Projekter pr. år
Organisationsprofil
Forskningsprogrammet digitale læremidler og didaktisk design er optaget af undervisning og uddannelse, der er inddrager eller er understøttet af digitale teknologier. Programmet forsker endvidere i alle former for didaktiske rum, der er digitalt medierede eller udfoldes i kombinationer mellem digitale og fysiske rum. Forskningens fokus lægges på relationer mellem undervisere, de lærende og det fagligt indhold med en ambition om at udvikle viden og forankre metoder, der styrker elevers og studerendes læring gennem arbejdsformer understøttet af digitale teknologier og læremidler. Programmet forsker endvidere i uddannelsesdesign, der baserer sig på digitale relationer mellem en skole/uddannelsesinstitution og dens omverden. Ambitionen er her at udvikle viden og forankre nye innovative uddannelsesmodeller, der giver elever og studerende digital adgang til uddannelse.
Fingerprint
Netværk
Profiler
-
MUSC: Multimodale scenarier i de pædagogiske diplomuddannelser
Andersen, B. L., Riis, M., Hald, A. M., Christensen, P. L., Nielsen, C. H., Ravn, M., Rosenlund, L. T., Lassen, M. K. D., Feldman, M. H. L., Thiel, A. N. & Bergstedt, P.
01/01/22 → 30/06/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Ny Viden i Spil (Hobælk Uddannelsescenter)
Andersen, B. L., Gundersen, P. B. & Christiansen, R. B.
01/06/20 → 30/06/22
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Publikation
-
Anbefalinger til indførsel af teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale: Slutleverance i 3. spor af forsøgsprogrammet for teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning
Andersen, L. B., Brabrand, C., Buhl, M., Caprani, O., Georgsen, M., Hachmann, R., Hjorth, M., Jørnø, R. L. V., Køhrsen, L., Misfeldt, M., Nørgård, R. T., Nortvig, A-M. & Rehder, M. M., jan. 2022, Vidensnetværk af forskere og fageksperter i teknologiforståelse. 56 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjer › Rapport › Forskning
Åben adgangFil -
Didaktisk opslagsbog til de erhvervsrettede uddannelser
Riis, M. (red.) & Brodersen, A. (red.), 2022, (Accepteret/In press) Hans Reitzels Forlag.Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjer › Bog › Formidling
-
Fantasi som didaktisk ressource: Scenariedidaktisk teknologiforståelse i indskolingen
Andersen, B. L. & Nortvig, A-M., 2022, (Accepteret/In press) Håndbog i scenariedidaktik. Aarhus UniversitetsforlagPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Keynote Hvad er det gode læremiddel i skolens praksis
Anne-Mette Nortvig (Oplægsholder)
21 apr. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Center for it i undervisningen (Ekstern organisation)
Marianne Riis (Medlem)
1 jan. 2022 → 31 dec. 2024Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af nationalt netværk
-
Center for Skole og Læring - Roskilde (Organisation)
Bettina Buch (Tovholder), Marianne Riis (Medlem), Anne Mette Hald (Medlem), Malis Ravn (Medlem), Charlotte Hahn Nielsen (Medlem), Ulla Højmark Jensen (Medlem), René Boyer Christiansen (Medlem), Peter Grabowski Hjørnet (Medlem), Pernille Lomholt Christensen (Medlem) & Helle Helsinghof (Medlem)
1 aug. 2021 → 1 aug. 2031Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af nationalt netværk
Presse/medier
-
Aktører: Udvikling af teknologiforståelse kræver faglig diversitet
29/03/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Aktører: Udvikling af teknologiforståelse kræver faglig diversitet
Bjarke Lindsø Andersen, Marianne Riis, René Boyer Christiansen, Anne-Mette Nortvig, Stig Toke Gissel, Thomas Illum Hansen, Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen & Marianne Georgsen
29/03/22
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Edtech-chef ser adaptiv læring som vigtig nøgle til fremtidens skole: Lærerne kan ikke nå mere, end de gør i dag
02/03/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie