Beskrivelse
I dette projekt har vi undersøgt muligheder og begrænsninger i et gennemført tværfagligt studieforløb om bæredygtighed med fokus på studerendes udviklingskompetence og engagement i globale og lokale problemstillinger.Vi forstår bæredygtighed med afsæt i Brundtlandsrapportens definition og samt seneste aktuelle diskussioner i Danmark, bl.a. jf. Højholdt og Ravn-Pedersen red. (2021).
Projektet var tilrettelagt som en del af et udviklingsprojekt, der bl.a. bygger på Fullans teori om forandringsprocesser (2001) og Nielsens beskrivelse af LULAB-initiativet (2020). Se desuden Nielsen og Madsen Kvols (2021).
Vi har således fulgt lærerstuderende fra tre hold på Læreruddannelsen i Aarhus i et tværfagligt projektarbejde med ”bæredygtighed” som omdrejningspunkt og med faglige perspektiver fra hhv. dansk, samfundsfag og Lærerens grundfaglighed. Danskfagligt var der fokus på steders betydning, LG-fagets bidrag tog afsæt i æstetiske læreprocesser og eksterne læringsrum, og samfundsfag skulle arbejde med forskellige dimensioner ved bæredygtighed.
Som både undervisere og undersøgere (jf. LULAB-initiativet) har vi initieret projektprocessen blandt de studerende og fulgt op på studerendes engagement og udviklingskompetence løbende og i form af afsluttende evalueringer. Der har også tidligere været arbejdet med bæredygtighed i samfundsfag ved Læreruddannelsen i Aarhus, men i et andet format (Jakobsen og Sørensen, 2022).
I forlængelse af vores erfaringer, vil vi gerne redegøre for og drøfte:
- Vores formål med at arbejde tværfagligt og videre vores forløbs gennemførsel.
- Vores umiddelbare forventninger – arbejdsteser – i relation til forløbet.
- Oplevelser og erfaringer under forløbet i relation til fremme af udviklingskompetence og engagement.
- Hvordan kan vi understøtte studerendes engagement i arbejdet med bæredygtighed i læreruddannelsen og skolen? Hvilke erfaringer/evalueringer har vi at trække på? Og hvad er der af andre erfaringer?
Periode | 15 maj 2024 |
---|---|
Begivenhedstitel | Den 17. Nordiske Læreruddannelseskonference 2024 |
Begivenhedstype | Konference |
Placering | EsbjergVis på kort |
Grad af anerkendelse | International |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- professionsdidaktik
Dokumenter og Links
- Abstract_Temaspor_Bæredygtighed-DortheAnsineChristensen og CarstenLindingJakobsen-LU-VIA-Aarhus_
Fil: application/octet-stream, 150 KB
Type: Dokument
Relateret indhold
-
Projekter
-
Bæredygtighed og læring på tværs - et praksissamarbejde mellem skoler, lærerstuderende og eksterne aktører
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Aktiviteter
-
Den 17. Nordiske Læreruddannelseskonference 2024
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Udviklingskompetence eller udviklingsmodstand – hvordan får vi de studerende ind i kampen?
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg