Robot og anden velfærdsteknologi: Teknologibegreber og forståelse

  • Mikala Hansbøl (Underviser)

    Aktivitet: Andre aktivitetstyperUndervisningsforløb

    Beskrivelse

    Læringsmål: At kunne reflektere over, hvordan teknologi gør noget ved mennesker og samfundet, og hvordan mennesker og samfund gør noget ved teknologi.

    Undervisnings- og arbejdsformer: Dialogoplæg, fælles diskussioner, komparative sociomaterielle analyser af telesundhedspraksisser og de teknologiforståelser, teknologier og tekniske medieringer forskellige praksisser bringer i spil
    Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Det er et relativt lille hold studerende på modul 13 (tværprofessionelt valgfag), hvilket giver god mulighed for høj interaktion mellem undervisere og studerende, og derved også god mulighed for at engagere de studerende og undervisere i fælles teoriinspirerede analyser af telesundhedspraksisser. Velfærdsteknologi forbindes ofte af de studerende med hjælpemidler der gør det lettere, effektivisering og økonomisering af sundhedsydelser. Man kan sige, at de studerende i udgangspunktet ofte har en teknologideterministisk tilgang til at forstå velfærdsteknologi. Ambitionen er at klæde de studerende på med redskaber til at kunne gå mere kritisk refleksivt til værks, når de møder (ny velfærds-) teknologi i professionsarbejdet. Derfor præsenteres de studerende for forskellige teknologiforståelser. Herudover, er ambitionen, at de studerende går fra dagen med en anden forståelse for det komplekse samspil mellem teknologiudviklinger, samfundsudviklinger og professionsnydannelser. De studerende skal gerne blive mere opmærksomme på, hvordan teknologi og professionsfaglighed hænger komplekst sammen.
    Periode2014 → …

    Emneord

    • velfærdsteknologi
    • tekniske medieringer