Særligt sensitive børn

Hostrup, M. N. (Konsulent)

Aktivitet: Rådgivning - typerKursusvirksomhed

Beskrivelse

Opgavens indhold: Kursus i, hvordan pædagogisk personale i dagtilbud kan skabe en praksis, som sikrer inklusion - også af børn som udviser særlig sensitivitet. At være særligt sensitiv er ikke en sygdom eller en diagnose, men et karaktertræk. Kurset anlægger bl.a. en neuropædagogisk og en systemisk vinkel på at forstå særlig sensitivitet. I dagtilbud mødes mange forskellige børn, som har vidt forskellige behov og præferencer. Hvordan tilrettelægges en praksis som inkluderer disse forskelligheder?
Mål for aftagers udbytte: Viden om særlig sensitivitet og kompetencer til at reflektere over sin pædagogik og organisering, med udgangspunkt i inklusion af alle børn (herunder særligt sensitive børn)
Metodik og arbejdsform: Skiftende mellem oplæg og gruppeøvelser. Hjemmeopgaver mellem undervisningsgange.
Begrundelse for valg af metodik og arbejdsform: For at sikre transfer mellem deltagernes pædagogiske praksis og aktuel viden/forskning.
Periode20132014
Sted for afholdelseUCN act2learn Pædagogik og Læring
Grad af anerkendelseLokal