Beskrivelse
Læringsmål: Den studerende kan redegøre for, analysere og håndtere barndomsbegrebet og dagtilbuds aktuelle pædagogiske praksis ud fra et historisk og et inddragende perspektiv.Den studerende kan vurdere og håndtere professionsetiske problemstillinger og etiske dilemmaer i pædagogisk praksis ud fra et børneperspektiv.
Den studerende kan reflektere over og etisk ansvarligt anvende forskellige undersøgelsesmetoder – herunder evidensbaserede metoder- der undersøger og udvikler pædagogisk praksis’ vidensgrundlag.
Undervisnings- og arbejdsformer: Oplæg, opgaveløsning, grupperefleksion, studieaktivitet - kritisk refleksion, portfolio
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: For at opnå evne til kritisk refleksion, arbejdes med metodologi og refleksionsøvelser på baggrund af cases fra praksis og forskningsbaseret viden om kvalitet, evidens, undersøgelsesmetoder mv (se kompetencemål). Der er på den måde tale om refleksiv praksislæring, idet målet er at opøve den studerendes evne til kritisk refleksion over metoder, der anvendes i praksis, og direkte og inddirekte former såvel praksis, som pædagogers faglighed og professionalitet.
Periode | 2015 → 2020 |
---|
Emneord
- evidens
- Evaluering
Dokumenter og Links
- 2015.10.08 Studieplan modul 8 specialisering i dagtilbudspædagogik
Fil: application/octet-stream, 428 KB
Type: Dokument
- 2015.11.04 Undervisningsplan Professionsviden og forskning dagtilbudspædagogik
Fil: application/octet-stream, 174 KB
Type: Dokument
Relateret indhold
-
Publikationer
-
Evidens i pædagogens praksis: en introduktion
Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Forskning › peer review
-
Kvalitet i dagtilbud: Grundbog til dagtilbudspædagogik
Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Antologi › Undervisning