Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Hele livet igennem deltager alle mennesker i større eller mindre sociale fællesskaber og kontekster, som alle er karakteriseret ved både inklusion og eksklusion. Dette er et grundvilkår i menneskelige fællesskaber generelt, men en særskilt problematik i pædagogisk arbejde specifikt, idet pædagogik i særlig grad handler om at arbejde med menneskers deltagelse, udvikling, læring og dannelse i fællesskaber.
Med UCN’s forskningsmæssige satsning på forskningscenteret in- og eksklusion i pædagogisk praksis ønsker vi at skabe en national forskningsfaglig niche omkring inklusion og eksklusion i pædagogisk praksis, hvilket bl.a. angår skole, dagtilbud, undervisning og pædagogik i en bred forstand – herunder også sundhedspædagogiske perspektiver. Forskningscenteret skal gennemføre forskningsprojekter, der forener høj videnskabelig kvalitet med praksisrettede og anvendelsesorienterede bud på løsninger på væsentlige samfundsudfordringer omkring in- og eksklusionsprocesser. Dette gribes bl.a.- an gennem et eksplicit forskningsfagligt fokus på in- og eksklusionsprocesser gennem en flerdimensionel linse på den fysiske, sociale og psykiske inklusion, en linse der kan anvendes på både mikro,- meso- og makroniveau.
Fingerprint
Netværk
Profiler
-
Idræt i børnehaven - for børn med særlige behov
Bentholm, A., Kristensen, M. K. & Winther, H.
01/01/23 → 30/06/23
Projekter: Projekt › Forskning
-
KVALid Tilsyn
Næsby, T., Holm, H. T., Sperling, L., Hvolby, A., Nielsen, S. M. R., Lundgreen, S. E., Krohn, H. B., Nielsen, M. M., Pedersen, B. S., Agerbæk, E. & Drevsholt, K. M.
31/08/22 → 30/08/23
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Den mangfoldige folkeskole - følgeforskning
Engsig, T. T., Pedersen, O., Østergaard, J. S. & Madsen, C. D.
08/08/22 → 25/07/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Bæredygtige forskningsmiljøer i en professionshøjskolekontekst
Mosegaard Søbjerg, L., Engsig, T. T., Frederiksen, L. L. & Klæbel Weisdorf, A., 18 jan. 2023, I: Tidsskrift for professionsstudier. 35, s. 6-17 14 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Co-teaching som inkluderende indsats i idrætsundervisningen - er det muligt? Et kvalitativt design-based-research projekt
Bentholm, A. & Nielsen, L. H., 2023, (Afsendt) I: Forskning og Forandring. s. 1 30 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Creating Inclusive Educational Spaces: Assessing Assessment in a Post-Pandemic World
Johnstone, C., Schuelka, M. & Engsig, T. T., 2023, (Accepteret/In press) I: International Journal of Inclusive Education.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Medlem af referencegruppe for projektet ’10 skridt til børn og unges uddannelse" VIVE
Thomas Thyrring Engsig (Konsulent)
feb. 2023 → jun. 2023Aktivitet: Rådgivning - typer › Rådgivning
-
Understanding Inclusion and Belonging in Complex Education Systems
Thomas Thyrring Engsig (Oplægsholder)
17 maj 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Inklusion i børnefællesskaber
Torben Næsby (Oplægsholder), Birgitte Skov Pedersen (Oplægsholder), Anna Ørnemose Rasmussen (Oplægsholder), Brit Gro-Nielsen (Oplægsholder), Jens Sand Østergaard (Oplægsholder) & Heidi Bang Okslund (Oplægsholder)
27 apr. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil
Presse/medier
-
-
Mindretalscenter i Sydslesvig og idrætsprojekter for børn får fondsmidler
31/01/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Nyt projekt skal give børn med særlige behov flere gode oplevelser med idræt
25/01/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie