VIBORK: Videndeling, Individuel faglig teori, og Brug af Områdets Ressourcer i natur/teknologi-læreres Kompetenceudvikling

Aktivitet: Rådgivning - typerKursusvirksomhed

Beskrivelse

Opgavens indhold: Dette efteruddannelsesforløb er en mulighed for natur/teknologi-lærere, der ønsker at få styrket udvalgte faglige områder og få en fælles opdatering på aktuel fagdidaktik.
Forløbet er tilrettelagt, så det er muligt at få individuel undervisning i faglige emner lokalt på egen skole fra lokale resursepersoner.
Formål
Formålet er professionel udvikling af natur/teknologi-læreres egen undervisningspraksis igennem brug af lokale resurser, kollegial faglig sparring på temadage med didaktisk indhold.

Der bliver mulighed for at vælge fordybelse i faglige emner, som der ønskes personlig opkvalificering indenfor (mikrokurser).

Mål for aftagers udbytte: • Fagligt kompetente inden for de 4 mikrokursers temaer.
• Afprøver forskellige undervisningsmetoder i egen praksis. Fx udeskole, undersøgende nat
• urfagsundervisning, brugen af it.
• Kvalificeres til at udvikle undervisningen gennem kollegial sparring.
• Kendskab til lokale resurser og nationale tilbud.
• Lærer at planlægge og evaluere målstyret undervisning med udgangspunkt i Forenklede Fælles Mål.
• Kendskab til fagets bidrag til almendannelse. Program

Metodik og arbejdsform: • Vi mødes i Naturvidenskabernes Hus 5 gange i løbet af året til temadagene
• Mikrokurserne: I mikrokurserne tages der udgangspunkt i dit faglige ståsted. De indeholder undervisningseksempler og teori.
• Afprøvning på egen skole
• Aktionslæringsforløb

Begrundelse for valg af metodik og arbejdsform: Den giver mulighed for både faglig input, afprøvning i praksis og aktionslæring.
Periode1 apr. 20151 jun. 2016
Arbejd forViborg Kommune, Danmark
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • praksisfællesskab
  • kompetenceudvikling
  • naturvidenskabelige fag