Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Om forskningsprogrammet
Forskningsprogrammet skaber viden inden for praksisfelterne skole og undervisning i bred forstand. Vi beskæftiger os primært med undervisning i grundskolen og på læreruddannelse, men også med andre skole- og undervisningsformer.
Vi beskæftiger os med didaktik og undervisning, som finder sted i flere forskellige sammenhænge såsom i professionsuddannelser, erhvervsuddannelser, uformelle læringsmiljøer, frivillige organisationer og netværk på tværs af skolen og dens omverden.
Med Forskningsprogram for skole og undervisning skaber UC SYD ny viden og kommer med innovative løsninger på centrale problemstillinger i skoler og i alle sammenhænge, hvor der undervises.
De gennemgående temaer i programmet er:
- Læreruddannelsesdidaktik og læreruddannelse generelt
- Udvikling af fagdidaktisk viden inden for blandt andet sprogfagene, naturfagene og kulturfagene
- Udvikling af almendidaktisk og specialpædagogisk viden om problemstillinger i skolen blandt andet i form af børn og unges deltagelsesmuligheder, inklusion og eksklusion
- Brug af teknologi og læremidler
- Viden om lære- og dannelsesprocesser
- Skolens rammer og betingelserne for den pædagogiske praksis, hvilket blandt andet omfatter forskning i skoleledelse, pædagogisk ledelse, vejledning, relationen mellem skole og hjem, overgang fra skole til anden uddannelse, teamsamarbejde, skoleudvikling og bæredygtighed
Samarbejde om praksisnær forskning
Forskningsprogrammet er drevet af at skabe viden for en række aktører på skole- og undervisningsområdet i et tæt samarbejde med aktørerne selv. Det gælder skoler, kommuner, regioner, andre forskningsmiljøer på professionshøjskoler og universiteter samt internationale samarbejdspartnere.
Der er tale om anvendt forskning, som både er professionsrettet og praksisnær. Vi arbejder med forskellige metoder, som fx kan tage form som eksplorativ forskning, følgeforskning, deltagerorienteret interventions- eller designforskning.
Didaktisk og skolepædagogisk ekspertise og engagement
Forskningsprogrammet engagerer sig i højaktuelle problemstillinger på skole- og undervisningsområdet og balancerer mellem en forskningsmæssig bredde og dybde.
Forskningsprogrammet samler ekspertise på forskellige delområder inden for det skolepædagogiske og didaktiske felt og bidrager med viden om planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
NAVIGER: Naturfaglige vejledningspraksisser i grundskolen efter reformering
Kiær, K. (Projektleder), Albrechtsen, T. R. S. (Projektleder), Keinike, M. (Projektdeltager) & Kronvald, O. (Projektdeltager)
01/02/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
InCoViTO2: Interdisciplinary Collaboration in Videographic Teaching Observation 2
Petersen, L. (Projektleder), Dam-Christensen, E. (Projektleder) & Johannesen, H. J. (Projektleder)
01/01/25 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Vanskelig viden og fortællinger om flugt: Lærerstuderendes udvikling af læremidler om liv og levevilkår i Oksbøllejren
Johannesen, H. J. (Projektleder) & Peters, R. L. A. (Projektleder)
01/01/25 → 22/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Analyzing video with three different methods to foster quality in social science teaching
Jakobsson, M., Walkert, M. & Malich-Bohlig, N., 8 maj 2025. 2 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Åben adgang -
A Pedagogy of Enactment: Creative Rehearsals and Feedback Literacy in Science Teacher Education
Albrechtsen, T. R. S. & Kiær, K., 2025, Creative Pragmatics for Active Learning in STEM Education. Svabo, C., Shanks, M., Zhou, C. & Carleton, T. (red.). Cham: Springer, s. 227-244 18 s. (Contributions from Science Education Research, Bind 14).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Assessing Computational Literacy in Language Education: A Nordic Perspective on Pedagogy Sustainable Literacy Practices
Hachmann, R. & Slot, M. F., 2025. 1 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
Åben adgang
-
Research dialogue with Dr. Christel Wolterinck
Kiær, K. (Andet)
2 apr. 2025Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
-
Research dialogue with Prof. Dr. Kim Schildkamp
Kiær, K. (Andet)
18 mar. 2025Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
-
Research dialogue with Dr. Ir. Mark Timmer
Kiær, K. (Andet)
24 mar. 2025Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
Presse/medier
-
Kirkelige topfolk advarer: Nye forslag flytter magten opad i folkekirken
14/05/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Forsidehenvisning: Kirkelige topfolk advarer: Nye forslag flytter magten opad i folkekirken
14/05/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Over 200 skoleelever lærte om lydforskning til Forskningens Døgn i Struer
25/04/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie