Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogram for æstetik og pædagogik.
Velkommen til program for æstetik og pædagogik. Vi forsker i æstetik og pædagogik med henblik på at indkredse og identificere relevansen for uddannelser, professioner og forskning.
I programmet analyseres, diskuteres og problematiseres begreberne æstetik og pædagogik med en stadig hensyntagen til spændingsforholdet mellem dem. Kan pædagogik perspektivere æstetik – og kan æstetik perspektivere pædagogik, og hvordan kan det indbyrdes forhold mellem dem forstås og tilgås? Fokus er således ikke alene på begreberne hver for sig, men også på forholdet mellem dem og samtidig med en rettethed mod at indkredse og identificere deres relevans for uddannelser, professioner og forskning.
Generelt undersøges og tematiseres erkendelses-, dannelses- og refleksionspotentialer i børn og unges møde med og analyse, fortolkning og produktion af æstetiske artefakter som fx musik, billedkunst, arkitektur, computerspil og litteratur.
Programmet forsker blandt andet i:
- æstetik og pædagogik og forholdet mellem dem og deres relation til begreber som erfaring og erkendelse,
- relationen til begreber som kunst, kultur, viden og dannelse,
- genstandsfelter som litteratur, sprog, musik og drama med tilknytning til det pædagogiske arbejde i skoler og daginstitutioner.
Forskningsleder i programmet er Martin Blok Johansen.
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Peasoup Smart Book til læsesvage børn
Isaksen, L. S. (Projektleder), Gadegaard, N. B. (Projektdeltager), Henkel, A. Q. (Projektleder) & jønsson, S. (Projektleder)
01/05/24 → 01/07/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
PLC i tale. Lydbøger og lyttemiljøer i biblioteket
Henkel, A. Q. (Projektleder), Nissen, A. (Projektleder), Bohnsen, N. V. (Projektdeltager), Ferslev, R. (Projektdeltager), Pedersen, M. E. (Projektdeltager), Vestergaard Søberg, A. (Projektdeltager), Theil, L. H. (Projektdeltager) & Lundsgaard, K. (Projektleder)
01/01/24 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Andenordensdidaktiske potentialer for dialogisk undervisning i lærerstuderendes oplevelser med og i sang(e)
Mortensen, L. M. (Projektleder) & Meulengracht, A. (Projektleder)
01/01/24 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Publikation
-
Alliancer: Børn, voksne, litteratur og medier
Christensen, N. (Redaktør) & Henkel, A. Q. (Redaktør), 28 jun. 2024, København: Hans Reitzels Forlag. 203 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Antologi › Formidling
-
At læse og skabe med mange udtryksformer - intermedial litteraturdidaktik
Henkel, A. Q., 20 mar. 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning
-
Billedbøger skabt med og af børn
Henkel, A. Q., 25 jun. 2024, Alliancer: Børn, voksne, litteratur og medier. Christensen, N. & Henkel, A. Q. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 137-149 13 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
-
Redaktionsrådsdage: Barnelitterært forskningstidsskrift - Nordic Journal of ChildLit Aesthetics
Henkel, A. Q. (Deltager)
14 aug. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
-
Om at gå fra, hvad litteratur er, til hvad litteratur gør!
Henkel, A. Q. (Oplægsholder)
1 feb. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Børnelitteratur i en medietid
Henkel, A. Q. (Oplægsholder)
30 jan. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Priser
Presse/medier
-
-
Forsidehenvisning: Skærmlæsning ødelægger evnen til at læse langt
27/09/24 → 28/09/24
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Forskere: Skærmlæsning ødelægger evnen til at læse langt
27/09/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie