Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogram for læring og it
Velkommen til program for læring og it (LIT). LIT forsker i, hvordan brugen af IT kan udvikle og påvirke læring, undervisning, kommunikation og samarbejde. Fokus er på læring og undervisning med særligt henblik på professionsuddannelserne, disses praksisdomæner samt efter- og videreuddannelse. LIT beskæftiger sig i videre forstand med, hvorledes IT indvirker på fagligheder og didaktikken igennem hele uddannelsessystemet fra daginstitutionerne, skole/fritid, ungdomsuddannelserne, professionsuddannelserne til efter- og videreuddannelserne.
LIT anlægger tre forskningsfelter, som desuden har en række tværstrukturelle berøringsflader:
- Digital teknologiforståelse
- Undervisning, læring og digitale teknologier
- Design af online og hybride læringsmiljøer
I forskningsfeltet Digital teknologiforståelse har vi fokus på teknologiforståelsens etablering som et nyt fagområde i professionsuddannelser og professioner. Digital teknologiforståelse som fagområde står på skuldrene af forskellige eksisterende fagtraditioner såsom datalogi, design og designprocesser og teknologifilosofi. I koblingen af de eksisterende fagligheder nødvendiggøres et oversættelses- og udvælgelsesarbejde således at der opstår et givende samspil med professionsfaglighederne. Læs mere om forskningsfeltet her.
I forskningsfeltet Undervisning, læring og digitale teknologier udvikler vi viden om, hvad der kendetegner undervisning og læring i mødet med digitale teknologier. Gennem forsknings- og udviklingsprojekter kvalificerer vi en refleksiv professionsfaglighed om brug af digitale teknologier i undervisning- og praksissituationer. Læs mere om forskningsfeltet her.
I forskningsfeltet Design af online og hybride læringsmiljøer har vi fokus på læreprocesser og undervisning med digitale ressourcer og teknologier. Forskningen bidrager til at udvikle og kvalificere digitale læringsressourcer og undervisningspraksisser som inddrager digitale teknologier. Læs mere om forskningsfeltet her.
Der vil for alle forskningsfelterne være et grundlæggende arbejde med begrebsudvikling og -afklaring med henblik på formidling, kvalificering af begreber og modning af nye projekter. Desuden vil der for alle forskningsfelterne være vidensaktiviteter, som grundlæggende vil være fordelt på bl.a. interventioner, projekter, og formidling. Samtidig vil der være interne samt eksterne projekter, som programmet enten inviteres ind i, initierer eller selv er projektleder på.
Programmet for Læring og IT tilrettelægger hvert år en national konference (Netværk for Netbaserede Uddannelser) i samarbejde med KP og UC SYD.
Forskningsleder i programmet er Mikkel Hjorth.
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
GKI-PROF: GKI-PROF - Generativ kunstig intelligens i uddannelse og profession. Kompetenceløft af underviseres brug af GKI i undervisningen mhp. at styrke studerende refleksion over GKI i professioner og erhverv
Basballe, D. A. (Projektdeltager), Georgsen, M. (Projektdeltager), Nohrs, K. K. (Projektdeltager), Elmose, M. (Projektdeltager) & Erslev, M. S. (Projektdeltager)
01/01/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Exploring educational designs for ESD within health education in Denmark
Pilgaard, M. (Projektleder), Jensen, M. M. (Projektleder) & Georgsen, M. (Projektleder)
01/08/24 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
STRIDE: Strategier til at opnå lighed og inklusion inden for uddannelse, træning og læring i demokratiske Europa.
Buus, L. (Projektleder), Iversen, S. N. (Projektdeltager), Hanghøj, A. (Projektdeltager), Hansen, R. S. (Projektdeltager), Georgsen, M. (Projektdeltager) & Andersen, I. G. (Projektdeltager)
01/02/24 → 31/01/27
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Publikation
-
At navigere i online undervisning
Lyngsø, A., 23 apr. 2025.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Formidling
-
Den lange lytning af hele værker: hvorfor og hvordan kan elever udvikle strategier til at lytte til hele værker?
Lundsgaard, K., Nissen, A. & Henkel, A. Q., 15 jan. 2025, I: Børn & bøger. 78, 1, s. 6-9 4 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
-
Følgeforskning i UCL’s program for Uddannelse 4.0. Midtvejsrapport
Georgsen, M. & Riis, M., 11 jun. 2025, 30 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
Åben adgangFil
Aktiviteter
-
Udvikling af studerendes digitale forestillings- og handlekraft ved hjælp af. entreprenørskabsdidaktik
Beierholm, M. H. (Oplægsholder), Bavnshøj, A. K. (Oplægsholder) & Jensen, L. K. (Oplægsholder)
28 nov. 2028Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Formidling af resultater fra følgeforskning, Uddannelse 4.0
Georgsen, M. (Oplægsholder), Riis, M. (Oplægsholder) & Gundersen, P. (Oplægsholder)
4 jun. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
A teacher perspective on integrating GenAI in VET teaching and learning practices
Georgsen, M. (Oplægsholder) & Riis, M. (Oplægsholder)
11 jun. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil
Priser
Presse/medier
-
-
PRM / Med støtte fra Nordea-fonden lancerer Red Barnet nyt program: Børneliv i Digital Trivsel skal styrke læreres kompetencer og elevers handlekraft og trivsel
04/02/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
VIA er nu med i videncentret Læremiddel.dk
Buus, L., Lorentzen, R. F. & Jóelsdóttir, L. B.
07/01/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie