Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogrammet for Digital teknologi, læring og design er optaget af undervisning og uddannelse, der er inddrager eller er understøttet af digitale teknologier. Programmet forsker endvidere i alle former for didaktiske rum, der er digitalt medierede eller udfoldes i kombinationer mellem digitale og fysiske rum. Forskningens fokus lægges på relationer mellem undervisere, de lærende og det fagligt indhold med en ambition om at udvikle viden og forankre metoder, der styrker elevers og studerendes læring gennem arbejdsformer understøttet af digitale teknologier og læremidler. Programmet forsker endvidere i uddannelsesdesign, der baserer sig på digitale relationer mellem en skole/uddannelsesinstitution og dens omverden. Ambitionen er her at udvikle viden og forankre nye innovative uddannelsesmodeller, der giver elever og studerende digital adgang til uddannelse.
Programmet ledes af Marianne Riis og Bjarke Lindsø Andersen.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
VDF: Videnscenter for Digital Teknologiforståelse
Andersen, B. L. (Projektleder), Skott, C. K. (Projektdeltager) & Emtoft, L. M. (Projektdeltager)
01/08/23 → 31/12/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
Esport som læringsrum og brobygger for udsatte unge med autisme
Gundersen, P. B. (Projektdeltager), Hanghøj, T. (Projektleder), Frørup, A. K. (Projektdeltager) & Ottar Jensen, E. (Projektdeltager)
01/01/23 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Evaluering af klimaundervisning på erhvervsuddannelser
Riis, M. (Projektleder), Hald, A. M. D. (Projektdeltager) & Christiansen, J. L. (Projektdeltager)
01/12/22 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Publikation
-
God stil i professionsopgaver: En grundbog
Petersen, K. S. & Christoffersen, D. D., 2 jan. 2024, 2. udg. udg. Hans Reitzels Forlag. 170 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Undervisning
-
Makerspace for alle – inkluderende læringsmiljøer på specialskoler
Frydendahl, J. A., Dyrendom, K., Rehder, M. M. & Møller, T. E., 2024, I: Pædagogisk psykologisk tidsskrift. 61, 1, s. 42-51 9 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
What does it mean to prepare for class? A case study on students’ study habits in a nursing educational program
Tretow-Fish, T. A. B., Andersen, B. L., Møller, T. E. & Nortvig, A.-M., 27 mar. 2024, I: Journal of Learning Development in Higher Education. 30Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
-
Danish Association for Science and Technology Studies
Andersen, B. L. (Chairman) & Andersen, L. B. (Chairman)
7 jun. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Praksisfaglig bag en skærm? Praksisfaglighed i teknologiforståelse
Andersen, B. L. (Oplægsholder)
30 maj 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Er [lyset] teknologiforståelse for de lærde blot?
Andersen, B. L. (Oplægsholder) & Knudsen, S. B. (Oplægsholder)
17 jan. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
8 forskere fra professionshøjskolerne er for første gang udpeget til Danmarks Frie Forskningsfonds tematiske udvalg
Wang, C., Riis, M. & Skott, C. K.
11/06/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
SoMe og ChatGPT på skoleskemaet
Møllenbach, S. L. & Andersen, B. L.
02/01/24 → 10/01/24
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie