Læringsmål: Den studerende
• kan iværksætte en læringsdifferentieret og koordineret indsats i forhold til den enkelte med talevanskeligheder og netværket omkring den enkelte, herunder relevante samarbejdspartnere
• kan håndtere undersøgelsesmetoder til beskrivelse, analyse og vurdering af talevanskeligheder
• har viden om årsager til udvikling af talevanskeligheder, deres fremtrædelsesformer, diversitet og prognose
• har kendskab til relevant lovgivning, konventioner og klassifikationer (fx ICF/ICF-CY)
• kan reflektere over forskellige logopædiske praksisformer og metoder, cooping og kompensationsmuligheder, særligt i relation til stammen, stemmen, dysartrier og indgreb i struben
• kan skelne fysiologiske udtalevanskeligheder i form af dysartri, læsp, snøvl og læbe-, kæbe- og ganespalte, motorisk og neurologisk udviklingsforstyrrelse i form af verbal dyspraksi
• kan anvende viden om stemmens funktioner og dysfunktioner, med vægt på hæse stemmer hos børn, unge og voksne samt ikke flydende tale med særlig vægt på stammen og løbsk tale.
• kan anvende grundlæggende viden om forudsætninger for udvikling af talen, hvilket inkluderer: taleorganernes neurologi, fysiologi og anatomi
Undervisnings- og arbejdsformer: Faglige oplæg, cases, gruppeaktiviteter, øvelser og refleksion
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Der er fokus på kobling mellem teori og praksis og understøttelse af de studerendes læring
- Læring, pædagogik og undervisning
- logopædi
- Børn og unge
- logopædi
- Medier, kommunikation og sprog
- logopædi