The generalized "we" in Religious Education and pupils participation opportunities

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Oplæg på nordisk konference for forskning i religionsundervisning i Karlstad, Sverige

I en ikke-konfessionel, sekulariseret skole kan det hævdes, at et generaliseret ”vi” ikke længere er gangbart i faget kristendomskundskab. Det flerkulturelle samfunds skole kræver et differentieret ”vi”. På den anden side fordrer folkeskolen som fælles dannelsesinstitution et fælles ”vi”. Når faget kristendomskundskab blev løsrevet konfessionelt fra folkekirken i 1975/1976 i Danmark betød det, at skolen ikke må bidrage til en religiøs påvirkning af eleverne, men udelukkende en kundskabspåvirkning. Skolen skal give kundskaber og færdigheder om kristendomme, andre religioner, filosofi og etik for at understøtte og sikre, at eleverne bliver ”fortrolige med dansk kultur og historie” og ”får forståelse for andre lande og kulturer” og bliver demokratisk dannede og udvikler sig alsidigt (jf. § 1). Hvilke legitime generaliserbare ”vi´er” er at finde i kristendomskundskab, og hvordan kan det generaliserbare ”vi” bidrage til elevernes deltagelsesmuligheder i faget? Det er nogle af de spørgsmål, som vil berøres, og som er afgørende for at der kan udvikles et inkluderende læringsmiljø i faget.
Periode16 jun. 202419 jun. 2024
Sted for afholdelseKarlstad University, Sverige
Grad af anerkendelseInternational

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • skolens formål