Sprogvejlederuddannelsen: Evaluering, samarbejde og vejledning ift. børns sprog

  • Helle Iben Bylander (Underviser)

    Aktivitet: Andre aktivitetstyperUndervisningsforløb

    Beskrivelse

    Læringsmål: Mål for modulet (jf. studieordningen):
    Læringsmål. Den studerende:
    * har kendskab til og kan anvende og begrunde valg af forskellige kvalitative og
    kvantitative metoder til at beskrive og vurdere børns sprog og pædagogisk
    praksis
    * kan reflektere over hvordan forskellige dokumentations- og evaluerings-
    metoder kan supplere hinanden og udvikle den sprogpædagogiske praksis
    * har indsigt i og forståelse for forskellige metodologiske og videnskabs-
    teoretiske positioner og paradigmer for dokumentation og evaluering, der har
    betydning for synet på børns sproglige udvikling og pædagogisk praksis
    * har forståelse for voksnes læreprocesser og sprogvejlederens rolle i forhold til
    at vejlede kollegaer eller forældre om børns sprog
    * kan facilitere gode kollegiale, tværfaglige eller forældrerettede samarbejds-
    former og processer og kan begrunde hvordan dokumentation og evaluering
    udvælges og inddrages.

    Indhold
    Teorier, begreber og viden om;
    Dokumentation og evaluering samt metoder hertil, fx observationer, praksisfortællinger, tests.
    Metodiske og videnskabsteoretiske synsvinkler i forhold til dokumentation og evaluering af børns sprog og af pædagogisk praksis.
    Kvalitative og kvantitative metoder og metodetriangulering i forhold til beskrivelse, vurdering og evaluering af børns sprog, herunder tosprogede børns sprogudvikling - og af pædagogisk praksis.
    Voksenlæring og forandringsprocesser.
    Vejledning og kommunikation, herunder etik i vejledning.
    Samarbejde med og inddragelse af forældre, herunder forældre til børn med tosproget baggrund.
    Undervisnings- og arbejdsformer: Teori og praksis drøftes ud fra traditionel undervisning der udfordres af de studerendes observationer i praksis.
    Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Vejledende arbejdsformer på Pædagogisk Diplomuddannelse
    Periode2012 → …

    Emneord

    • sprogudvikling
    • vejledning ift. børns sprog