Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
I forskningsprogrammet for Fagdidaktik forsker vi i udvikling af fagdidaktikken i alle skolens fag samt i det faglige fællesskab, lærere indgår i, når de underviser. Vi beskæftiger os med forskning, der er relevant og til gavn for regionens skoler og andre aktører med interesse for børn og unges udvikling og læring, og vi fokuserer således på at skabe viden og løsninger, der kan bruges i praksis. For at være relevant for os skal forskningen tage udgangspunkt i de udfordringer, praksis har – store såvel som små.
Forskningsprogrammet har specialiseret sig i at lave evaluering af projekter i både grundskoler og ungdomsuddannelser, hvis du er interesseret i at bruge os til at evaluere dit projekt, så henvend dig gerne for at se vores referencer og høre nærmere.
I vores forskningsprogram har vi repræsentanter for alle fag, som deltager i en række forskellige projekter. Vi prioriterer højt at sikre bredde og variation i vores arbejde i forhold til de forskellige fag. Vores bevillingsgivere og samarbejdspartnere er dermed også både private fonde og ministerier samt universiteter, andre professionshøjskoler, folkeskoler, ungdomsuddannelser og kommuner.
Forskningsmiljøet ledes af Bettina Buch og Charlotte Krog Skott
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Den dobbelte omstilling i grænselandet
Hald, A. M. D. (Projektleder)
01/04/25 → 31/03/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
TEACOP: Teacher Core Practices for Engaging Learning for All
Graf, S. T. (Projektleder), Skott, C. K. (Projektdeltager), Nielsen, B. L. (Projektdeltager), Jensen, M. P. (Projektdeltager), Engsig, L. (Projektdeltager) & Kristiansen, H. (Projektdeltager)
01/04/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Gatekeepers for Unges Globale Engagement
Klimaszyk, P. (Projektleder), Hansen, D. (Projektdeltager) & Rigtrup, D. (Projektdeltager)
01/10/24 → 31/03/26
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Afprøvning af undervisning for mellemtrinselever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder
Engmose, S. F., Buch, B. & Juul, H., 4 mar. 2025, I: Studier i læreruddannelse og profession. 10, 1, s. 39 63 s., 2.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Assessing Science Competencies in Danish Primary and Lower Secondary Education
Christiansen, J. L., 5 jun. 2025, Connecting Science Education with Cultural Heritage.. Cakmakci, G. & Tasar, M. F. (red.). Cham, s. 187-197 11 s. (Contributions from Science Education Research, Bind 15).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Hvad er religionsdidaktik?
Kjeldsen, K., 2025, Religionsundervisning i praksis: Fagdidaktik, cases og øvelser. Tranum Kristensen, R. & Ørneborg Thomsen, T. (red.). København: Columbus, s. 9-31 23 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
-
Hvorfor er kompetenceorienteret naturfagsundervisning så svært?
Christiansen, J. L. (Oplægsholder)
20 mar. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Oplæg: Eksamen som drivkraft for professionsudvikling – eller disciplinering?
Kjeldsen, K. (Oplægsholder), Christensen, A. S. (Oplægsholder), Knudsen, H. E. (Oplægsholder), Carlsen, D. (Oplægsholder) & Hansen, J. J. (Oplægsholder)
14 jan. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
The Challenge of Competence in Primary and Lower Secondary Science Education – examples from Denmark
Christiansen, J. L. (Foredragsholder)
24 mar. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
-
Her er de 21 fagudvalg, som skal udvikle nye fagplaner
Christiansen, J. L., Kaas, T. & Thynebjerg, K. A.
26/09/24
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Fem skoler afprøver fire dages skoleuge og elevens egen dag
04/09/24 → 07/09/24
4 elementer af Mediedækning
Presse/medie