Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsområde for pædagogik og dannelse
Forskningsområde for pædagogik og dannelse er et af VIAs tre forskningsområder med cirka 300 medarbejdere. Vi bidrager til udvikling af viden om pædagogik, dannelse, didaktik, kultur, socialt arbejde og vejledning.
Vi tilvejebringer forståelse for og kvalificering af professionsuddannelserne samt de relaterede professioners aktuelle udfordringer. Vi udvikler viden, der kan kvalificere professionsudøvernes praksis, udvikle deres professionelle identitet og deres bevidsthed om og håndtering af udfordringer, som professionsudøveren til stadighed må forholde sig til. Vores fokus er på livslang læring samt kvalificering af børn og unges dannelse, læring og trivsel i institution, skole, fritid og hjem.
Forskningscenteret ledes af Andreas Rasch-Christensen.
Forskningscentret består af t re forskningsområder:
Center for 0-6
Programmet ledes af Lotte Junker Harbo.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Center for skole og læring
Programmet ledes af Lillian Buus.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Center for professionsstudier
Programmet ledes af Thomas Iskov.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Du kan finde mere information om centerets programmer ved at følge linkene ovenfor.
Vi udgiver et nyhedsbrev seks gange om året, og du kan tilmelde dig ved at trykke her.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Anvendelse af generativ AI som studiestøtte værktøj for 1. årsstuderende på Sygeplejerskeuddannelsen
Rethmeier, A. (Projektleder), Mousing, C. A. (Projektleder) & Bavnshøj, A. K. (Projektleder)
31/08/24 → 31/01/26
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
BIG: Bevægelse i gymnasiet
Madsen, K. L. (Projektleder)
08/08/24 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
LEARN: Lige deltagelsesmuligheder i naturfagene – set i et identitetsudviklingsperspektiv
Villumsen, N. (Projektleder), Ejdrup, T. (Projektdeltager), Blomgreen, C. B. (Projektdeltager) & Jensen, L. B. (Projektdeltager)
01/08/24 → 31/07/27
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
Publikation
-
»Det skal ikke se rigtigt ud«: Et koreografisk designeksperiment om den flertydige legende krop
Lund, O. & Pedersen, L. D., 27 feb. 2024, I: BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur. 40, 68, s. 53-74 22 s., 3.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
(En)action research: Practice transformation through processes of participatory sense-making in educational action research
Madsen, K. L., Jensen, J.-O. & Lund, O., 17 maj 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
-
Action Research in Higher Education: A Way of Bridging the Gap Between Academia and Professional Practice?
Lang, N. R. & Madsen, C. D., 2024. 2 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Åben adgangFil
Forskningsdatasæt
-
Litteraturdatabase på wiki om socialt arbejde
Gjørup, J. B. (Ophavsmand), Pbworks.com, 2018
http://socialtarbejde.pbworks.com
Datasæt
Aktiviteter
-
Teknologisk myndiggørelse
Fibiger, J. (Oplægsholder)
15 aug. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Udeskole og praksisfaglighed
Karen Seierøe Barfod (Oplægsholder)
15 apr. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
Oslo Metropolitan University (Ekstern organisation)
Buch, A. (Medlem), Havnes, A. (Formand) & Kenny, A. (Medlem)
maj 2024 → sep. 2024Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
Priser
-
Novo Nordisk Fondens Pris til Naturfagsunderviser på Læreruddannelsen 2023
Hansen, M. H. H. (Modtager), 22 mar. 2023
Pris
-
-
Novo Nordisk Fondens underviserpris til Læreruddannere i Naturfag
Barfod, K. S. (Modtager), 6 apr. 2022
Pris
Presse/medier
-
Uteskole påvirker barns hjernemodning og motvirker biologisk stress
Dettweiler, U. & Bølling, M.
07/06/23
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Pædagoger er der ikke bare for at passe børn. Vi kan mere
27/08/24
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-