Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogram for æstetik og pædagogik.
Velkommen til program for æstetik og pædagogik. Vi forsker i æstetik og pædagogik med henblik på at indkredse og identificere relevansen for uddannelser, professioner og forskning.
I programmet analyseres, diskuteres og problematiseres begreberne æstetik og pædagogik med en stadig hensyntagen til spændingsforholdet mellem dem. Kan pædagogik perspektivere æstetik – og kan æstetik perspektivere pædagogik, og hvordan kan det indbyrdes forhold mellem dem forstås og tilgås? Fokus er således ikke alene på begreberne hver for sig, men også på forholdet mellem dem og samtidig med en rettethed mod at indkredse og identificere deres relevans for uddannelser, professioner og forskning.
Generelt undersøges og tematiseres erkendelses-, dannelses- og refleksionspotentialer i børn og unges møde med og analyse, fortolkning og produktion af æstetiske artefakter som fx musik, billedkunst, arkitektur, computerspil og litteratur.
Programmet forsker blandt andet i:
- æstetik og pædagogik og forholdet mellem dem og deres relation til begreber som erfaring og erkendelse,
- relationen til begreber som kunst, kultur, viden og dannelse,
- genstandsfelter som litteratur, sprog, musik og drama med tilknytning til det pædagogiske arbejde i skoler og daginstitutioner.
Forskningsleder i programmet er Martin Blok Johansen.
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Blik for musikalitet i vuggestuen
Egense, S. H. (Projektleder), Olesen, E. (Projektdeltager) & Sandholm, F. K. (Projektdeltager)
01/03/25 → 31/03/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
InDi - Inclusive Dialogue
Høegh, T. (Projektleder), Mortensen, L. M. (Projektdeltager) & Meulengracht, A. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Ph.d.- projekt: Fantasiens eksistenspædagogiske grammatik - Et eksistentielt hermeneutisk studie af mellemtrinselevers møde med kunstneres undervisning i skabende kunstneriske kommunikationsformer
Noer, J. (Projektleder)
01/01/24 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Alliances between children and adults, texts and images around a co-authored picturebook: Experiences, challenges and inclusive aspects surrounding Dear Diary (2022)
Henkel, A. Q. & Christensen, N., 2025, (Accepteret/In press) Inclusive Education with Challenging Picturebooks. Ommundsen, Å. M. (red.). RoutledgePublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Anmeldelse: Småbørnspædagogiske tænkere
Egense, S. H., 2025, (Accepteret/In press) I: Tidsskrift for professionsstudier.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Anmeldelse
-
Anmeldelse af Musikken i pædagogikken: Pædagogens grundbog i arbejdet med musik
Egense, S. H., 3 feb. 2025, I: SANG. 5 (2024), 4 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Anmeldelse
Åben adgang
-
Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift (Tidsskrift)
Henkel, A. Q. (Redaktionsgruppemedlem)
1 feb. 2025Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Den moderne børnelitteraturs mange former
Henkel, A. Q. (Oplægsholder)
11 sep. 2025Aktivitet: Tale, præsentation eller oplæg f.eks. på konferencer og til praksis › Foredrag eller oplæg
-
Litteraturdidaktisk undervisningsforløb "Menneske og natur" udviklet til dansk.gyldendal.dk 7.-9. klasse
Thybo, S. (Ekspert)
8 maj 2025Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Undervisningsforløb
Priser
Presse/medier
-
Tager I eleverne ind for at se en rablende, politisk ukorrekt tegnefilm? Ja, for det styrker læselysten
15/08/25
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-