Beskrivelse
Læringsmål: Modul Ob 2. Undervisningsplanlægning og didaktik (10 ECTS-point)Læringsmål
Viden
Har viden om undervisningsfag og -områder, erhvervsrettede fag og fagenes vidensmæssige- og metodiske grundlag
Har viden om almendidaktik, fagdidaktik og branchekendskab og samspillet mellem dem
Har viden om kvalifikations- og kompetenceteorier
Har kendskab til sammenhænge mellem professionel viden, magt, dannelse og etik
Færdigheder
Kan udvikle, tilrettelægge, gennemføre og evaluere undervisnings- og læringsforløb ud fra relevant teori og analyse af sektor, branche og samfund
Kan omsætte love, bekendtgørelser mm. til undervisning
Kan formidle og drøfte didaktiske problemstillinger og løsningsmodeller
Kompetencer
Kan udvikle egen erhvervspædagogisk praksis i spændingsfeltet mellem uddannelse, erhvervsfag, branchekrav og samfundsmæssige krav
Kan selvstændigt udvikle undervisningsforløb, der bygger på didaktiske overvejelser og refleksion i - og over egen praksis
Kan indgå i tværprofessionelt samarbejde om udvikling af undervisningspraksis
Indhold
Samspil mellem uddannelse, fag, branche og samfund
Almendidaktik og fagdidaktik
Samspil mellem undervisningsfag og erhvervsfag; kompetencemål og undervisningsmål
Kvalifikations- og kompetencebegreber; dannelsesteorier og faglig dannelse
Evalueringsteori og – metoder
Inddragelse af digitale teknologier i udvikling af undervisning og læreprocesser
Lærerfunktioner og -opgaver; lærerprofessionalitet og lærerprofessionalisering
Undervisnings- og arbejdsformer: Blended learning: Aktions læring: Formidlings-, dialog, øvelses,- og refleksionsorienteret samt studiegruppe aktiviteter
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Videns- færdigheds,- og kompetenceudvikling
Periode | 1 feb. 2018 → 8 jun. 2018 |
---|---|
Sted for afholdelse | CELF Nykøbing Falster, Danmark |