Kulturen på professionshøjskolernes sundhedsuddannelser betyder, at de studerende i høj grad orienterer sig mod ansættelse i den offentlige sektor efter endt uddannelse. Med den stigende efterspørgsel af ydelser i den private sektor (særligt fra virksomheder), er der behov for nye iværksættere med sundhedsfaglighed, der kan og vil prøve kræfter med at stifte egen virksomhed. Det er også væsentligt for at kunne være aktør på det internationale marked for sundhedsydelser. Der er derfor behov for kompetencer, viden og motivation for at flere bliver sundhedsiværksættere. For at flere professionsbachelorstuderende kan indgå i videnmiljøer internt og eksternt, der støtter udviklingen af innovative og entreprenørielle kompetencer, tilbydes de studerende en forretningsforståelsesdimension til den fagfaglige viden, de færdigheder og kompetencer, som de uddannes i. Målet er derfor, at styrke de studerende i at kunne skabe fx forebyggende sundhedsløsninger for borgere og virksomheder, der bygger på en forståelse for ikke alene idéskabende processer, men også for behov som berører hele forretningsmodeller i forskellige sammenhænge.