Beskrivelse
Læringsmål: Mål for modulet (jf. studieordningen):Læringsmål. Den studerende:
* har kendskab til og kan anvende og begrunde valg af forskellige kvalitative og
kvantitative metoder til at beskrive og vurdere børns sprog og pædagogisk
praksis
* kan reflektere over hvordan forskellige dokumentations- og evaluerings-
metoder kan supplere hinanden og udvikle den sprogpædagogiske praksis
* har indsigt i og forståelse for forskellige metodologiske og videnskabs-
teoretiske positioner og paradigmer for dokumentation og evaluering, der har
betydning for synet på børns sproglige udvikling og pædagogisk praksis
* har forståelse for voksnes læreprocesser og sprogvejlederens rolle i forhold til
at vejlede kollegaer eller forældre om børns sprog
* kan facilitere gode kollegiale, tværfaglige eller forældrerettede samarbejds-
former og processer og kan begrunde hvordan dokumentation og evaluering
udvælges og inddrages.
Indhold
Teorier, begreber og viden om;
Dokumentation og evaluering samt metoder hertil, fx observationer, praksisfortællinger, tests.
Metodiske og videnskabsteoretiske synsvinkler i forhold til dokumentation og evaluering af børns sprog og af pædagogisk praksis.
Kvalitative og kvantitative metoder og metodetriangulering i forhold til beskrivelse, vurdering og evaluering af børns sprog, herunder tosprogede børns sprogudvikling - og af pædagogisk praksis.
Voksenlæring og forandringsprocesser.
Vejledning og kommunikation, herunder etik i vejledning.
Samarbejde med og inddragelse af forældre, herunder forældre til børn med tosproget baggrund.
Undervisnings- og arbejdsformer: Teori og praksis drøftes ud fra traditionel undervisning der udfordres af de studerendes observationer i praksis.
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Vejledende arbejdsformer på Pædagogisk Diplomuddannelse
Periode | 2012 → … |
---|
Emneord
- sprogudvikling
- vejledning ift. børns sprog