Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Om forskningsprogrammet
Forskningsprogrammets forskning understøtter at pædagoger og andre fagprofessionelle kan skabe positive forandringer i menneskers liv. Derfor begynder vores forskning ofte midt i praksis i en søgen efter nye forståelser, der kan kvalificere den faglige samtale om, hvad god pædagogisk praksis kan siges at være
Børn, unge og voksne, der har brug for pædagogisk støtte, har krav på at møde dygtige fagprofessionelle, som møder mennesker, deres liv og fællesskaber med pædagogisk omhu og omtanke.
Det kræver viden, som er udviklet med forståelse for kompleksiteten i pædagogisk praksis.
Sammen om praksis
Vi arbejder tæt sammen med kommuner og pædagogiske institutioner. Sammen med fagprofessionelle udforsker vi dilemmaer, modsætninger, spændingsfelter og muligheder, sådan at vi i fællesskab kan blive klogere og får nye perspektiver på praksis.
Viden bliver bæredygtig, når spørgsmål, svar og nye tilgange udvikles i samarbejde med kompetente professionelle. Vi samarbejder desuden med organisationer og med forskningsmiljøer på universiteter og andre professionshøjskoler i ind- og udland gennem projekter og netværk.
De gennemgående temaer i programmet er:
- Barndom, leg og børnefællesskaber
- Æstetik, pædagogisk takt og dømmekraft
- Fællesskab, forskellighed og forskellige livssituationer, udsathed og deltagelsesmuligheder
- Dannelse og læring - også i pædagoguddannelsen
- Omsorg, trivsel og myndiggørelse
- Institutionelle vilkår, materialitet, rammer og definitionsmagt
- Pædagogikkens historie, paradokser, vidensformer og værdier
- Dokumentation, læreplaner, kvalitetsudvikling, evaluering, undersøgelse og udvikling af pædagogisk faglighed
Afsæt i den pædagogiske praksis
Vores arbejde tager ofte afsæt i afgrænsede problematikker i praksis, men den viden vi udvikler, udvikles og bringes i spil i en pædagogisk praksis, hvor hensynene og perspektiverne er mange. Eksempelvis kan pædagogerne på en skole vælge i en periode at fokusere på børnenes liv på de sociale medier, men det betyder ikke, at de ikke også skal støtte det sociale liv og den enkeltes udvikling i klassen og i skolegården.
Beboere med udviklingshandicap på et bosted skal støttes i at være selvhjulpne og kunne mestre hverdagen i egen bolig, men de skal samtidig også støttes i at deltage i fritidstilbud uden for bofællesskabet.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Jeg Vil Gerne Være Med
Pedersen, L. B. (Projektdeltager), Stochholm, A. T. (Projektdeltager), Sønnichsen, L. H. (Projektleder) & Pinto, M. F. B. (Projektdeltager)
01/02/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Foreningsdrevne klubtilbud: frivillighed og fritidspædagogik
Brunsgaard, M. H. (Projektleder), Jürgensen, J. (Projektdeltager) & Knudsen, A. (Projektdeltager)
01/01/25 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Tværsektoriel Koordinering i overgangen fra behandlings- til socialpsykiatri
Beck, A.-M. T. (Projektleder), Petersen, K. V. (Projektdeltager), Lauridsen, M. L. (Projektleder), Brøndum, S. H. (Projektleder) & Zachariassen, L. (Projektleder)
01/01/25 → 01/01/27
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
At være med i et fællesskab kræver alenetid
Bernstorff, B., 6 mar. 2025, I: 0-14. 35, 1, s. 72-75 4 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
-
Cultivating Reflective Practitioners: Playful Pathways to Professional Identity
Lausen, A., Winther Oreskov, S., Lagoni, M. & Sønnichsen, L. H., 2025. 1 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
Åben adgang -
Deltagelsesmuligheder i læsefællesskabet: et alternativ til dialogisk læsning
Hansen, L. N. & Iversen, M. T., 6 mar. 2025, I: 0-14. 35, 1, s. 82-86 5 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
Aktiviteter
-
Learning, Culture and Social Interaction (Tidsskrift)
Odgaard, A. B. (Redaktionsgruppemedlem)
1 maj 2025 → 1 maj 2026Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Etisk uro i forskning om/for/med/af børn
Odgaard, A. B. (Oplægsholder)
8 apr. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Nygrundtvigianisme og liberalteologi i 1920’ernes kirkekamp i Ryslinge
Hjermitslev, H. H. (Oplægsholder)
3 jul. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Dilemma: Er vi med til at skabe barnets digitale dobbeltgænger?
27/06/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
Vrede reaktioner på kvalitetsundersøgelse: Et 'politisk omsorgssvigt'
27/05/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie