Projekter pr. år
Organisationsprofil
Hele livet igennem deltager alle mennesker i større eller mindre sociale fællesskaber og kontekster, som alle er karakteriseret ved både inklusion og eksklusion. Dette er et grundvilkår i menneskelige fællesskaber generelt, men en særskilt problematik i pædagogisk arbejde specifikt, idet pædagogik i særlig grad handler om at arbejde med menneskers deltagelse, udvikling, læring og dannelse i fællesskaber.
Med UCN’s forskningsmæssige satsning på styrkepositionen in- og eksklusion i pædagogisk praksis ønsker vi at skabe en national forskningsfaglig niche omkring inklusion og eksklusion i pædagogisk praksis, hvilket bl.a. angår skole, dagtilbud, undervisning og pædagogik i en bred forstand – herunder også sundhedspædagogiske perspektiver. Styrkepositionen skal gennemføre forskningsprojekter, der forener høj videnskabelig kvalitet med praksisrettede og anvendelsesorienterede bud på løsninger på væsentlige samfundsudfordringer omkring in- og eksklusionsprocesser. Dette gribes bl.a.- an gennem et eksplicit forskningsfagligt fokus på in- og eksklusionsprocesser gennem en flerdimensionel linse på den fysiske, sociale og psykiske inklusion, en linse der kan anvendes på både mikro,- meso- og makroniveau.
Fingerprint
Netværk
Profiler
-
Grundlag for god fritidspædagogik i skolens specialtilbud
Engsig, T. T., Olesen, A. K. K. & Hyldahl, K. K.
01/01/22 → 31/12/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Fagligt Selskab - Praksisnær Neuropædagogik
Bentholm, A., Mortensen, A., Andersen, S. T., Nørgaard, A. G. & Kristensen, M. K.
01/08/21 → 31/07/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Ph.d.-projekt: Skolevanskeligheder udforsket fra et elevperspektiv - fra elever, der beskrives som højtbegavede eller med særlige forudsætninger
01/12/17 → 01/09/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Balancen skaber meningsfuld beskæftigelse
Stubben, T. W., Christensen, T. H. & Nielsen, L., 24 jun. 2022, I: Social udvikling. 3-2022, s. 22-26 5 s., 4.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning
Fil -
Creating Inclusive Educational Spaces: Assessing Assessment in a Post-Pandemic World
Johnstone, C., Schuelka, M. & Engsig, T. T., 2022, (Afsendt) I: International Journal of Inclusive Education.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
"Det har stor betydning, at sådan nogle som os kan komme sådan et sted hen og arbejde": - meningsfuld beskæftigelse for personer med udviklingshandicap
Stubben, T. W., Nielsen, L. & Christensen, T. H., 1 jul. 2022, I: Tidsskrift for Socialpædagogik. 25, 1, s. 102-116 15 s., 10.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Understanding Inclusion and Belonging in Complex Education Systems
Thomas Thyrring Engsig (Oplægsholder)
17 maj 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Inklusion og specialpædagogik
Preben Olund Kirkegaard (Oplægsholder)
5 okt. 2020Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Medlem af Egmont Fondens Advisory Board for ’den gode skolestart’
Thomas Thyrring Engsig (Konsulent)
mar. 2019 → sep. 2019Aktivitet: Rådgivning - typer › Rådgivning
Presse/medier
-
-
-
Nyt EU-projekt skal styrke borgeres sundhed via teknologi
Diana Schack Thoft, Annette Pedersen & Lisa Korsbakke Emtekær Hæsum
16/05/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie