Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogram for hverdagsliv og fritidspædagogik
Velkommen til program for hverdagsliv og fritidspædagogik
Programmets genstandsfelt er de hverdagslige og fritidspædagogiske arenaer, hvor større børn og unges liv udspiller sig. Skoler, SFO’er, fritids- og ungdomsklubber, idrætsforeninger og ungdomsuddannelser er alle institutionelle sammenhænge, hvor større børn og unge udvikler sig, lærer og danner relationer. Hverdagslivet i familien, men også den fritid større børn og unge selv forvalter, er ligeledes væsentlige sammenhænge, der har betydning for socialisering, trivsel og dannelse. Hverdagens lokalt forankrede bolig-, skole- og fritidsmiljøer er vigtige arenaer, men også modernitet, globalisering og medialisering har betydning for større børn og unges hverdagsliv, kommunikation og sociale relationer. Spændingen imellem det lokale og det globale er således en vigtig faktor i programmets arbejde.
Programmets arbejde er særlig relevant for uddannelser og professioner der arbejder med – og samarbejder om - større børn og unge. Programmets fund og analyser er relevante for pædagoger der arbejder i folkeskolen, SFO’er, klubber, ungdomsklubber, lærere der arbejder med større børn og unge, f.eks. i udskolingen og i forbindelse med overgange til ungdomsuddannelser, samt socialrådgivere der arbejder med større børn og unge i forskellige sammenhænge.
Programmet forsker blandt andet i:
- Større børn og unges trivsel, socialisering og dannelse
- Større børn og unges egne sproglige udtryk og kulturelle udtryksformer
- Unges overgange i skole- og uddannelsessammenhænge
- Større børn og unges hverdagsliv i SFO’er, fritidsklubber, m.m.
- Unge flygtninges fremtidsdrømme, uddannelse og betydningen af midlertidig opholdsstatus
- Pædagogers arbejde i skole- og fritidspædagogiske sammenhænge
- Ulighed i pædagogik og uddannelse
- Læreres, pædagogers og socialrådgiveres handlemåder og professionsidentitet
Forskningsleder i programmet er David Thore Graversen
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Børns analogiserede fællesskaber i fritidsklubben
Pasgaard, N. J. (Projektleder)
01/01/24 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Skoleskemaet som en central styringsteknologi med indvirkning på både trivsel og didaktik
Bach, C. (Projektleder)
01/01/24 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Samtalen i fritidspædagogik - samtaler ind i verden
Nørgaard, F. (Projektleder)
01/11/23 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
Publikation
-
Bildung of Apprentice Chefs in Professional Kitchen Settings
Frostholm, P. H., 29 aug. 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
Fil -
En tilgængelighedens pædagogik: fritids- og ungdomspædagogisk faglighed med afsæt i børn og unges egne perspektiver
Gravesen, D. T., 2024, Fritids- og ungdomspædagogik: en grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge. Schultz, C. & Petersen, K. E. (red.). Ungdomsringen, s. 116-138 23 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Gruppearbejde - indblik i problemstillinger, resultater og erfaringer fra lektorlaboratorie 2024
Duch, H., Koldsø, B. R., Dybdahl, F., Elveberg, A. B., Sørensen, D., Rasmussen, M. S., Frausing, K. P., Sørensen, J. H., Korterød, J. F., Christoffersen, B. J., Braun, T., Mouritsen, E. H., Hjørnholm, T. Q., Thomsen, A. H., Petersen, J. M. D., Sander, M. N., Kokholm, T., Frandsen, E. M. D., Henriksen, C. S. & Bach, C. & 5 flere, , 2024, VIA University College. 66 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Fil
-
Samtaler ind og ud i verden
Nørgaard, F. (Oplægsholder)
28 nov. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
European Journal of Social Work (Tidsskrift)
Frostholm, P. H. (Redaktionsgruppemedlem)
21 feb. 2024Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Præstationsfrigørende pædagogik på det fritids- og ungdomspædagogiske område
Ringskou, L. (Oplægsholder)
22 nov. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Lektor i svar til Qvortrup: Forbud mod sociale medier er første skridt til teknologiforståelse
11/12/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-