Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Digitalisering har medført en række komplekse forandringer af vores samfund og hverdagsliv. Forskningsprogrammet Digitalisering i skolen skal skabe praksisnær viden, som sætter skoler og lærere i stand til at udvikle nye og innovative undervisningstiltag, der styrker elevernes læring i de eksisterende fag, og som danner og myndiggør alle børn, så de kan begå sig i en digital verden.
Forskningsprogrammet er forankret i forskningsmiljøet Læring, dannelse og trivsel i skolen på Institut for Læreruddannelsen.
Hvad forsker vi i?
Alle børn skal have den rette dannelse og uddannelse til at kunne begå sig i deres børneliv og fremtidige voksenliv, hvor digitale teknologier på godt og ondt skaber nye betingelser, muligheder og udfordringer for børnene. Det er et samfundsansvar, som lærerne og skolerne i stigende grad tager på sig. Men det kræver viden om digitaliseringens konsekvenser og om, hvordan vi bedst hjælper børn og unge i at begå sig i en digital verden.
Børn lærer hurtigt og kan være kompetente forbrugere af digitale teknologier. Men forestillingen om børn som digitale indfødte, der på egen hånd og uden hjælp mestrer alle aspekter af nye teknologier, har vist sig at være naiv. Børn skal klædes på til at forstå teknologiernes tekniske, sociale og faglige dimensioner og konsekvenser. Og det afhænger i høj grad af den undervisning og de læringsmuligheder, børnene møder i skolens fag eller i deres familie og fritid.
Der er også et stort potentiale i at udnytte nye digitale teknologier til at skabe innovative læringsmuligheder og undervisningsformer. Erfaringerne viser dog, at teknologierne ikke kan stå alene, men skal indgå i helhedsorienterede pædagogiske og didaktiske udviklingsprocesser.
Digitalisering i skolen har tre prioriterede indsatsområder:
- Børnenes teknologiforståelse. Pædagoger, lærere og forældre betragter ofte børns digitale liv på afstand eller med bekymring. Derfor arbejder vi på at bygge bro mellem skolens undervisning og elevernes digitaliserede livsverden, så skolen danner og uddanner til det liv, eleverne allerede lever, og det, de vil møde efter skolen. Det kræver blandt andet, at teknologiens eksistensformer i børnelivet gøres til et fagligt genstandsfelt i undervisningen.
- Teknologiforståelsens mangfoldige fagdidaktik. Digital teknologi eksisterer på en mangfoldighed af måder i verden: Fra algoritmer og programmeringskode til hardware og artefakter, fra cookies og protokoller til sociale medier og digitale fællesskaber. Derfor arbejder DiS på udvikle én sammenhængende men mangfoldig fagdidaktik, som understøtter en flerdimensionel tilgang til teknologien både i et selvstændigt fag og i teknologiforståelse som del af andre fag.
- Uddannelsesteknologier som aktører i skolen. Uddannelsesteknologier som fx AULA, læremidler, chatbots og chromebooks findes i mange former. Nogle indkøbes med et specifikt formål, andre ender i skolen af andre veje, men alle er de konstituerende for skolens undervisning og pædagogiske virke. Derfor arbejder DiS på at skabe ny viden og nye tilgange til uddannelsesteknologier som aktører i skolen.
Hvordan forsker vi?
Vi arbejder eksperimenterende og samskabende med undervisere, skoler, kommuner og andre praksisaktører, bl.a. i udviklingslaboratorier hvor ny viden både kan udvikles og afprøves i samarbejde med praksis. Metodisk arbejder vi med design-baserede tilgange, observations- og interviewstudier og laboratorieformater.
Udvalgte projekter
-
Videncenter for Digital Teknologiforståelse. DiS indgår i den nationale ledelse af videnscentret og deltager med fagpersoner i en lang række arbejdspakker, hvor den fælles vision er at udforske, hvordan alle børn og unge, uanset, køn, postnummer eller social baggrund, får viden om digital teknologiforståelse, så de konstruktivt og kritisk kan deltage som demokratiske borgere i et digitaliseret samfund.
-
Børneliv i digital trivsel. Projektet skal skabe en ny helhedsorienteret pædagogisk tænkning og tilgang til digitale teknologier på en række danske skoler. Et centralt element er bl.a. at styrke elevperspektivet i skolens teknologiforståelsesundervisning, så eleverne i højere grad får faglige værktøjer til at analysere og reflektere over deres egen digitaliserede hverdag og de digitale fællesskaber, de indgår i.
-
The Datafication of Wellbeing (DATAWELL): Der indføres i stigende grad digitale værktøjer til måling af elevernes læring og trivsel, men samtidig mangler der viden om konsekvenserne af denne dataficering ligesom lærerne mangler kompetencer og værktøjer til at arbejde fagligt og refleksivt med elevdata. Derfor undersøger projektet produktion og brug af elevdata i konkret praksis og udvikler ny undervisning på om digitale data i trivselsarbejde til læreruddannelsen.
Læs mere om vores øvrige forskningsprojekter nedenfor.
Kontakt
Lars Bo Andersen, docent, ph.d.
Programansvarlig
[email protected]
Tlf: 41 89 75 74
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
SkoleGPT Science
Frydendahl, J. A. (Projektleder), Exner, M. (Projektdeltager), Laursen, J. D. (Projektdeltager), Nielsen, A. V. (Projektdeltager) & Binggeli, A. (Projektdeltager)
01/01/25 → 30/06/27
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
DATAWELL: The Datafication of Wellbeing (DATAWELL): New Pedagogical Practices and Interventions in the Danish public school
Andersen, L. B. (CoPI), Parazu, I. (Projektleder), Ratner, H. F. (CoPI) & Gahoonia, S. K. (Projektdeltager)
01/01/25 → 24/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Forperson for fagudvalg for fagfornyelse for musik i folkeskolen
Jensen, J. J. (Projektleder)
02/10/24 → 30/06/27
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Opsamling på drøftelser i fagudvalg for teknologiforståelse i 2024
Andersen, L. B., Holler, M. K., Hjorth, M., Rasmussen, C. A., Carstensen, S. E. R. & Kvist, J., 15 feb. 2025, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.Publikation: Andet › Undervisningsmateriale
-
Assessing Computational Literacy in First Language (L1) Teaching
Hachmann, R. & Slot, M. F., 13 nov. 2024, I: Nordic Journal of Comparative and International Education. 8, 4, s. 1-20 20 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Computational Thinking in Nordic Teacher Education and Schools
Rehder, M. M., Juuti, K., Pajchel, K., Frågåt, T. & Mifsud, L., 21 okt. 2024, I: Nordic Journal of Comparative and International Education. 8, 4, s. 1-4 4 s., 1.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
-
Grøn teknologiforståelse – mellem det brede og smalle teknologibegreb?
Andersen, L. B. (Oplægsholder) & Lisborg, S. (Oplægsholder)
8 okt. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Bagom digital teknologiforståelse - centrale begreber og teorier
Andersen, L. B. (Oplægsholder)
19 nov. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Teknologifestival Læreruddannelsen på KP
Slot, M. F. (Ekspert), Tingleff, C. B. (Underviser), Lisborg, S. (Underviser) & Wensien-Jegsen, M. R. M. (Underviser)
11 okt. 2024Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
Fil
Priser
-
Undervisnings- og Forskningsministeriets underviserpris 2023
Dissing Møller, L. (Modtager), 15 sep. 2023
Pris
Presse/medier
-
Hvad skal læreren kunne ?
Slot, M. F., Andersen, L. B., Nielsen, C. B., Harder, J. A. & Lindsø, B.
29/01/25
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Skoleleder, fagudvalg og minister: Sådan kan skoler bruge nedslående rapport om teknologiforståelse
13/11/24
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie