Beskrivelse
Workshoppen sætter fokus på tværfaglige indsatser, der i samarbejde med den pædagogiske praksis i dagtilbud (dagpleje, vuggestue og børnehave) kan understøtte deltagelsesmuligheder for børn i bekymringsvækkende situationer. Gennem flere år har vi fulgt faglige bestræbelser fra forskellige steder og positioner og været optaget af at udforske, hvad de forskellige professionelle prøver at komme til, og hvilke barrierer de støder på undervejs. Der er mange komplekse forhold, der stiller betingelser for det konkrete samarbejde, og som spiller sammen på heldige og uheldige måder. I workshoppen vil vi med afsæt i begreber om ’deltagelses- og indsatslandskaber’ præsentere eksempler på, hvordan lovgivning, visitationspraksis, opsporingsmetoder, tværprofessionelle møderækker, læreplaner, pædagogiske trends mv. har betydning for børns adgang til samvær og fællesskaber i hverdagen. Workshoppen inviterer til en fælles diskussion af ’indsats- og deltagelseslandskaber’, som et forsøg på at analysere faglig bekymring, udsathed og (mis)trivsel som et bredt samarbejde om at skabe betingelser i hverdagslivet, hvor børns subjektivitet og livsførelse sættes i centrum, for at indsatser og praksisudvikling kan få positiv betydning for det enkelte barn og for børnelivet generelt.Periode | 8 apr. 2025 |
---|---|
Sted for afholdelse | Aarhus Universitet, DPU. København, Danmark |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- dagtilbud
- deltagelseslandksab