Beskrivelse
Læringsmål: Sprogvejlederuddannelsen har fokus på børns kommunikative sproglige udvikling fra fødsel til sko-lealder. Uddannelsen sikrer, at børn tilbydes den optimale støtte til sprogudvikling og samtidig understøtte sammenhængskraften mellem daginstitution og skole. Sprogvejlederens funktion vil ofte være at inspirere kolleger i forhold til arbejdet med sprogstimulering, sprogmiljøer i dagtil-buddet, faglige drøftelser i forbindelse med børnegruppen eller i forhold til et enkelt barns sprog-lige udvikling. Derudover vil sprogvejlederen i samarbejde med skolens læsevejleder, kunne sikre en progression i arbejdet fra dagtilbud til skole og dermed være med til at sikre en differentieret indsats overfor det enkelte barn.Formålet med uddannelsen er, at tilbyde et uddannelsestilbud på diplomniveau, der udgør et solidt fagligt grundlag for de professionelle, der har særlige opgaver og et særligt ansvar i forhold til børns sproglige udvikling.
Sprogvejlederuddannelsen skal sikre en kvalificering og differentiering af arbejdet med små børns sprogtilegnelse - bl.a. for at give dem de bedst mulige forudsætninger for at få udbytte af den ef-terfølgende skolegang
Undervisnings- og arbejdsformer: Teori og praksis drøftes ud fra traditionel undervisning der udfordres af de studerendes observationer i praksis.
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: -
Periode | 2010 → … |
---|