Videnskabsteori og metode

    Aktivitet: Andre aktivitetstyperUndervisningsforløb

    Beskrivelse

    Læringsmål: Målet er, at de studerende:

    - Kender til grundtrækkene i de vigtigste videnskabsteoretiske tilgange og forstår,
    at ledelsesmæssige problemstillinger kan behandles ud fra forskellige tilgange.
    - Er i stand til at til at relatere ledelsesmæssige problemstillinger til
    videnskabsteoretiske tilgange.
    - Får indsigt i principper for planlægning og gennemførelse af undersøgelser.
    - Forstår hvordan valget af metode har betydning for det resultat, man kommer
    frem til i en analyse.
    - Er i stand til at disponere rapporter og skriftlige opgaver.
    Undervisnings- og arbejdsformer: I undervisningen benytter jeg oplæg, refleksionsøvelser, debat/diskussion samt case-arbejde.
    Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Jeg prioriterer en vekselvirkning mellem undervisnings- og arbejdsformer, idet de hver især er velegnet til forskellige ting:
    - Oplæg er primært egnet til at præsentere ny viden, fx. ord, begreber og modeller.
    - Reflesksionsøvelser anvendes for at give de studerende mulighed for at forholde
    sig til et emne, fx. at formulere noget med egne ord, eller at tænke over/drøfte,
    hvordan viden bringes i spil i praksis.
    - Debat/diskussion anvendes for at perspektivere og nuancere et emne i relation
    til fx. betydning, anvendelighed, relevans m.m.
    - Case-arbejde anvendes til konkret at bringe ny viden, færdigheder og
    kompetencer i spil i forhold til en konstrueret (men praksisnær)
    arbejdspladssituation
    Periode2017 → …