Projekter pr. år
Organisationsprofil
Forskningscenter for uddannelseskvalitet, professionspolicy og praksis
Forskningscenter for uddannelseskvalitet, professionspolicy og praksis bidrager med ny viden, indsigter, forståelser og metodikker indenfor især professionshøjskolesektoren. Professionshøjskolesektoren har en nøglerolle i samfundets vækst, velfærd og bæredygtighed og er forpligtede på at udvikle videregående uddannelser og varetage praksisnære og anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktiviteter. Ved Forskningscenter for uddannelseskvalitet, professionspolicy og praksis arbejder vi med at klarlægge, hvordan sektoren løfter denne opgave, og hvilken forskning sektoren i denne sammenhæng skal og bør bidrage med.
Centrale områder er kvalitet i uddannelser, i forskning og i undervisning, praksisforståelser og praksis som et centralt begreb knyttet til arbejdet i og imellem professioner, professionshøjskolesektorens rolle og bidrag i og til samfundet og forskningsbaseret evalueringsmetodik, der skal understøtte VIA’s evalueringspraksisser.
Vi bidrager med forskning og viden indenfor centrale fokusområder i sektoren, der udgør centerets fire forskningsprogrammer: Program for uddannelseskvalitet, Program for professionspolicy, Program for praksisstudier og Program for evaluering og evidens.
Program for uddannelseskvalitet: I Forskningsprogram for uddannelseskvalitet arbejder vi kontekstsensitivt med at forstå, hvad der kendetegner god uddannelseskvalitet, ved at kortlægge hvordan uddannelseskvalitet italesættes og praktiseres, og med at blive klogere på hvad der rent faktisk har kvalitetsfremmende effekt især i forbindelse med professionsrettet uddannelseskvalitet.
Forksningsleder for programmet er Johanne Grøndahl Glavind.
Se programmets forskningsmedarbejdere her.
Program for professionspolicy: I Forskningsprogram for professionspolicy undersøger vi karakteristika og kontingenser samt institutionelle og politiske rammevilkår i tilknytning til opgaven med professionsuddannelse og professionsrettet forskning og udvikling.
Forskningsleder for programmet er Anders Buch.
Se programmets forskningsmedarbejdere her.
Program for praksisstudier: I Forskningsprogram for praksisstudier præsenterer vi en bred vifte af praksisforståelser, kvalificerer den aktuelt væsentlige viden for praksis og undersøger den praksis, professionelle skal uddannes til.
Forskningsleder for programmet er Vibeke Røn Noer.
Se programmets forskningsmedarbejdere her.
Program for evaluering og evidens: I Forskningsprogram for evaluering og evidens bidrager vi med evalueringsfaglig forskning og udvikling til VIA’s evalueringspraksis ved at understøtte kvaliteten, metodeudviklingen og forskningsbaseringen af vores mangeartede analyse- og evalueringsaktiviteter.
Forskningsleder for programmet er Kaare Aagaard.
Se programmets forskningsmedarbejdere her.
Fingerprint
Netværk
Profiler
-
Professionsidentitet i professionsuddannelserne - med case fra Ernæring og Sundhedsuddannelsen
Lang, N. R., Nielsen, B. L., Høyer, H. & Grosen, T. H.
01/03/22 → 30/06/26
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Vidensomsætning: hvad, hvorfor og hvordan?
Aagaard, K. A. & Gjørup, J. B.
03/01/22 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Forskning
-
Data i administrativ praksis
Bilenberg, S. & Nielsen, E. N.
01/01/22 → 31/05/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
At evaluere liv
Montes de Oca, L. & Villumsen, A. M., 24 mar. 2022, I: CEPRA-striben. 29, s. 16-27 12 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Danmarks Pædagogiske Tænketank: Der er en praksis-fetichisme i uddannelsesdebatten, men praksis er ikke meget værd uden refleksion
Madsen, P. H., Ebsen, R. O., Knudsen, B. H., Pjengaard, S. & Prætorius, J. L., 17 jan. 2022, I: Skolemonitor.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Bidrag til nyhedsbrev, magasin el.lign. › Formidling
Åben adgang -
Dannelse og ingeniørfaglighed
Hyldgaard Christensen, S. & Buch, A., jun. 2022, I: Tidsskrift for professionsstudier. årg. 17, 34, s. 67-75 9 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Priser
-
7th EMES Selected Conference Papers
Nielsen, Elof Nellemann (Modtager) & Hulgård, E. (Modtager), 13 nov. 2020
Pris
-
-
Selected Conference paper
Nielsen, Elof Nellemann (Modtager) & Hulgård, E. (Modtager), 13 nov. 2019
Pris: Anden udmærkelse
-
Temadag om Professionsidentitet
Benjamin Borgkvist Tranæs (Deltager)
24 maj 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Seminar
-
Nyuddannede og næsten færdiguddannede sygeplejerskers syn på fremtiden i faget
Vibeke Røn Noer (Oplægsholder) & Johanne Grøndahl Glavind (Oplægsholder)
15 mar. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Velkomst og indspark fra forskningen om professionsidentitet og professionel identitet
Birgitte Lund Nielsen (Oplægsholder) & Vibeke Røn Noer (Oplægsholder)
24 maj 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil
Presse/medier
-
Tænketank: Pædagogik er er det sprog, der gør lærere til lærere
Peter Hougaard Madsen & Brian Han Knudsen
30/05/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Rødbeden i Rødovre: Noget om vejledning i meningsfulde fællesskaber
16/05/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-