Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Beskrivelse
Den danske folkeskole har til opgave at skabe regler og rammer for skolens fællesskaber, så alle elever har mulighed for at deltage og lære. Eleverne må på deres side forpligte sig på disse fællesskaber.
Den inkluderende skoler stiller således krav til lærerne om at forstå og etablere fællesskaber på en måde, så alle elever både har mulighed for at deltage og magter at forpligte sig på skolens fællesskaber, så de lærer gennem deres deltagelse.
Formålet med konferencen er at formidle viden fra forskningsprojektet AppIn om, hvordan lærere i deres arbejde og samarbejde med ressourcepersoner forstår og etablerer fællesskaber i henholdsvis indskoling og udskoling.
Forskellige forskere vil i deres oplæg give eksempler på, hvordan lærere og ressourcepersoner håndterer inklusions- og eksklusionsprocesser som et vilkår i deres daglige arbejde med at etablere inkluderende læringsmiljøer.