Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Hele livet igennem deltager alle mennesker i større eller mindre sociale fællesskaber og kontekster, som alle er karakteriseret ved både inklusion og eksklusion. Dette er et grundvilkår i menneskelige fællesskaber generelt, men en særskilt problematik i pædagogisk arbejde specifikt, idet pædagogik i særlig grad handler om at arbejde med menneskers deltagelse, udvikling, læring og dannelse i fællesskaber.
Med UCN’s forskningsmæssige satsning på forskningscenteret in- og eksklusion i pædagogisk praksis ønsker vi at skabe en national forskningsfaglig niche omkring inklusion og eksklusion i pædagogisk praksis, hvilket bl.a. angår skole, dagtilbud, undervisning og pædagogik i en bred forstand – herunder også sundhedspædagogiske perspektiver. Forskningscenteret skal gennemføre forskningsprojekter, der forener høj videnskabelig kvalitet med praksisrettede og anvendelsesorienterede bud på løsninger på væsentlige samfundsudfordringer omkring in- og eksklusionsprocesser. Dette gribes bl.a.- an gennem et eksplicit forskningsfagligt fokus på in- og eksklusionsprocesser gennem en flerdimensionel linse på den fysiske, sociale og psykiske inklusion, en linse der kan anvendes på både mikro,- meso- og makroniveau.
Kontakt
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Stine Bylin Bundgaard
- Professionshøjskolen UCN, Forskningsprogram for Refleksiv Praksislæring
- Professionshøjskolen UCN, Forskningscenter for In- og eksklusion i pædagogisk praksis
- Professionshøjskolen UCN, Forskningsgruppe: Det gode børne- og ungeliv
- Professionshøjskolen UCN, UCN act2learn Ledelse og Organisation
Person: VIP
-
Fagspecifik multimodalitet og fagportaler
Oksbjerg, M. (Projektdeltager), Nielsen, T. M. (Projektdeltager), Møller, M. (Projektdeltager), Gissel, S. T. (Projektleder), Johanessen, C. (Projektdeltager), kinnerup, L. P. (Projektdeltager), kjeldsen, K. (Projektdeltager) & carlsen, D. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Øget fysisk aktivitet i hverdagen blandt børn og unge med udviklingshandicap
Bentholm, A. (Projektleder), Skrubbeltrang, L. S. (Projektdeltager) & Jørgensen, D. R. (Projektdeltager)
14/09/23 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Projekt Skolefravær i Aalborg Kommune
Østergaard, J. S. (Projektleder), Nielsen, A. (Projektdeltager), Nielsen, C. (Projektdeltager), Jensen, M. (Projektdeltager), Damsgaard, M. M. (Projektdeltager), Jespersen, A. M. W. (Projektdeltager) & Engsig, T. T. (Projektleder)
01/08/23 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Creating Inclusive Educational Spaces: Assessing Assessment in a Post-Pandemic World
Engsig, T. T., Johnstone, C. & Schuelka, M., 2024, (E-pub ahead of print) I: International Journal of Inclusive Education. 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Does teacher efficacy for inclusive practice predict attitudes towards inclusive education & vice versa? An empirical study from northern Denmark
Engsig, T. T., mar. 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Idræt for alle i skolen med co-teaching? Et design-based-research projekt om inklusion for børn med særlige behov i idrætsundervisningen
Bentholm, A. & Nielsen, L. H., 30 jul. 2024, I: Forum for Idraet. 39, s. 86-111 26 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
-
17th IARTEM Conference
Oksbjerg, M. (Oplægsholder)
31 maj 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Viden om literacy (Tidsskrift)
Oksbjerg, M. (Referee/bedømmer)
1 jan. 2024 → 31 jul. 2024Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Forskningens døgn, Læreruddannelsen, Aalborg
Oksbjerg, M. (Oplægsholder)
12 mar. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
-
Forskere: Inklusion i folkeskolen kræver et opgør med gamle vaner
13/08/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Partier vil have mere samarbejde mellem folkeskoler og idrætsforening. Men hverdagen står i vejen, advarer forskere
11/04/24
1 Mediebidrag
Presse/medie