Tekst og kontekst - en fagdidaktisk udfordring

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

Beskrivelse

Tekstlæsning og tekstproduktion er i stigende grad blevet en integreret del af undervisningen i alle fag. Erkendelsen af at faglig læring i stor udstrækning består i en tilegnelse og beherskelse af fagenes sprog og tekstlige genrer har bredt sig. Udvikling af tekstkompetence er derfor blevet formuleret som et mål og en forudsætning for faglig læring i en lang række sammenhænge uden for modersmålsundervisningen. Det sætter modersmålsundervisningen i en ny situation. Teksten er stadig et grundlæggende genstandsområde for de humanistiske fag i både forskning og undervisning, og specielt modersmålsundervisningen har stadig et hovedansvar for elevernes udvikling af tekstkompetence, men dette hovedansvar kan ikke længere forvaltes i relativ isolation. Modersmålsundervisningen må påtage sig sit ansvar i forhold til udviklingen af og i en lang række nye kontekster – i og uden for skolen.
Periode18 mar. 2010
BegivenhedstypeKonference
PlaceringMiddelfart, Danmark