Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
"Forskningsprogram for Specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge" adresserer to forskningstemaer med indbyrdes forbindelser: “Uddannelsesmobilitet og lokalsamfundet” og “Læringsfællesskaber i skolen”.
Ambitionen i forskningsprogrammet er at bidrage til, at skoler skaber stærke læringsfællesskaber for alle børn, og at dette bidrager til at øge elevernes læringsudbytte og uddannelsesmobilitet.
I tilknytning til forskningstemaet ”Læringsfællesskaber i skolen” beskæftiger vi os med elever i komplicerede læringssituationer og den betydning, som formelle og uformelle læringsfællesskaber har for netop disse elever. Vi bidrager med viden om, hvordan skolen kan fastholde eleverne i klassefællesskaber, sikre deres trivsel og skabe de bedst tænkelige læringsmuligheder i forhold til elevernes behov.
Under forskningstemaet ”Uddannelsesmobilitet og lokalsamfundet” beskæftiger vi os med, hvordan samspillet mellem skolen og skolens omverden kan bidrage til at øge uddannelsesmobilitet blandt elever – ikke mindst i områder med lav uddannelsesmobilitet. Vi har fokus på skole-hjem-samarbejde, brobygning mellem skolen og henholdsvis dagtilbud og ungdomsuddannelser samt samarbejde mellem skolen og henholdsvis organisationer og virksomheder.
Forskningsmiljøet ledes af docent Laura Mørk Emtoft
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Meddelelsesbogen - muligheder og udfordringer i arbejdet med det ressourceorienterede børnesyn, elevinddragelse og løbende dialog
Helms, S. C. (Projektleder) & Steensen, C. I. S. (Projektdeltager)
01/01/24 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Virksomhedsvejen
Hansen, L. S. (Projektdeltager), Ørtoft, S. B. (Projektleder), Sievers, S. M. M. (Projektdeltager) & Helms, S. C. (Projektdeltager)
01/12/23 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
OSUS: OSUS - Overgange fra Skole til Uddannelsesvalg i en Specialpædagogisk kontekst
Ørtoft, S. B. (Projektleder), Hansen, L. S. (Projektdeltager) & Emtoft, L. M. (CoPI)
15/09/23 → 31/01/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Kærlighed til børn i professionelle miljøer
Willaa, K. C. W. & Melbye, J., 2024, Pædagogik med kærlighed. Broström, S., Hansen, F. T. & Mellon, K. (red.). Dafolo, s. 98-111 13 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
-
Liberating Voices: Exploring Parent-Teacher Conferences from a Rights Perspective.
Steensen, C. I. S. & Helms, S. C., 30 sep. 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Lærerens undersøgelsesmetoder
Willaa, K. C. W. & Aagerup, L., 2024, 2. udg. udg. Hans Reitzels Forlag. 190 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Formidling
-
Formidling af resultater fra forskningsprojektet OSUS - Overgange fra skole til ungdomsvalg i specialpædagogisk kontekst.
Hansen, L. S. (Oplægsholder) & Ørtoft, S. B. (Oplægsholder)
21 maj 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
KL's Vejlederkonference
Ørtoft, S. B. (Oplægsholder) & Hansen, L. S. (Oplægsholder)
19 mar. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Kvalitet i professionel uddannelsesvejledning - med afsæt i fællesskabet
Hansen, L. S. (Oplægsholder) & Ørtoft, S. B. (Oplægsholder)
19 mar. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Hvorfor tager vi ikke børns følelsesliv lige så alvorligt, som vi tager voksnes?
23/08/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-