Absalon - Forskningsprogram for Specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge

Organisationsprofil

Organisationsprofil

"Forskningsprogram for Specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge" adresserer to forskningstemaer med indbyrdes forbindelser: “Uddannelsesmobilitet og lokalsamfundet” og “Læringsfællesskaber i skolen”.

Ambitionen i forskningsprogrammet er at bidrage til, at skoler skaber stærke læringsfællesskaber for alle børn, og at dette bidrager til at øge elevernes læringsudbytte og uddannelsesmobilitet.

I tilknytning til forskningstemaet ”Læringsfællesskaber i skolen” beskæftiger vi os med elever i komplicerede læringssituationer og den betydning, som formelle og uformelle læringsfællesskaber har for netop disse elever. Vi bidrager med viden om, hvordan skolen kan fastholde eleverne i klassefællesskaber, sikre deres trivsel og skabe de bedst tænkelige læringsmuligheder i forhold til elevernes behov. 

Under forskningstemaet ”Uddannelsesmobilitet og lokalsamfundet” beskæftiger vi os med, hvordan samspillet mellem skolen og skolens omverden kan bidrage til at øge uddannelsesmobilitet blandt elever – ikke mindst i områder med lav uddannelsesmobilitet. Vi har fokus på skole-hjem-samarbejde, brobygning mellem skolen og henholdsvis dagtilbud og ungdomsuddannelser samt samarbejde mellem skolen og henholdsvis organisationer og virksomheder.

Forskningsmiljøet ledes af docent Laura Mørk Emtoft

Fingerprint

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Absalon - Forskningsprogram for Specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge er aktive. Disse emneetiketter kommer fra arbejder fra denne organisations medlemmer. Sammen danner de et unikt fingerprint.

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller
  • Undersøgende fællesskaber i natur/teknologi

    Kofoed, L. K. (Projektleder), Hansen, D. (Projektdeltager), Knudsen, A. S. (Projektdeltager) & Vilholm, F. L. (Projektleder)

    01/04/2527/02/27

    Projekter: ProjektForskning

  • Skoletilhør blandt børn og unge med autisme

    Helms, S. C. (Projektleder), Emtoft, L. M. (Projektdeltager), Molbæk, M. (Projektleder), Munkholm, M. (Projektleder), Engsig, T. T. (Projektdeltager) & Østergaard, J. S. (Projektdeltager)

    01/01/2531/12/27

    Projekter: ProjektForskning

  • JVGVM: "Jeg vil gerne være med"

    Hostrup, M. N. (Projektleder), Mølgaard, L. B. (Projektleder), Andersen, A. V. (Projektleder), Pedersen, L. W. (Projektdeltager), Høy, A. V. (Projektdeltager), Paltorp, P. A. (Projektdeltager), Bendtsen, R. A. (Projektdeltager), Kirkegaard, T. (Projektdeltager), Vilholm, F. L. (Projektdeltager), Korsbæk, L. R. (Projektdeltager), Christensen, P. L. (Projektdeltager), Hjøllund, N.-P. O. (Projektdeltager), Dybdal, J. (Projektdeltager), Serup, S. D. (Projektdeltager), Ferot, C. R. L. (Projektdeltager), Skovdal, M. (Projektdeltager), Ahrenkiel, L. (Projektdeltager), Bang Kruse Kristensen, K. (Projektdeltager), Dahlquist Hansen, L. (Projektdeltager), Drevsholt, K. M. (Projektdeltager), Hostrup Sønnichsen, L. (Projektdeltager), Pedersen, L. B. (Projektdeltager), Munk, M. (Projektdeltager), Engelund Mathiasen, K. (Projektdeltager), Hansen, B. D. (Projektdeltager), Mortensen, H. (Projektdeltager), Houmann Holst, L. (Projektdeltager), Molbæk, M. (Projektdeltager), Thiim Stockholm, A. (Projektdeltager) & Skovbjerg, H. M. (Projektdeltager)

    01/01/2531/12/27

    Projekter: ProjektForskning