Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogram for matematik- og naturfagsdidaktik
Velkommen til program for matematik- og naturfagsdidaktik.
Vi forsker i matematik- og naturfagsdidaktik, og udvikler viden til gavn for læreruddannelsen, pædagoguddannelsen og professionerne, der knytter sig hertil.
Programmet har et bredt og velkonsolideret samarbejde med mange nationale partnere, både kommuner universiteter, vidensinstitutioner, professionshøjskoler, interesseorganisationer, fonde og private virksomheder. Internationalt har vi også samarbejdsrelationer - primært gennem projekter og redaktionsarbejde for tidsskrifter. Kendetegnende ved vores forskningsprojekter er et tæt samarbejde med praksis i skoler og daginstitutioner, indadtil med grunduddannelserne eller på tværs af professioner med det formål at udvikle nye innovative tilgange til praksis.
Forskningsleder i programmet er Peer Daugbjerg
Programkoordinator for Matematik er Lóa Björk Jóelsdóttir
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information på programmets hjemmeside her.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Brug af fagsprog i forbindelse med praktisk arbejde i naturfag
Andersen, P. U., Kynde, A., Erneberg, M., Conradsen, K. & Villumsen, N.
30/05/23 → 30/03/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
PRIMA: Picture book Reading to Improve Mathematics Awareness
Sunde, P. B., Bjerre, M., Christiansen, M., Tybjerg, H., Daugaard, L. M. & Andrews, P. R.
03/04/23 → 31/03/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Matematisk opmærksomhed og billedbøger i dagtilbud: Projekt PRIMA
Sunde, P. B., Bjerre, M., Christiansen, M., Tybjerg, H. & Andrews, P. R.
01/04/23 → 31/03/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Analysing English year-one mathematics textbooks through the lens of foundational number sense: A cautionary tale for importers of overseas-authored materials
Petersson, J., Sayers, J., Rosenqvist, E. & Andrews, P., 2023, I: Oxford Review of Education. 49, 2, s. 262-280 19 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
An operational action competency approach to transforming education for sustainable development by action based in-situ interventions
Hansen, M. H. H., Barfod, K. S., Vogt, M. J., Villumsen, N. & Clausen, S. W., 2023.Bidragets oversatte titel :En operationel handlekompetencetilgang til tranformativ didaktisk udvikling af undervisnings i bæredygtig udvikling gennem handlebaserede in-situ interventioner Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Anvendelse af Engineering didaktik på læreruddannelsen – en evaluering
Larsen, V. & Daugbjerg, P., 2023, VIA University College. 29 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
Fil
Priser
-
Novo Nordisk Fondens Pris til Naturfagsunderviser på Læreruddannelsen 2023
Hansen, Mette Hesselholt Henne (Modtager), 22 mar. 2023
Pris
-
-
Undervisningsministeriets Undervisningsmiddelprisen 2017, 2. prisen
Sunde, Pernille Bødtker (Modtager) & Pind, Pernille (Modtager), 1 mar. 2017
Pris
-
FiP-kursus på faggruppe Produktudvikling
Martin Krabbe Sillasen (Oplægsholder)
2 mar. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
Kompetencemålsstyret Naturfagsundervisning
Martin Krabbe Sillasen (Deltager)
18 sep. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
Fil -
Konferencedag for matematikvejledere i region Midtjylland 2023
Heidie Clemens (Arrangør)
30 nov. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil
Presse/medier
-
-
-
Danske elever er storforbrugere af standardalgoritmer: "Vi skal skabe stærke matematiske tænkere"
21/09/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie