Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogram for læring og it
Velkommen til program for læring og it (LIT). LIT forsker i, hvordan brugen af IT kan udvikle og påvirke læring, undervisning, kommunikation og samarbejde. Fokus er på læring og undervisning med særligt henblik på professionsuddannelserne, disses praksisdomæner samt efter- og videreuddannelse. LIT beskæftiger sig i videre forstand med, hvorledes IT indvirker på fagligheder og didaktikken igennem hele uddannelsessystemet fra daginstitutionerne, skole/fritid, ungdomsuddannelserne, professionsuddannelserne til efter- og videreuddannelserne.
LIT anlægger tre forskningsfelter, som desuden har en række tværstrukturelle berøringsflader:
- Digital teknologiforståelse
- Undervisning, læring og digitale teknologier
- Design af online og hybride læringsmiljøer
I forskningsfeltet Digital teknologiforståelse har vi fokus på teknologiforståelsens etablering som et nyt fagområde i professionsuddannelser og professioner. Digital teknologiforståelse som fagområde står på skuldrene af forskellige eksisterende fagtraditioner såsom datalogi, design og designprocesser og teknologifilosofi. I koblingen af de eksisterende fagligheder nødvendiggøres et oversættelses- og udvælgelsesarbejde således at der opstår et givende samspil med professionsfaglighederne. Læs mere om forskningsfeltet her.
I forskningsfeltet Undervisning, læring og digitale teknologier udvikler vi viden om, hvad der kendetegner undervisning og læring i mødet med digitale teknologier. Gennem forsknings- og udviklingsprojekter kvalificerer vi en refleksiv professionsfaglighed om brug af digitale teknologier i undervisning- og praksissituationer. Læs mere om forskningsfeltet her.
I forskningsfeltet Design af online og hybride læringsmiljøer har vi fokus på læreprocesser og undervisning med digitale ressourcer og teknologier. Forskningen bidrager til at udvikle og kvalificere digitale læringsressourcer og undervisningspraksisser som inddrager digitale teknologier. Læs mere om forskningsfeltet her.
Der vil for alle forskningsfelterne være et grundlæggende arbejde med begrebsudvikling og -afklaring med henblik på formidling, kvalificering af begreber og modning af nye projekter. Desuden vil der for alle forskningsfelterne være vidensaktiviteter, som grundlæggende vil være fordelt på bl.a. interventioner, projekter, og formidling. Samtidig vil der være interne samt eksterne projekter, som programmet enten inviteres ind i, initierer eller selv er projektleder på.
Programmet for Læring og IT tilrettelægger hvert år en national konference (Netværk for Netbaserede Uddannelser) i samarbejde med KP og UC SYD.
Forskningsleder i programmet er Lillian Buus.
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Videnscenter for digital teknologiforståelse. Én fælles teknologiforståelsesfaglighed på ét fælles vidensgrundlag
Buus, L., Basballe, D. A., Hjorth, M., Lorentzen, R. F., Beierholm, M. H., Nissen, A., Birk-Ellegren, A., Jensen, T. F. & Homann, J. T.
01/08/23 → 01/07/28
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
21st Century European Teachers
Buus, L., Hjorth, M., Basballe, D. A., Lottrup, L., Wiskerchen, M., Rasmussen, R. & Duch, G.
01/06/23 → 01/06/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Publikation
-
Astrid Hanghøj om flipped af nød og med vilje
Greve, L., Hanghøj, A. & Gottfredsen, R., 27 mar. 2023Publikation: Ikke-skriftlig produktion › Podcast, musik- og lydproduktion › Formidling
Åben adgang -
Designing a platform for Education for Sustainable Development (ESD): to achieve knowledge, influence attitudes and enable actions for sustainable development
Jensen, M. M., Baagø, J. & Pilgaard, M., 14 apr. 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
-
Design til bæredygtige handlinger
Jensen, M. M., Baagø, J. & Pilgaard, M., 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning
Priser
-
Universal Journal of Educational Research (Tidsskrift)
Lillian Buus (Redaktionsgruppemedlem)
4 jan. 2023 → 6 feb. 2023Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Projekt E-didaktik 2021-2022. Oplæg på temadag
Anita Lyngsø (Oplægsholder)
17 aug. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
Ilisimatusarfik - Grønlands Universitet
Lillian Buus (Gæsteforsker)
6 maj 2023 → 13 maj 2023Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Ekstern undervisning
Presse/medier
-
-
-
Flere gymnasier tvinger elever til at aflevere deres mobiler i skoletiden
14/08/23
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie