Forskningscenter for innovation og entreprenørskab

  • Ceresbyen 24

    8000 Aarhus C

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Vi forsker i at uddanne og danne fagprofessionelle til at blive aktive medskabere af en bæredygtig fremtid ved at tænke og handle innovativt og entreprenant. Vores særlige fokusområder er entreprenant didaktik og sociale transformationer lokalt og internatonalt med omdrejningspunkter i forestillingsevne, medbestemmelse, diversitet og værdiskabelse for andre.
Fremtiden er ikke bare noget der sker, det er noget vi skaber.
 

Overordnet anskuer centeret begreberne innovation og entreprenørskab som veje til at skabe flere livs- og handlemuligheder for flere typer af mennesker og til at skabe bæredygtige løsninger og samfundsmæssig sammenhængskraft. Centeret har forskningsmæssigt fokus på innovativ og entreprenant uddannelses- og ydelsesudvikling og på social innovation – og på samspillet mellem dem. Centerets forskning har således både en innovativ og en social side, som begge har fokus på at udvikle mangfoldighed, lighed og værdi ved at tænke i nye muligheder.

Det forskningsmæssige fokus ligger på forbindelsen mellem innovativ og entreprenant uddannelses- og ydelsesudvikling, social innovation, mangfoldighed, lighed, værdiskabelse og mulighedsfilosofi.

Centeret indeholder to programmet: Program i transformativ entreprenørskabsdidaktik og Program i social innovation.

Se mere om vores forskningsprofiler, projekter, publikationer og aktiviteter i venstre menuen eller på vores website

Netværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne.

Projekter

STEM Teknologiambassadør

Højlund, C.

01/01/2030/06/21

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Innovation, entreprenørskab og bæredygtighed i uddannelserne

Højlund, C.

01/01/2031/12/20

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Publikation

Mulighedernes Didaktik

Brahe-Orlandi, R. (red.), Højlund, C. (red.), Østergaard, T. (red.), Ramsgaard, M. B. (red.) & Thomassen, M. L. (red.), 2021, (Under udarbejdelse) Frydenlund Academic.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

At møde det hellige med varsom tilbageholdenhed

Herholdt, S. & Delmar, C., 2020, (Accepteret/In press) Sygeplejens superhelte. Hvordan sygeplejeteori kan inspirere praksis.. Martinsen, B., Pia, D. & Annelise, N. (red.). København: Munksgaard

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Bæredygtighed og bæredygtig udvikling: uddannelse, dannelse og fagdidaktik i skole, erhvervs- og professionsuddannelser

Garsdal, J. (red.), jul. 2020, Aarhus: VIA University College. 123 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskning

Åben adgang
Fil

Aktiviteter

3E

Mette Lindahl Thomassen (Oplægsholder)

8 maj 201910 maj 2019

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

Fil

3E Conference - ECSB Entrepreneurship Education Conference

Malene Hangaard Alstrup (Oplægsholder) & Frederikke Dybdahl (Oplægsholder)

16 maj 201818 maj 2018

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

3E Conference - ECSB Entrepreneurship Education Conference

Jette Maibritt Jul (Deltager), Hanne Møjbæk Nørgaard (Deltager) & Sebastian Landgren (Deltager)

15 maj 201818 maj 2018

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference