Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogrammet digitale læremidler og didaktisk design er optaget af undervisning og uddannelse, der er inddrager eller er understøttet af digitale teknologier. Programmet forsker endvidere i alle former for didaktiske rum, der er digitalt medierede eller udfoldes i kombinationer mellem digitale og fysiske rum. Forskningens fokus lægges på relationer mellem undervisere, de lærende og det fagligt indhold med en ambition om at udvikle viden og forankre metoder, der styrker elevers og studerendes læring gennem arbejdsformer understøttet af digitale teknologier og læremidler. Programmet forsker endvidere i uddannelsesdesign, der baserer sig på digitale relationer mellem en skole/uddannelsesinstitution og dens omverden. Ambitionen er her at udvikle viden og forankre nye innovative uddannelsesmodeller, der giver elever og studerende digital adgang til uddannelse.
Programmet ledes af docent Marianne Riis.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
TEKLU: Teknologiforståelse i læreruddannelsen
Andersen, B. L., Møller, T. E., Madsen, P. H. & Markussen, K. N.
01/08/23 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Evaluering af klimaundervisning på erhvervsuddannelser
Riis, M., Hald, A. M. D. & Christiansen, J. L.
01/12/22 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Børnesvendebrev
Boysen, M. S. W., Byskov, L. H., Hawes, N. W., Rønnow, M. K., Henriksen, K., Augustsen, M. H., Hald, A. M. D., Bachous, G. & Thilemann, M.
01/08/22 → 01/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
DDL - Det Dobbelte Læringsfællesskab: Inspirationskatalog til undervisning med digital teknologi
Riis, M., Petersen, A. K., Hansen, K. & Jeppesen, B., 2023, Uddannelses- og Forskningsministeriet. 29 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Åben adgangFil -
Det Dobbelte Læringsfællesskab: afslutningsrapport
Riis, M., Petersen, A. K., Hansen, K. & Jeppesen, B., 2023, Uddannelses- og Forskningsministeriet. 40 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning › peer review
Åben adgangFil -
Didaktiske designprincipper for grænsekrydsning i vekseluddannelse: Med digitale grænseobjekter som udvidede handlemuligheder
Riis, M., 24 mar. 2023, I: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 13, s. 100-125 26 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
-
International Journal of Child - Computer Interaction (Tidsskrift)
Bjarke Lindsø Andersen (Referee/bedømmer)
1 jan. 2023 → 31 dec. 2023Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Læring og Medier (Tidsskrift)
Bjarke Lindsø Andersen (Referee/bedømmer)
1 jan. 2022Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Partnerworkshop om forskningssamarbejde i algoritmer, data og demokrati
Bjarke Lindsø Andersen (Deltager)
22 aug. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
Presse/medier
-
Kunstig intelligens og uddannelsespraksis - Hvordan navigerer vi i en verden med ChatGPT?
23/05/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Kunstig intelligens og uddannelsespraksis – Hvordan navigerer vi i en verden med ChatGPT?
Marianne Riis, Bettina Buch, Sarah Feldes, Kristian Nøhr Jensen & Troels Peter Mourits Jensen
23/05/23
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Ny docent tager fat på teknologi og uddannelse
Rasmus Leth Vergmann Jørnø
28/02/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie