Temadag Kommunikation

  • Berit Ryhammer (Deltager)

Aktivitet: Rådgivning - typerKursusvirksomhed

Beskrivelse

Opgavens indhold: * Kommunikation, samarbejde og gensidig forståelse (Bohm David (1996). On Dialogue. (red.) Lee Nichol. Suffolk: TJ International Ltd, Padstow Cornwall.)
* Kommunikative udfordringer og muligheder på en arbejdsplads med korte patientkontakter (Rosenberg Marshall B (2005). Ikke voldelig kommunikation. Valby: Borgens Forlag.)
* Roller, ansvar og kommunikation i samarbejde omkring patientforløb (Cooperrider David (2005). Appreciative Inquiry. Brunswick: Crown, Branchemiljørådet Social & Sundhed. Spørg igen. Værdsættende samtale 1. Branchearbejdsmiljørådet; 2004.)
* Debriefing - formål, metode og muligheder (Dyregrov Atle. Psykologisk debriefing: gruppeprocesser efter traumatiske hændelser. Psykologisk forlag; 2002).

Via teori, cases og øvelser vedr. anerkendende kommunikation fokuseres på ressourcer, værdier og muligheder i et opgør med mangeltænkning og fokus på problemer og fejl.
Læringsteoretisk er Gergens socialkonstruktionistiske tilgang til læring anvendt (Gergen Kenneth. (2005). Virkeligheder og relationer. Dansk Psykologisk forlag), idet praksisfællesskabet bringes i spil i den fælles læring vedr. den fælles praksis, der danner bagtæppe for temadagen.

Mål for aftagers udbytte: At deltagerne:
* sætter fokus på kommunikationens betydning for samarbejde og gensidig forståelse
* ser ideer og muligheder for anerkendende kommunikation i forbindelse med svære situationer og korte patientkontakter
* får ideer og reskaber til, hvordan den anerkendende tilgang kan anvendes i deres konkrete praksis.


Metodik og arbejdsform: -
Begrundelse for valg af metodik og arbejdsform: -
Periode27 okt. 2011
Arbejd forUkendt ekstern organisation, Danmark
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • anerkendelse
  • løsningsfokuseret tilgang