Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogram for matematik- og naturfagsdidaktik
Velkommen til program for matematik- og naturfagsdidaktik.
Vi forsker i matematik- og naturfagsdidaktik, og udvikler viden til gavn for læreruddannelsen, pædagoguddannelsen og professionerne, der knytter sig hertil.
Programmet har et bredt og velkonsolideret samarbejde med mange nationale partnere, både kommuner universiteter, vidensinstitutioner, professionshøjskoler, interesseorganisationer, fonde og private virksomheder. Internationalt har vi også samarbejdsrelationer - primært gennem projekter og redaktionsarbejde for tidsskrifter. Kendetegnende ved vores forskningsprojekter er et tæt samarbejde med praksis i skoler og daginstitutioner, indadtil med grunduddannelserne eller på tværs af professioner med det formål at udvikle nye innovative tilgange til praksis.
Forskningsleder i programmet er Peer Daugbjerg
Programkoordinator for Matematik er Lóa Björk Jóelsdóttir
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information på programmets hjemmeside her.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
LEARN: Lige deltagelsesmuligheder i naturfagene
Villumsen, N. (Projektleder), Ejdrup, T. (Projektdeltager), Blomgreen, C. B. (Projektdeltager) & Jensen, L. B. (Projektdeltager)
01/08/24 → 31/07/27
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Laboratorieskoler
Madsen, C. D. (Projektleder), Auning, C. (Projektleder), Villumsen, N. (Projektdeltager), Ejdrup, T. (Projektdeltager) & Vogt, M. J. (Projektdeltager)
01/05/24 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Design and evaluation of an intervention to improve adaptivity in multidigit arithmetic.
Jóelsdóttir, L. B. (CoPI), Sunde, P. B. (CoPI) & Andrews, P. R. (Projektdeltager)
01/02/24 → 30/11/27
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
-
Adaptivitet og fleksibilitet: addition og subtraktion med flercifrede tal
Jóelsdóttir, L. B. & Sunde, P. B., sep. 2024, I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 3, s. 7-23 17 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Aktuelle udfordringer omkring natur/teknologi-faget i grundskolen og læreruddannelsen
Sillasen, M. K., aug. 2024, 13 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Fil -
Assessing preschool teachers’ mathematical knowledge and skills
Sunde, P. B. & Bjerre, M., jun. 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Symposium: Læremiddelbrug og literacyforståelser i naturfagene i Danmark
Sillasen, M. K. (Oplægsholder), Bremholm, J. (Oplægsholder), Ejdrup, T. (Oplægsholder), Buch, B. (Oplægsholder), Oksbjerg, M. (Oplægsholder), Kragholm Knudsen, S. (Oplægsholder) & Pagaard, D. M. (Oplægsholder)
5 jun. 2024 → 7 jun. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
NORMA 24: The Tenth Nordic Conference on Mathematics Education
Bjerre, M. (Deltager)
4 jun. 2024 → 7 jun. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
KU Leuven
Sunde, P. B. (Gæsteforsker)
18 sep. 2024 → 20 sep. 2024Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Forskningsophold
Priser
-
Novo Nordisk Fondens Pris til Naturfagsunderviser på Læreruddannelsen 2023
Hansen, M. H. H. (Modtager), 22 mar. 2023
Pris
-
-
Undervisningsministeriets Undervisningsmiddelprisen 2017, 2. prisen
Sunde, P. B. (Modtager) & Pind, P. (Modtager), 1 mar. 2017
Pris
Presse/medier
-
Tæller dine elever 5+7 på fingrene? Så skal du have et særligt øje på dem
22/10/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Gåsenuggets og børnerock indvier have med et større formål
10/09/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-