Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningscenter for pædagogik og dannelse
Forskningscenter for pædagogik og dannelse er et af VIAs syv forskningscentre med cirka 200 medarbejdere. Vi bidrager til udvikling af viden om pædagogik, dannelse, didaktik, kultur, socialt arbejde og vejledning.
Vi tilvejebringer forståelse for og kvalificering af professionsuddannelserne samt de relaterede professioners aktuelle udfordringer. Vi udvikler viden, der kan kvalificere professionsudøvernes praksis, udvikle deres professionelle identitet og deres bevidsthed om og håndtering af udfordringer, som professionsudøveren til stadighed må forholde sig til. Vores fokus er på livslang læring samt kvalificering af børn og unges dannelse, læring og trivsel i institution, skole, fritid og hjem.
Forskningscenteret ledes af Andreas Rasch-Christensen.
Forskningscentret består af 11 forskningsprogrammer:
Børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem
Forskningsprogrammet har fokus på børns liv og trivsel i og på tværs af de kontekster, hvor børn lever deres liv.
Programmet ledes af Anette Boye Koch og Mette Molbæk.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Dannelse og etik
Forskning i hvordan udvikling af menneskers selv- og omverdensforhold forstås, praktiseres og rammesættes i uddannelses- og professionspraksis.
Programmet ledes af Jan Jaap Rothuizen.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Hverdagsliv og fritidspædagogik
Programmets genstandsfelt er de hverdagslige og fritidspædagogiske arenaer, hvor større børn og unges liv udspiller sig.
Programmet ledes af David Thore Graversen.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Krop, idræt og bevægelse
Vi forsker i bevægelse og bevægende kroppes betydning for pædagogiske processer i skoler og daginstitutioner – særligt i forbindelse med idrætsundervisning og bevægelsesaktiviteter.
Programmet ledes af Jens-Ole Jensen.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Læring og it
Læring og it forsker i hvordan brugen af IT kan udvikle og påvirke læring, undervisning, kommunikation og samarbejde igennem hele uddannelsessystemet generelt.
Programmet ledes af Lillian Buus.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Matematik- og naturfagsdidaktik
Vi forsker i matematik- og naturfagsdidaktik og udvikler viden til gavn for læreruddannelsen, pædagoguddannelsen og professionerne, der knytter sig hertil.
Programmet ledes af Peer Daugbjerg.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Outdoorpædagogik
I program for outdoorpædagogik arbejder vi bredt med betydningen af at inddrage omverdenen i pædagogiske processer og læringsaktiviteter i uderummet.
Programmet ledes af Karen Seierøe Barfod.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Professionsdidaktik
Vi forsker i og bidrager til udvikling af forskningsinformerede tilgange til professionsuddannelse og professionelles læring og samarbejde.
Programmet ledes af Birgitte Lund Nielsen.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Sprog og literacy
Vi forsker i sprog- og literacypædagogik, i andet- og fremmedsprogspædagogik, og i praksisser med sprog og tekster i dagtilbud og skoler.
Programmet ledes af Line Møller Daugaard og Mette Vedsgaard Christensen
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Vejledning og mentorskab
Vi forsker i transitionsprocesser og tilknyttede vejlednings- og mentorindsatser, der understøtter livslang karriereudvikling.
Programmet ledes af Lisbeth Lunde Frederiksen.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Æstetik og pædagogik
Vi forsker i æstetik og pædagogik med henblik på at indkredse og identificere relevansen for uddannelser, professioner og forskning.
Programmet ledes af Martin Blok Johansen.
Læs mere om programmets projekter, publikationer og aktiviteter.
Se programmets samlede projektkatalog her.
Du kan finde mere information om centerets programmer ved at følge linkene ovenfor.
Vi udgiver et nyhedsbrev seks gange om året, og du kan tilmelde dig ved at trykke her.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
-
-
Bedre overgange fra FGU til EUD
Dyrendal, R., Skovhus, R. B., Poulsen, B. K. & Poulsen, S. H.
01/09/23 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Andet
Publikation
-
Towards a Symbolic and Ecological Turn in Language Education – A Didactic Multilingual Poetic Experiment
Jacobsen, J. G. H. & Mansour, N., 2024, (Under udarbejdelse) Action Scenarios in Intercultural Pedagogy and Education: Perspectives from Northern European Multicultural Societies. Ribers, B., Christensen, V. & Jensen, S. S. (red.). Routledge, (Routledge Research In Education).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
(En)Action research: practice transformation through processes of participatory sense-making in educational action research
Madsen, K. L., Lund, O. & Jensen, J-O., 26 apr. 2023, (E-pub ahead of print) I: Educational Action Research.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
A framework for reflecting social pedagogy: - in the light of Niklas Luhmanns Systems Theory
Harbo, L. J., 2023, (Afsendt) I: International Journal of Social Pedagogy.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Priser
-
Novo Nordisk Fondens Pris til Naturfagsunderviser på Læreruddannelsen 2023
Hansen, Mette Hesselholt Henne (Modtager), 22 mar. 2023
Pris
-
Novo Nordisk Fondens underviserpris til Læreruddannere i Naturfag
Barfod, Karen Seierøe (Modtager), 6 apr. 2022
Pris
-
7th EMES Selected Conference Papers
Nielsen, Elof Nellemann (Modtager) & Hulgård, Esben (Modtager), 13 nov. 2020
Pris
-
Universal Journal of Educational Research (Tidsskrift)
Lillian Buus (Redaktionsgruppemedlem)
4 jan. 2023 → 6 feb. 2023Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
ECER 2023
Line Møller Daugaard (Deltager)
22 aug. 2023 → 25 aug. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
At læse børnelitteratur med sanserne forrest
Ayoe Quist Henkel (Oplægsholder)
24 apr. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Ekspert: Blanding af klasser kan også være risikabelt for trivslen
20/09/23 → 27/09/23
3 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
-
Vi står i en »modløs situation« , og førende forsker ser to veje ud. Den ene vil ændre folkeskolen markant
27/09/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie