Semantiske bølger og sprogpædagogiske snegle: En ny tilgang til natur/teknologi på mellemtrinnet

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Beskrivelse:
Denne workshop tager afsæt i et nyt forsknings- og udviklingsprojekt, hvor formålet er at gøre naturfagsundervisningen på mellemtrinnet vedkommende og tilgængeligt for alle elever, herunder særligt flersproglige elever. Præmissen er, at sproglig udvikling også er faglig udvikling. Projektets idé er at koble naturfagsdidaktiske indsatser med sociologiske og sprogpædagogiske greb.
Projektet er i anden (ud af fire) faser, og er iterativt opbygget. Her er projektdeltagerne fra Københavns Professionshøjskole og to lærere fra Grydemoseskolen i Espergærde i gang med at undersøge, udvikle, tilrettelægge og afprøve en ny tilgang til natur/ teknologiundervisningen over flere iterationer i løbet af skoleåret. Meningen er at gøre det naturfaglige indhold tilgængeligt for elever i en gradvis, målrettet bevægelse fra hverdagssprog til fagsprog, og indsatsen fra dette år vil informere indsatser på to nye skoler næste år.
Workshoppen er tilrettelagt med udgangspunkt i konkrete eksempler fra naturfagsundervisningen og indledende analyser fra projektet. Vi inviterer deltagerne til at afprøve nogle af de aktiviteter, som afprøves i undervisningen og give deres input ift. fremtidige iterationer i projektet.
Deltagernes udbytte:
I workshoppen får du som deltager en kort faglig introduktion til teorier og metoder bag aktiviteterne i projektet, samt indblik i vores arbejdsproces. Herefter får du mulighed for at afprøve nogle af de typer af aktiviteter, som eleverne har afprøvet i projektet. På baggrund heraf vil vi gerne høre dine og de øvrige deltageres tanker og overvejelser, så du kan få mulighed for at berige projektet og dets videre udvikling inden det næste år udvides til flere skoler.
Periode6 apr. 2022
BegivenhedstitelBig Bang 2022: Naturfag for fremtiden
BegivenhedstypeKonference
PlaceringOdense, DanmarkVis på kort
Grad af anerkendelseNational