Læringsmål: Den studerende
Har viden om og erfaring med uderummets
muligheder for oplevelser, læring og bevægelse.
Kan begrunde og anvende varierede aktivitets- og
arbejdsformer i forskellige udendørs rum og miljøer.
Kan påtage sig ansvar for undervisningsforløb og
arrangementer inden for friluftsliv og udemotion.
Kan udvikle aktiviteter inden for friluftsliv og
udemotion med forskellige målgrupper
medudgangspunkt i teorier om kropslig læring,
træning, udvikling, og identitet.
Undervisnings- og arbejdsformer: Undervisnings- og arbejdsformer:
Forskellige workshops og eksklusioner med forskellige temaer; udeliv, natur, bevægelse, afprøvninger, fremlæggelser, sparringsgrupper, studiegrupper
INDHOLD:
Uderummet som legeplads og motionsrum.
Uderummet som læringsmiljø.
Betydningen af bevægelse, leg og idræt i forhold til
udvikling, fysiske ressourcer identitet og socialisering hos
forskellige målgrupper.
Didaktik og pædagogik i uderummet.
Praktisk arbejde med uderumspædagogik.
Natursyn og naturforvaltning – set fra børnehøjde
Science og naturvidenskab – bæredygtig natur
Introduktion til projektudvikling og -ledelse af
uderumsaktiviteter
Brug af IPADs og andre teknologier til dokumentation og
formidling af børns læreprocesser.
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Give de studerende erfaringer med udeliv og natur.
Skabe rum for refleksion og sparring med medstuderende.
- Læring, pædagogik og undervisning
- Skoler, fag og institutioner