Beskrivelse
Opgavens indhold: Med udgangspunkt i udviklingsmålet ”Tidlig indsats og inklusion” iværksættes en udviklingsproces i Kolding kommune. Processen indebærer bl.a. kursusvirksomhed for pædagogisk personale i dagtilbud, mulighed for diplomforløb, ledelsesworkshops og evt. forældreworkshops. Formålet med kompetenceudviklingsforløbet er at opbygge, udvikle og styrke et inkluderende læringsmiljø i dagtilbuddet i Kolding Kommune med henblik på at skabe lige deltagelsesbetingelser for ALLE børn.Mål for aftagers udbytte: - At kursisten har viden om centrale begreber og teorier relateret til det pædagogiske arbejde med social inklusion i daginstitutionen.
- At kursisten har viden om systematisk planlægning og implementering af inkluderende indsatser i daginstitutionen.
- At kursisten kan analysere egen og andres praksis i et socialt inklusionsperspektiv.
- At kursisten at bidrage til udvikling og forankring af inkluderende pædagogiske praksis i egen institution.
Metodik og arbejdsform: 4,5 kursusdage, hvor der indlægges en implementeringsperiode efter hver kursusdag, i hvilke deltagerne skal arbejde med konkret praksisudvikling. Arbejdsindsats for dette forløb samlet: 37 timer.
2 lederworkshops.
Desuden afvikles et pædagogisk diplommodul, PD i social inklusion, ud fra gældende retningslinjer.
Og et AMU kursus afvikles for pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter.
Begrundelse for valg af metodik og arbejdsform: Implementering af den nye viden i praksis er en høj prioritet, hvorfor der arbejdes dynamisk med en vekselvirkning af undervisning og implementeringsopgaver lokalt i institutionerne.
For at sikre ejerskab og opbakning på alle niveauer tilbydes særligt tilrettelagt undervisning for pædagoggruppen, ledergruppen og medhjælpergruppen.
Periode | 1 aug. 2014 → 1 sep. 2015 |
---|---|
Arbejd for | Kolding Kommune, Danmark |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- social inklusion
- dagtilbud
- kompetenceudvikling
- udsatte børn
- implementering