Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
På UCN har vi et aktivt forskningsmiljø, Forskningsprogram for Refleksiv Praksislæring, hvor vi undersøger og skaber ny viden om refleksiv praksislæring. Med forskningsindsatsen i programmet sætter vi fokus på både professions-, uddannelses- og undervisningspraksis. Målet er at kvalificere og udvikle både praksisfelterne og vidensgrundlaget for refleksiv praksislæring (RPL), og at bidrage til den professionsdidaktiske forskning både inden for og uden for Danmarks grænser.
Forskning i uddannelse, didaktik og undervisning er særligt relevant for UCN som institution, fordi det vedrører vores kerneopgave. Det er også relevant for vores aftagere og samarbejdspartnerne i de professionelle praksisfelter, vi uddanner dimittender til, og vi søger hele tiden samarbejder på tværs i UCN og med partnere uden for UCN.
Der foregår også professionsdidaktisk forskning mange steder i Danmark, og i forskningsprogrammet stræber vi efter at indgå i alle relevante dialoger og samarbejder. Vi bidrager også substantielt til at arrangere og afvikle UCN’s internationalt orienterede forskningskonference European Conference on Reflective Practice-based Learning (ECRPL https://www.ucn.dk/om-ucn/refleksiv-praksislaering/ecrpl-2023).
I forskningsprogrammet er arbejdet organiseret i samarbejdsprojekter, tematiske grupper og i form af ph.d.-studier (se mere under Projekter nedenfor). Overordnet set arbejder vi med tre temaer:
- Udforskning af forholdet mellem refleksion, teori og praksis i uddannelses- og professionspraksis
- Digitale teknologier og teknologiforståelse i uddannelse og praksis
- Muligheder og grænser for refleksiv praksislæring
Programmet har deltagelse af en række forskere fra alle dele af UCN, og vores arbejde er både monofagligt og tværfagligt. Vi formidler vores forskningsresultater i danske og internationale forskningspublikationer (se mere under Publikationer nedenfor). Vi indgår endvidere i et tæt samarbejde med UCN’s Enhed for Refleksiv Praksislæring i en fælles indsats for at udvikle den professionsdidaktiske profil på UCN’s uddannelser.
Kontakt
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Lise Bach-Sørensen
- Professionshøjskolen UCN, Service- og Markedsføringsuddannelserne
- Professionshøjskolen UCN, Service- og Markedsføringsuddannelserne
- Professionshøjskolen UCN, Online uddannelse
- Professionshøjskolen UCN, Forskningsprogram for Refleksiv Praksislæring
- Professionshøjskolen UCN, Service- og Markedsføringsuddannelserne
Person: VIP
-
HEROES: Higher Education for Resilience-Oriented and Empowered Societies
Villumsen, G. S. (Projektleder), Vestergaard, A. (Projektdeltager), van Hove, P. (Projektleder), Kastrup-Larsen, T. (Projektleder), Nielsen, T. F. (CoPI), Pedersen, A. S. (Projektdeltager), Mühlbach, S. S. (Projektdeltager), Nielsen, S. (Projektdeltager), Dalgaard, L. G. (Projektdeltager), Nielsen, R. (Projektdeltager), Ovesen, N. (Projektdeltager), Dau, S. (Projektdeltager), Jepsen, I. (Projektdeltager), Gade, P. N. (Projektdeltager), Samuelsen, M. Ø. (Projektdeltager), Brügge, A. M. (Projektdeltager), Jensen, P. E. (Projektdeltager), Gerdt, T. L. (Projektdeltager), Kristoffersen, K. Ø. (Projektdeltager), Degn, A. L. (Projektdeltager), Zakarias, L. (Projektdeltager), Stevn, T. F. (Projektdeltager), Gutsmidl, B. M. (Projektdeltager), Jensen, C. G. (Projektdeltager), Geisnæs, D. (Projektdeltager), Hyldahl, K. K. (Projektdeltager), Lungu, L. (Projektdeltager), Nielsen, T. S. (Projektdeltager), Holm, S. (Projektdeltager), Petersen, R. (Projektdeltager), Gregersen, L. H. (Projektdeltager), Hansen, K. K. (Projektdeltager), Padurariu, S. (Projektdeltager), Jensen, R. O. (Projektdeltager), Nielsen, S. N. (Projektdeltager), Haslam, T. L. (Projektdeltager), Nørgård, A. (Projektdeltager), Rasmussen, L. E. (Projektdeltager), Vesteraa, G. (Projektdeltager), Mikkelsen, T. W. (Projektdeltager) & Vetner, L. N. (Projektdeltager)
01/01/25 → 31/12/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
Projekt Styrket undervisningskompetence - et digitalt løft af sundhedsuddannelserne ved UCN
Holt, J. (Projektleder), Zakarias, L. (Projektdeltager), Dau, S. (Projektdeltager), Jørgensen, D. R. (Projektdeltager), Brandborg, K. (Projektdeltager), Kløve, J. C. H. (Projektdeltager) & Christensen, T. S. (Projektdeltager)
01/01/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Andet
-
Friluftsliv til fritidsklubber
Skrubbeltrang, L. S. (Projektleder), Kaup, C. F. (Projektdeltager) & Hundebøll, D. (Projektdeltager)
01/01/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Forskningsleder: Engang havde jeg konstant skyldfølelse over at være bagud - så lærte jeg at leve med det
Kirkegaard, P. O., 22 mar. 2025Publikation: Andet › Indlæg i netbaserede medier
-
Forskningsleder: Improvisation er afgørende for at bygge bro mellem planlægning og praksis
Kirkegaard, P. O., 20 mar. 2025Publikation: Andet › Indlæg i netbaserede medier
-
Fælles om elevfravær? En analyse af forældres perspektiver på årsagerne til deres børns langvarige, bekymrende skolefravær og samarbejde med skolen
Larsen, A. S. T., Damsgaard, M. M. & Østergaard, J. S., 2025, I: UCN PERSPEKTIV. 16, s. 17-26 10 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
Åben adgang
Aktiviteter
-
DFIR Debate meeting and workshop
Kirkegaard, P. O. (Deltager)
29 jan. 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
-
Analyse af PLF arbejde i NAFA
Kirkegaard, P. O. (Konsulent)
27 feb. 2025Aktivitet: Rådgivning - typer › Rådgivning
Fil -
Pædagogisk konference
Bundgaard, S. B. (Deltager)
13 mar. 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Presse/medier
-
Branchedirektør: Robotstøvsugere forstyrrer debatten og bør ikke ses som velfærdsteknologi
01/04/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Sådan finder du en bedre balance i dit arbejdsliv
22/03/25 → 24/03/25
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Debat: Improvisation er afgørende for at bygge bro mellem planlægning og praksis
18/03/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie