Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
"Forskningsprogram for Specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge" adresserer to forskningstemaer med indbyrdes forbindelser: “Uddannelsesmobilitet og lokalsamfundet” og “Læringsfællesskaber i skolen”.
Ambitionen i forskningsprogrammet er at bidrage til, at skoler skaber stærke læringsfællesskaber for alle børn, og at dette bidrager til at øge elevernes læringsudbytte og uddannelsesmobilitet.
I tilknytning til forskningstemaet ”Læringsfællesskaber i skolen” beskæftiger vi os med elever i komplicerede læringssituationer og den betydning, som formelle og uformelle læringsfællesskaber har for netop disse elever. Vi bidrager med viden om, hvordan skolen kan fastholde eleverne i klassefællesskaber, sikre deres trivsel og skabe de bedst tænkelige læringsmuligheder i forhold til elevernes behov.
Under forskningstemaet ”Uddannelsesmobilitet og lokalsamfundet” beskæftiger vi os med, hvordan samspillet mellem skolen og skolens omverden kan bidrage til at øge uddannelsesmobilitet blandt elever – ikke mindst i områder med lav uddannelsesmobilitet. Vi har fokus på skole-hjem-samarbejde, brobygning mellem skolen og henholdsvis dagtilbud og ungdomsuddannelser samt samarbejde mellem skolen og henholdsvis organisationer og virksomheder.
Forskningsmiljøet ledes af docent Laura Mørk Emtoft
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Laura Mørk Emtoft
- Professionshøjskolen Absalon, Center for Skole og Læring - Vordingborg
- Professionshøjskolen Absalon, Absalon - Forskningsprogram for Specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge
- Københavns Professionshøjskole, Nationalt Center for Forskning i Udsathed blandt Børn og Unge
Person: VIP
-
Undersøgende fællesskaber i natur/teknologi
Kofoed, L. K. (Projektleder), Hansen, D. (Projektdeltager), Knudsen, A. S. (Projektdeltager) & Vilholm, F. L. (Projektleder)
01/04/25 → 27/02/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Skoletilhør blandt børn og unge med autisme
Helms, S. C. (Projektleder), Emtoft, L. M. (Projektdeltager), Molbæk, M. (Projektleder), Munkholm, M. (Projektleder), Engsig, T. T. (Projektdeltager) & Østergaard, J. S. (Projektdeltager)
01/01/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
JVGVM: "Jeg vil gerne være med"
Hostrup, M. N. (Projektleder), Mølgaard, L. B. (Projektleder), Andersen, A. V. (Projektleder), Pedersen, L. W. (Projektdeltager), Høy, A. V. (Projektdeltager), Paltorp, P. A. (Projektdeltager), Bendtsen, R. A. (Projektdeltager), Kirkegaard, T. (Projektdeltager), Vilholm, F. L. (Projektdeltager), Korsbæk, L. R. (Projektdeltager), Christensen, P. L. (Projektdeltager), Hjøllund, N.-P. O. (Projektdeltager), Dybdal, J. (Projektdeltager), Serup, S. D. (Projektdeltager), Ferot, C. R. L. (Projektdeltager), Skovdal, M. (Projektdeltager), Ahrenkiel, L. (Projektdeltager), Bang Kruse Kristensen, K. (Projektdeltager), Dahlquist Hansen, L. (Projektdeltager), Drevsholt, K. M. (Projektdeltager), Hostrup Sønnichsen, L. (Projektdeltager), Pedersen, L. B. (Projektdeltager), Munk, M. (Projektdeltager), Engelund Mathiasen, K. (Projektdeltager), Hansen, B. D. (Projektdeltager), Mortensen, H. (Projektdeltager), Houmann Holst, L. (Projektdeltager), Molbæk, M. (Projektdeltager), Thiim Stockholm, A. (Projektdeltager) & Skovbjerg, H. M. (Projektdeltager)
01/01/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Elevens stemme i skolelivet: meddelelsesbogens rolle i skabelsen af en dialogisk evalueringskultur
Helms, S. C. & Steensen, C. I. S., apr. 2025, I: CEPRA-striben. 34, s. 44 - 57 14 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Factors Associated with the Enjoyment of Physical Education Class for Children with Special Educational Needs
Dalgaard Guldager, J., Emtoft, L. M., Nørgaard Remmen, L. & Bentholm, A., maj 2025, I: International Journal of Environmental Research and Public Health. 22, 5, s. 1-14 14 s., 697.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Bevægende idræt: – for børn med særlige behov i skole og fritid - Fokus på børnenes perspektiver: Fokus på børnenes perspektiver
Emtoft, L. M., Bentholm, A. & Guldager, J. D., 10 okt. 2024, s. 21. 1 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Åben adgang
-
KL's netværk om stu: Stu-portalen, overgange og valg
Ørtoft, S. B. (Oplægsholder) & Hansen, L. S. (Oplægsholder)
10 sep. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil -
Formidling af resultater fra forskningsprojektet OSUS - Overgange fra skole til ungdomsvalg i specialpædagogisk kontekst.
Hansen, L. S. (Oplægsholder) & Ørtoft, S. B. (Oplægsholder)
21 maj 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
ECER 2024
Emtoft, L. M. (Deltager)
27 aug. 2024 → 30 aug. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Presse/medier
-
Hvorfor tager vi ikke børns følelsesliv lige så alvorligt, som vi tager voksnes?
23/08/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-