Tidlig indsats og social inklusion i Kolding Kommune

Aktivitet: Rådgivning - typerKursusvirksomhed

Beskrivelse

Opgavens indhold: Med udgangspunkt i udviklingsmålet ”Tidlig indsats og inklusion” iværksættes en udviklingsproces i Kolding kommune. Processen indebærer bl.a. kursusvirksomhed for pædagogisk personale i dagtilbud, mulighed for diplomforløb, ledelsesworkshops og evt. forældreworkshops. Formålet med kompetenceudviklingsforløbet er at opbygge, udvikle og styrke et inkluderende læringsmiljø i dagtilbuddet i Kolding Kommune med henblik på at skabe lige deltagelsesbetingelser for ALLE børn.
Mål for aftagers udbytte: - At kursisten har viden om centrale begreber og teorier relateret til det pædagogiske arbejde med social inklusion i daginstitutionen.
- At kursisten har viden om systematisk planlægning og implementering af inkluderende indsatser i daginstitutionen.
- At kursisten kan analysere egen og andres praksis i et socialt inklusionsperspektiv.
- At kursisten at bidrage til udvikling og forankring af inkluderende pædagogiske praksis i egen institution.

Metodik og arbejdsform: 4,5 kursusdage, hvor der indlægges en implementeringsperiode efter hver kursusdag, i hvilke deltagerne skal arbejde med konkret praksisudvikling. Arbejdsindsats for dette forløb samlet: 37 timer.
2 lederworkshops.
Desuden afvikles et pædagogisk diplommodul, PD i social inklusion, ud fra gældende retningslinjer.
Og et AMU kursus afvikles for pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter.
Begrundelse for valg af metodik og arbejdsform: Implementering af den nye viden i praksis er en høj prioritet, hvorfor der arbejdes dynamisk med en vekselvirkning af undervisning og implementeringsopgaver lokalt i institutionerne.
For at sikre ejerskab og opbakning på alle niveauer tilbydes særligt tilrettelagt undervisning for pædagoggruppen, ledergruppen og medhjælpergruppen.
Periode1 aug. 20141 sep. 2015
Arbejd forKolding Kommune, Danmark
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • social inklusion
  • dagtilbud
  • kompetenceudvikling
  • udsatte børn
  • implementering