Beskrivelse
Læringsmål: Undervisningen tager udgangspunkt i den opfattelse at alle børn (uanset om de lærer et sprog eller flere) i princippet lærer sprog på samme måde. Jo flere erfaringer med sprog barnet har mulighed for at få, jo bedre grundlag har barnet for selv at tilegne alle disse forskellige aspekter af sproget. Derfor er det vigtigt at tilrettelægge hverdagen så det enkelte barn får lejlighed til at lytte til og bruge sproget ofte. Der er imidlertid strategier og måder at bruge sproget på sammen med børn der er mere understøttende for deres sprogudvikling end andre. Både kvaliteten og kvantiteten af det sprog der tales i dagtilbuddet har betydning for hvordan barnets sprog udvikler sig.Forskningsbaserede metoder og strategier der understøtter sprogindsatsen skal inddrages i bar-nets øvrige sociale og kulturelle dagligdagsaktiviteter samtidig med, at der kan iværksættes særli-ge indsatser overfor børn med mere specifikke sproglige problemer. Det samme gælder forvent-ninger til pædagogers arbejde, nemlig en kompetence til at se og forstå børn i et deres livsverden, samtidig med at hun kan zoome ind på det enkelte barns særlige sproglige forudsætninger og sær-lige behov. Den følgende figur illustrerer bevægelsen fra et generelt pædagogisk perspektiv (øverst) til et stadig mere specifikt fokus på et særligt udviklingsområde – med de seks temaer i den pædagogiske læreplan som første inddeling, fire sproglige kompetenceområder som næste inddeling og endelig særlige fokusområder i ét af de sproglige kompetenceområder som eksempel på, at disse også består af delfunktioner, som kan være mere eller mindre udviklede hos det enkelte barn.
Undervisnings- og arbejdsformer: Teori og praksis drøftes ud fra traditionel undervisning der udfordres af de studerendes observationer i praksis.
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: -
Periode | 2010 → … |
---|
Emneord
- sprogtilegnelse
- sprogvejlederuddannelsen