Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Vores forskning bidrager til, at lærere, pædagogiske ledere og lærepladsansvarlige på erhvervsuddannelser får de rigtige kompetencer og i praksis kan sikre:
- læringsmiljøer, som tiltrækker og understøtter forskellige elevmålgrupper
- at nye kompetencebehov indarbejdes i uddannelsernes skole- og oplæringsdele.
- at uddannelsernes skole- og oplæringsdele er tilstrækkeligt koblede til hinanden.
Forskningsmiljøet er forankret på Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE) under Institut for Didaktik og Digitalisering.
Hvad forsker vi i?
Vi har fokus på at vidensbasere indsatser inden for erhvervsuddannelserne for at styrke søgningen, gennemførslen og kvaliteten i uddannelserne.
Der er for få, der i dag får en erhvervsuddannelse, og talrige prognoser peger på, at Danmark om få år kommer til at stå overfor en betydelig mangel på faglærte. Tilsvarende er der er allerede nu store udfordringer med at besætte stillinger i en lang række brancher, som erhvervsuddannelserne retter sig imod, fx byggebranchen, landbruget, industrien og sundhed og omsorgssektoren.
Søgningen mod erhvervsuddannelserne er faldende trods mange års indsats for at sikre flere med en faglært uddannelse – det gælder både unge og voksne - og frafaldet blandt dem, der starter på en erhvervsuddannelse, er meget højt. De seneste ti år er i gennemsnit 45 % på landsplan faldet fra den erhvervsuddannelse, de er begyndt på.
Den samfundsmæssige mangel på faglærte skal samtidig ses i lyset af, at arbejdsmarkedet i disse år er under forandring. Mange erhverv ændrer sig, og der er en stigende efterspørgsel på nye kompetencer, der knytter sig til blandt andet digitalisering, grøn omstilling og automatisering.
Erhvervsuddannelserne står over for en stor opgave i forhold til at uddanne tilstrækkeligt mange faglærte, og samtidig udvikle og forny det faglige indhold i uddannelserne. Det sidste er vigtigt for at eleverne opnår de kompetencer og den dannelse, der er nødvendig for at kunne klare sig på arbejdsmarkedet, for at kunne indgå i livslang læring og for at indgå i samfundet.
Vi vil bidrage med ny viden, der kan understøtte og styrke arbejdet med at løfte erhvervsuddannelsernes dannelses- og uddannelsesopgave, så uddannelserne i endnu højere grad klæder eleverne på til at indgå kvalificeret i erhvervets konkrete funktioner og til at kunne forholde sig kritisk og reflekterende til livet i og omkring deres erhverv.
Hvordan forsker vi?
Vores forsknings- og udviklingsprojekter fokuserer på at understøtte nytænkning og kapacitetsopbygning indenfor pædagogik, didaktik og nye kompetencer i hele sektoren.
NCE gennemfører forskningsprojekter, i tæt samarbejde med praktikere fra sektoren, som skoler og lærepladser. Projekterne kombinerer ofte systematisk vidensudvikling med lokal praksisudvikling. Dette sker blandt andet gennem afprøvning af samskabende metoder som laboratoriemetoder, designbased research og andre former for aktionsforskning. Projekterne har samtidig fokus på at udvikle modeller og metoder til spredning af viden blandt skoler og de faglige udvalg.
Derudover arbejder vi med at omsætte viden fra FoU-projekter til god undervisning og oplæring i erhvervsuddannelserne. Dette sker blandt andet gennem en styrket forskningsbasering af diplomuddannelsen i erhvervspædagogik og øvrige pædagogiske uddannelsestilbud.
Forskningsprogram
Vores forskningsprogram Attraktive og relevante erhvervsuddannelser har fokus på de mest centrale udfordringer inden for erhvervsuddannelserne.
FoU-miljøet på NCE består af en leder og 18 adjunkter, lektorer og konsulenter, der underviser, gennemfører kompetenceudviklingsaktiviteter og deltager i forsknings- og udviklingsprojekter.
Læs mere om NCE her.
NCE er i perioden 2022-25 værtsinstitution for det tværinstitutionelle forskningssamarbejde mellem forskere inden for erhvervsuddannelserne, Center for Viden om Erhvervsuddannelser (CEVEU). CEVEU skal gennem forskningsprojekter, mindre analyser og målrettet formidling styrke viden om uddannelserne og sikre, at den kan anvendes i praksis til udvikling af uddannelserne. CEVEU er et konsortium mellem Københavns Professionshøjskole og Aalborg Universitet. Desuden indgår Aarhus Universitet (DPU) og Tænketanken DEA i samarbejdet. Centeret er finansieret af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB)
Kontakt
Forskningsleder Camilla Hutters
[email protected]
Tlf: 61 70 69 70
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsmiljøet nedenfor.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Den professionelle kontaktlærer
Benthien, F. L. (Projektleder) & Koch, H. H. (Projektdeltager)
01/12/24 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Den kompetente faglærerpraksis
Benthien, F. L. (Projektleder), Johannsen, A. M. (Projektdeltager), Hougaard, N. B. (Projektdeltager), Kamstrup, A. K. (Projektdeltager), Christensen, J. (Projektdeltager) & Hermansen, J. J. H. (Projektleder)
01/05/24 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Learning environment at vocational schools
Hersom, H. (Projektdeltager), Aarkrog, V. (Projektleder), Wahlgren, B. (Projektdeltager) & Duch, H. (Projektdeltager)
01/04/24 → 01/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Erhvervsuddannelsernes rolle i den grønne omstilling: Futureproofing VET in the Nordics
Andersen, O. D., feb. 2025. 8 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Formidling
Fil -
Major investments to reduce dropout rates in VET: A new reform package was launched aimed at strengthening quality, student retention and international mobility of vocational education and training (VET)
Christensen, J., 2025, 1 s.Publikation: Andet › Indlæg i netbaserede medier
-
Practice-based holistic STEM teaching in VET: Increasing students’ participation opportunities
Hersom, H. & Benthien, F. L., 7 mar. 2025, I: Scandinavian Journal of Vocations in Development. 10, Nr. 1 2025, s. 241 - 256 16 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
-
Cedefop Community of apprenticeship experts (Ekstern organisation)
Hersom, H. (Medlem)
2024 → …Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af internationalt netværk
-
Praksisfaglighed gennem erhvervspædagogiske praksisser
Ebsen, M. (Oplægsholder)
30 maj 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Afslutningskonference: Gode overgange mellem FGU og EUD
Kamstrup, A. K. (Deltager)
28 feb. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Presse/medier
-
Erhvervsskoler styrker faglig stolthed med nyt projekt
21/05/25 → 28/05/25
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Forskere: Vi er bekymrede for, om der er plads til de faglige rollemodeller på den nye epx
24/02/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-