Talevanskeligheder

  • Helle Hallenberg Hansen (Underviser)

    Aktivitet: Andre aktivitetstyperUndervisningsforløb

    Beskrivelse

    Læringsmål: Den studerende
    • kan iværksætte en læringsdifferentieret og koordineret indsats i forhold til den enkelte med talevanskeligheder og netværket omkring den enkelte, herunder relevante samarbejdspartnere
    • kan håndtere undersøgelsesmetoder til beskrivelse, analyse og vurdering af talevanskeligheder
    • har viden om årsager til udvikling af talevanskeligheder, deres fremtrædelsesformer, diversitet og prognose
    • har kendskab til relevant lovgivning, konventioner og klassifikationer (fx ICF/ICF-CY)
    • kan reflektere over forskellige logopædiske praksisformer og metoder, cooping og kompensationsmuligheder, særligt i relation til stammen, stemmen, dysartrier og indgreb i struben
    • kan skelne fysiologiske udtalevanskeligheder i form af dysartri, læsp, snøvl og læbe-, kæbe- og ganespalte, motorisk og neurologisk udviklingsforstyrrelse i form af verbal dyspraksi
    • kan anvende viden om stemmens funktioner og dysfunktioner, med vægt på hæse stemmer hos børn, unge og voksne samt ikke flydende tale med særlig vægt på stammen og løbsk tale.
    • kan anvende grundlæggende viden om forudsætninger for udvikling af talen, hvilket inkluderer: taleorganernes neurologi, fysiologi og anatomi

    Undervisnings- og arbejdsformer: Faglige oplæg, cases, gruppeaktiviteter, øvelser og refleksion
    Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Der er fokus på kobling mellem teori og praksis og understøttelse af de studerendes læring
    Periode2016 → …

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • logopædi
    • Børn og unge
    • logopædi
    • Medier, kommunikation og sprog
    • logopædi