Skriftlig kommunikation: Sådan skriver du en kogebog

  • Martin Haugaard Zielke (Underviser)
  • Line Palle Andersen (Underviser)

    Aktivitet: Andre aktivitetstyperUndervisningsforløb

    Beskrivelse

    Læringsmål: Viden om og forståelse for:
    - Innovation og innovationsprocessor
    - Journalistiske arbejdsmetoder (herunder vinkling af historien) – arbejdet med synopsis og arbejdsrapporter.
    - Publikationsprocessen i forbindelse med bogudgivelse
    - Processen omkring udvikling og udarbejdelse af opskrifter. Fra ide til færdig opskrift
    Færdigheder i:
    - Anvende forskellige skrivemetoder til at producere tekster til bestemte målgrupper og medier
    - At vurdere og begrunde udvalg, sammensætning og opstilling af opskrifter til bestemte målgrupper
    - Udvikle og formulere opskrifter
    - At formidle professionsfaglig viden efter journalistiske metoder
    - At mestre journalistiske metoder og skriveredskaber


    Kompetence til:
    - At tilrettelægge sunde måltider under hensyntagen til forbrug, bæredygtighed, marked og strategimål
    - Formulere sig fagligt, men klart
    - Flowskrivningsprocessor, så tekster også kan leveres under tidspres
    - Design og gennemføre interviews og efterfølgende omdanne dette til historier og portrætter
    - Identificere læringsbehov relateret til ernæring og sundhed og kunne omdanne dette til formidlingstekster

    Undervisnings- og arbejdsformer: Forelæsning kombineret med øvelser
    ERFA-grupper med gensidig sparring på tekster
    Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: At skrive tekster er et håndværk, som man kun kan mestre ved at øve sig. Undervisningen blev derfor tilrettelagt med et minimum af instruktion og efterfølgende var der skriveøvelser og feed-back på teksterne.
    Periode2015 → …
    Sted for afholdelseSimply Cooking, Danmark