Beskrivelse
Opgavens indhold: * Kommunikation, samarbejde og gensidig forståelse (Bohm David (1996). On Dialogue. (red.) Lee Nichol. Suffolk: TJ International Ltd, Padstow Cornwall.)* Kommunikative udfordringer og muligheder på en arbejdsplads med korte patientkontakter (Rosenberg Marshall B (2005). Ikke voldelig kommunikation. Valby: Borgens Forlag.)
* Roller, ansvar og kommunikation i samarbejde omkring patientforløb (Cooperrider David (2005). Appreciative Inquiry. Brunswick: Crown, Branchemiljørådet Social & Sundhed. Spørg igen. Værdsættende samtale 1. Branchearbejdsmiljørådet; 2004.)
* Debriefing - formål, metode og muligheder (Dyregrov Atle. Psykologisk debriefing: gruppeprocesser efter traumatiske hændelser. Psykologisk forlag; 2002).
Via teori, cases og øvelser vedr. anerkendende kommunikation fokuseres på ressourcer, værdier og muligheder i et opgør med mangeltænkning og fokus på problemer og fejl.
Læringsteoretisk er Gergens socialkonstruktionistiske tilgang til læring anvendt (Gergen Kenneth. (2005). Virkeligheder og relationer. Dansk Psykologisk forlag), idet praksisfællesskabet bringes i spil i den fælles læring vedr. den fælles praksis, der danner bagtæppe for temadagen.
Mål for aftagers udbytte: At deltagerne:
* sætter fokus på kommunikationens betydning for samarbejde og gensidig forståelse
* ser ideer og muligheder for anerkendende kommunikation i forbindelse med svære situationer og korte patientkontakter
* får ideer og reskaber til, hvordan den anerkendende tilgang kan anvendes i deres konkrete praksis.
Metodik og arbejdsform: -
Begrundelse for valg af metodik og arbejdsform: -
Periode | 27 okt. 2011 |
---|---|
Arbejd for | Ukendt ekstern organisation, Danmark |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- anerkendelse
- løsningsfokuseret tilgang