Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Hele livet igennem deltager alle mennesker i større eller mindre sociale fællesskaber og kontekster, som alle er karakteriseret ved både inklusion og eksklusion. Dette er et grundvilkår i menneskelige fællesskaber generelt, men en særskilt problematik i pædagogisk arbejde specifikt, idet pædagogik i særlig grad handler om at arbejde med menneskers deltagelse, udvikling, læring og dannelse i fællesskaber.
Med UCN’s forskningsmæssige satsning på forskningscenteret in- og eksklusion i pædagogisk praksis ønsker vi at skabe en national forskningsfaglig niche omkring inklusion og eksklusion i pædagogisk praksis, hvilket bl.a. angår skole, dagtilbud, undervisning og pædagogik i en bred forstand – herunder også sundhedspædagogiske perspektiver. Forskningscenteret skal gennemføre forskningsprojekter, der forener høj videnskabelig kvalitet med praksisrettede og anvendelsesorienterede bud på løsninger på væsentlige samfundsudfordringer omkring in- og eksklusionsprocesser. Dette gribes bl.a.- an gennem et eksplicit forskningsfagligt fokus på in- og eksklusionsprocesser gennem en flerdimensionel linse på den fysiske, sociale og psykiske inklusion, en linse der kan anvendes på både mikro,- meso- og makroniveau.
Kontakt
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Stine Bylin Bundgaard
- Professionshøjskolen UCN, Pædagoguddannelsen Aalborg
- Professionshøjskolen UCN, Forskningsprogram for Refleksiv Praksislæring
- Professionshøjskolen UCN, Forskningscenter for In- og eksklusion i pædagogisk praksis
- Professionshøjskolen UCN, Forskningsgruppe: Bevægelse, sundhed og trivsel
Person: VIP
-
Øget fysisk aktivitet i hverdagen blandt børn og unge med udviklingshandicap
Bentholm, A., Skrubbeltrang, L. S. & Jørgensen, D. R.
14/09/23 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
UU-projekt: Sundhedsopgaver for pædagogstuderende
Østergaard, J. S., Hougaard, M. H. & Hillgaard, S. K.
01/08/23 → …
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Projekt Skolefravær i Aalborg Kommune
Østergaard, J. S., Nielsen, A., Nielsen, C., Jensen, M., Damsgaard, M. M., Jespersen, A. M. W. & Engsig, T. T.
01/08/23 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Still feeling inclusive? Teachers’ self-efficacy and attitudes towards inclusive education in Denmark
Østergaard, J. S., Engsig, T. T. & Pedersen, O., 2024, (Under udarbejdelse) I: European Journal of Special Needs Education.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Bevægelse i børnehaven - børn med særlige behov
Bentholm, A. & Kristensen, M. K., nov. 2023, s. 3-4.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Bevægende idræt: – for børn med særlige behov i skole og fritid
Bentholm, A., Emtoft, L. M. & Dalgaard Guldager, J., 25 sep. 2023, s. 18. 1 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Åben adgang
-
Stockholm University (Ekstern organisation)
Torben Næsby (Medlem), Susanne Garvis (Medlem), Elisabeth Bjørnestad (Medlem) & Kathy Sylva (Medlem)
1 jan. 2024 → 31 dec. 2028Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af internationalt netværk
-
ECERS International Network Meeting 2024
Torben Næsby (Arrangør), Jens Sand Østergaard (Deltager) & Mikkel Tore Eskildsen (Deltager)
5 maj 2024 → 9 maj 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Seminar
Fil -
BRIDGING 2023
Anette Bentholm (Oplægsholder) & Maj Kærgaard Kristensen (Oplægsholder)
9 nov. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil
Presse/medier
-
Lovkrav om bevægelse afskaffes: "Man bør sætte noget andet i stedet"
23/11/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
Forsker: Det vil være en fejl at forstå regeringens skoleudspil som en frelsende hånd
10/11/23
1 Mediebidrag
Presse/medie