Publikation

2021

Children's Perspectives on Aesthetic Encounters and Playful Practices in Kindergartens

Blomgren, H., okt. 2021, (Accepteret/In press).

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Children's play activities and social relations in nature and kindergarten playground

Sørensen, H. V., 2021, (Under udarbejdelse) Children’s Cultural Formation through Outdoor activities. Springer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Legelommer i dagtilbud – med voksne som legekamelæoner

Blomgren, H., 10 mar. 2021, (Accepteret/In press).

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktFormidling

Play Pockets in Kindergarten - on Framing Blurred Practices with Art, Pedagogy, and Play

Blomgren, H., 2021, (Accepteret/In press) Visual arts with young children: practices, pedagogies, and learning. Park, H. & Schulte, C. (red.). Routledge, 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Pædagogers arbejde med børn som deltagere i pædagogisk udvikling og evaluering: ”Hvor skal sofaen stå?”

Koch, A. B., 2021, (Under udarbejdelse) Perspektiver på børns deltagelsesmuligheder i socialt og pædagogisk arbejde: - praksis, forskning og udvikling - Et nordisk og tværvidenskabeligt perspektiv. Kornerup, I. & Petersen, M. (red.). Hans Reitzels Forlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Taking part in children's free play

Lund, O., 2021, (Under udarbejdelse) Child-centredness. Routledge, Taylor & Francis Group

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Time regulation as institutional condition for children’s outdoor play and cultural formation in kindergarten

Sørensen, H. V. & Birkeland, Å., 2021, (Under udarbejdelse) Children’s Cultural Formation through Outdoor activities.: Børns dannelse gennem udeaktiviteter. Springer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Æstetik: Skønhedsbobler, sensitive dialoger og samværsmodus

Blomgren, H., jan. 2021, (Accepteret/In press) Dagtilbudspædagogik (red. af Christian Aabroe). Munksgaard, s. 109-125 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

2020

Aesthetic Encounters and Play Pockets: On Framing Blurred Practices with Art, Aesthetics, and Play in Danish Day Care Institutions

Blomgren, H., 2020, (Accepteret/In press). 3 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Befri Pædagogikken: Redaktionel indledning til temanummer om kernefaglighed

Rothuizen, J. J. & Harbo, L. J., jun. 2020, I : Tidsskrift for Socialpædagogik. 23, 1, s. 1-4 4 s., 1.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Bevægelsesglæde: et fysisk, metafysisk, traditionsbundet og forpligtende fænomen

Jensen, J-O., 2020, Sans for bevægelse: livsnerven i pædagogisk arbejde. Lund, O. & Jensen, J-O. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 205-222 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Bevægende aktionsforskning

Jensen, J-O. & Madsen, K. L., 2020.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Børneperspektiver og udsatte børns deltagelse

Koch, A. B., 21 feb. 2020, Børn som aktører i eget liv gennem brug af digitale redskaber og medier: Børn som aktører - håndbog. Børnecentret (red.). Aarhus Kommune, s. 10-13 4 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Åben adgang
Fil
3 Downloads (Pure)

Børnesensitive perspektiver: – voksnes ”adgang” til børns oplevelser

Koch, A. B., jan. 2020, Opsporing og underretninger i dagtilbud. Villumsen, A. M. & Petersen, K. E. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 193-208 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Børnesprog i daginstitution – fra hvad kan børn til hvad gør børn?

Slingerland, R. H., 14 jan. 2020

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Åben adgang

Children’s exploratory activities in the kindergarten playgrounds: A Case study in China and Norway

Sørensen, H. V. & Birkeland, Å., 2020, Children’s exploration and cultural formation. Hedegaard, M. & Ødegaard, E. E. (red.). Cham: Springer, s. 47-63 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Åben adgang

Covid-19 er faktisk et gavnligt benspænd for daginstitutionerne: Debatindlæg i POLITIKEN

Koch, A. B., 21 apr. 2020, I : Politiken. 21. april 2020, side 18, s. 18

Publikation: Bidrag til tidsskriftAvisartikelFormidling

Åben adgang
Fil
13 Downloads (Pure)

Den vigtige og personlige relation: en forudsætning for børns deltagelse

Koch, A. B., 2020, Børn som aktører i eget liv gennem brug af digitale redskaber og medier: Børn som aktører - håndbog. Børnecentret (red.). Aarhus Kommune, s. 14-16 3 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Åben adgang
Fil
1 Downloads (Pure)

"Der sker noget sjovt og spændende, når kunstneren er der". Børns perspektiver på deltagelse og relationer i æstetiske processer

Blomgren, H., 2020, Hvad synes børnene?: børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis. Koch, A. B. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 189-206

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

"Der var en gang tre små mus ..." Et børneperspektiv på skoleforberedende aktiviteter

Sørensen, H. V., 22 okt. 2020, Hvad synes børnene?: Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis. Koch, A. B. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 131-150 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Det pædagogiske projekt. om at udøve, undersøge og udvikle pædagogisk faglighed

Rothuizen, J. J. & Togsverd, L., 13 aug. 2020, København: Akademisk Forlag.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogFormidling

Digitale veje til fremme af sårbare børns deltagelse: Om forskningsprojektet

Koch, A. B., 2020, (Accepteret/In press) Børn som aktører i eget liv gennem brug af digitale redskaber og medier: Børn som aktører - håndbog. Børnecentret (red.). Aarhus Kommune, s. 7-9 3 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Åben adgang
Fil

Du skal ikke tale til mig på den måde! Pædagogroller og sprogtoners betydning for børns deltagelsesmuligheder

Koch, A. B., 2020, (Under udarbejdelse) Hvad synes børnene?: Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis. Koch, A. B. (red.). Akademisk Forlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Enactive movement integration: results from an action research project

Madsen, K. L., Aggerholm, K. & Jensen, J-O., 17 jun. 2020, I : Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies. 95, s. 103139

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Frisk luft styrker faglig udvikling og dannelse: kronik

Barfod, K. S., Rasch-Christensen, A. & Ejbye-Ernst, N., 8 apr. 2020, I : Politiken. s. Sektion 2, side 7 1 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftAvisartikelFormidling

Helle for at komme først ud på legepladsen: Jeg-fortællinger udforsker børns perspektiver

Jørgensen, H. H. & Koch, A. B., 22 okt. 2020, (Accepteret/In press) Hvad synes børnene?: Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis. Koch, A. B. (red.). Akademisk Forlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Hvad synes børnene? Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis

Koch, A. B., 22 okt. 2020, Akademisk Forlag.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogFormidling

Hvorfor interessere sig for børns perspektiver?

Koch, A. B., 2020, (Accepteret/In press) Hvad synes børnene?: Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis. Koch, A. B. (red.). Akademisk Forlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Idræt - når et fag bliver prøvefag

Jensen, J-O., 2020, I : Kvan. 40, 116, s. 20-30 11 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Indledning

Lund, O. & Jensen, J-O., 2020, Sans for bevægelse: livsnerven i pædagogisk arbejde. Lund, O. & Jensen, J-O. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 11-23 13 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Lidenskab: lidenskabelige bevægelser i pædagogisk praksis

Lund, O., 1 feb. 2020, Sans for bevægelse: livsnerven i pædagogisk arbejde. Lund, O. & Jensen, J-O. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 149-167 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Lågen kan man hænge på: Hvordan kan vi få adgang til børns oplevelser af deres fysiske rum?

Koch, A. B. & Krøyer, P. R., 22 okt. 2020, Hvad synes børnene?: Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis. Koch, A. B. (red.). Akademisk Forlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Multikulturel litteratur i danskfaget: Kulturer, læsemåder og litterær inklusion

Mansour, N., 23 jun. 2020, Aarhus Universitet. 352 s.

Publikation: Ph.d. afhandling/ kandidat/ diplomPh.d. afhandlingForskningpeer review

Åben adgang
Fil
46 Downloads (Pure)

Om og for praksis: Pædagogik som handlingsvidenskab

Rothuizen, J. J. E., jun. 2020, I : Studier i pædagogisk filosofi. 8, 2, s. 20-43 24 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Åben adgang

Playful approaches to learning as a realm for the humanities in the culture of higher education: A hermeneutical literature review

Jensen, J. B., Lund, O., Pedersen, O. & Skovbjerg, H. M., 22 okt. 2020, (Afsendt) I : Arts and Humanities in Higher Education.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Pædagogerne prutter i børnehaven: Børns deltagelse, latterkultur, leg og forhandlinger med voksne

Koch, A. B., 22 okt. 2020, Hvad synes børnene?: Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis. Koch, A. B. (red.).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Pædagogers faglighed: - en kortlægning af forskningsmæssige studier og perspektiver på pædagogers fag og faglighed

Togsverd, L. & Aabro, C., 22 jun. 2020, 60 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

Åben adgang

Pædagogisk faglighed og kernerugbrød

Rothuizen, J. J., jun. 2020, I : Tidsskrift for Socialpædagogik. 23, 1, s. 49-55 7 s., 4.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Pædagogisk hverdagsevaluering med inddragelse af børns perspektiver: En praksisguide

Koch, A. B. & Jørgensen, H. H., mar. 2020, BUPL. 20 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportFormidling

Åben adgang
Fil

Redaktionelt

Togsverd, L. & Schmidt, L. S. K., 9 mar. 2020, I : Forskning i pædagogers profession og uddannelse. årg. 4, 1, s. 1-4 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftForordFormidling

Sprog, kommunikation og deltagelse i vuggestuen

Daugaard, L. M., Højholt, M. & Kristensen, I. S., 15 jan. 2020.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Transitions in outdoor playtime in kindergarten – opportunities and resistances

Sørensen, H. V., Birkeland, Å. & He, M., 25 aug. 2020, (Accepteret/In press).

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Øvelse: bevægelse og eksistentiel læring i børnehaven

Nørgaard, F. & Jensen, J-O., 2020, Sans for bevægelse: livsnerven i pædagogisk arbejde. Lund, O. & Jensen, J-O. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 115-131 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

”Når de har været til eksamen, så er de tilbage igen”: Kvalificeringsforståelser i pædagoguddannelsens praktik

Togsverd, L., 18 aug. 2020, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Åben adgang
2019

(Be)Draget ind i legen: når pædagoger deltager i børns ’frie’ leg

Lund, O., 23 sep. 2019, Legens magi: om det professionelle arbejde med at forstå, understøtte, inspirere og rammesætte 1-6 årige børns leg. Sønnichsen, L. H. & Jørgensen, H. H. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 127-142 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Aesthetically Sensitive Pathways to Knowledge in and through Action Research in Danish Kindergartens

Blomgren, H., 29 nov. 2019, I : Educational Action Research. 17 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Artists and Pedagogues as Aesthetic Agents: – about Interplay and Collaboration in Pedagogical Practices

Blomgren, H., 3 jun. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktFormidling

15 Downloads (Pure)

Bevægelsesglæde

Jensen, J-O., 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Brug digitale medier som genvej til pædagogiske samtaler med isolerede og udsatte børn og unge

Brandt, E. Z. & Koch, A. B., jun. 2019, I : Pædagogisk extrakt. 15, s. 24-27 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Åben adgang