Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Om forskningsprogrammet
Forskningsprogrammets forskning understøtter at pædagoger og andre fagprofessionelle kan skabe positive forandringer i menneskers liv. Derfor begynder vores forskning ofte midt i praksis i en søgen efter nye forståelser, der kan kvalificere den faglige samtale om, hvad god pædagogisk praksis kan siges at være
Børn, unge og voksne, der har brug for pædagogisk støtte, har krav på at møde dygtige fagprofessionelle, som møder mennesker, deres liv og fællesskaber med pædagogisk omhu og omtanke.
Det kræver viden, som er udviklet med forståelse for kompleksiteten i pædagogisk praksis.
Sammen om praksis
Vi arbejder tæt sammen med kommuner og pædagogiske institutioner. Sammen med fagprofessionelle udforsker vi dilemmaer, modsætninger, spændingsfelter og muligheder, sådan at vi i fællesskab kan blive klogere og får nye perspektiver på praksis.
Viden bliver bæredygtig, når spørgsmål, svar og nye tilgange udvikles i samarbejde med kompetente professionelle. Vi samarbejder desuden med organisationer og med forskningsmiljøer på universiteter og andre professionshøjskoler i ind- og udland gennem projekter og netværk.
De gennemgående temaer i programmet er:
- Barndom, leg og børnefællesskaber
- Æstetik, pædagogisk takt og dømmekraft
- Fællesskab, forskellighed og forskellige livssituationer, udsathed og deltagelsesmuligheder
- Dannelse og læring - også i pædagoguddannelsen
- Omsorg, trivsel og myndiggørelse
- Institutionelle vilkår, materialitet, rammer og definitionsmagt
- Pædagogikkens historie, paradokser, vidensformer og værdier
- Dokumentation, læreplaner, kvalitetsudvikling, evaluering, undersøgelse og udvikling af pædagogisk faglighed
Afsæt i den pædagogiske praksis
Vores arbejde tager ofte afsæt i afgrænsede problematikker i praksis, men den viden vi udvikler, udvikles og bringes i spil i en pædagogisk praksis, hvor hensynene og perspektiverne er mange. Eksempelvis kan pædagogerne på en skole vælge i en periode at fokusere på børnenes liv på de sociale medier, men det betyder ikke, at de ikke også skal støtte det sociale liv og den enkeltes udvikling i klassen og i skolegården.
Beboere med udviklingshandicap på et bosted skal støttes i at være selvhjulpne og kunne mestre hverdagen i egen bolig, men de skal samtidig også støttes i at deltage i fritidstilbud uden for bofællesskabet.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Playing transitions: Settling and Belonging together in School
Skovbjerg, H. M. (Projektleder), Odgaard, A. B. (Projektleder), Sand, A.-L. (Projektdeltager), Rahbek, J. U. (Projektdeltager) & Bundsgaard, J. (Projektdeltager)
01/07/24 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Hvad KAN en kulturpædagog?
Jerg, K. (Projektleder), Odgaard, A. B. (Projektdeltager), Pallesen, L. N. (Projektdeltager), Lindgaard, J. (Projektdeltager), Jensen, B. L. (Projektdeltager) & Korn, M. B. (Projektdeltager)
02/01/24 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Dannelse i dagtilbud: Begrebshistorie og professionscirkler
Hjermitslev, H. H. (Projektleder), Weber, M. K. M. (Projektdeltager), Sørensen, L. H. (Projektdeltager), Vinding, M. (Projektdeltager) & Togsverd, L. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Børns seksualitet: Det Pædagogiske Kvarter - S05/E03
Andersen, E. M. B. (Vært) & Dakin, A. M. (Gæst), 12 feb. 2024Publikation: Ikke-skriftlig produktion › Podcast, musik- og lydproduktion › Formidling
Åben adgang -
Den stille mistrivsel i skolen
Poulsen, C. H., 2024, (Ikke-udgivet) I: Kognition & Paedagogik.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
De tog børn og leg alvorligt: Mød pædagogikkens pionerer: Børn&Unge Podcast
Togsverd, L. (Andet), 6 mar. 2024Publikation: Ikke-skriftlig produktion › Podcast, musik- og lydproduktion › Formidling
Åben adgang
-
Overgange: Broer, sprækker og skift i det institutionelle hverdagsliv
Odgaard, A. B. (Oplægsholder)
13 apr. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
For livets skyld - Aabenraa Pædagogseminarium 1953-2023
Hjermitslev, H. H. (Oplægsholder)
17 apr. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Nye, kunstige venner? Om leg med kunstig intelligens i SFO'er
Odgaard, A. B. (Oplægsholder) & Lundtofte, T. E. (Oplægsholder)
23 maj 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Forældre søger venner til deres børn på Facebook: ”Skolen havde givet op”
Poulsen, C. H.
13/07/24 → 14/07/24
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
”En af folkeskolens største udfordringer” viser sig i højt fravær - måske skal blikket rettes mod systemet og et fokus på fællesskaber
Poulsen, C. H.
17/06/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Pædagogstuderende og undervisere: Danmark har brug for superpædagoger. Det kræver en super pædagoguddannelse
08/05/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie