Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogram for outdoorpædagogik
Velkommen til program for outdoorpædagogik. I program for outdoorpædagogik arbejder vi bredt med betydningen af at inddrage omverdenen i pædagogiske processer og læringsaktiviteter i uderummet.
Program for outdoorpædagogik arbejder med at styrke udviklingen inden for udeskole, naturbørnehaver- og daginstitutioner, læring i naturen og friluftsliv bredt forstået. Programmet arbejder dermed med at inddrage omverdenen i pædagogiske processer og at undersøge betydningen heraf. Programmet vil i samarbejde med andre aktører tilstræbe at sætte en dagsorden inden for arbejdet med børn og unge i dagtilbud og skole i Danmark.
Det pædagogiske arbejde med natur med elever i skolen og i miljøer uden for klasseværelset samt med børn i daginstitutioner har fået fornyet fokus. Både som en del af folkeskolereformen fra 2013, og som en del af en generel udviklingstendens i retning af mere ’grønne’ institutioner og aktiviteter, og i forbindelse med genåbningen af skoler og institutioner efter Covid19. Den viden, der udvikles, og som medarbejderne i programmet har, er efterspurgt både direkte ude på skoler, i institutioner og blandt lærere og pædagoger, men også hos skolebestyrelser, i kommuner og i ministerier.
Programmet forsker blandt andet i:
- Daginstitutioners brug af naturen
- Udbredelsen af udeskole
- Bæredygtighedsperspektiv i ude-aktiviteter
- Betydningen af naturaktiviteter for udsatte børn
Forskningsleder i programmet er Karen Seierøe Barfod.
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Udvikling af Udeskole i folkeskolens ældste klasser
Barfod, K. S. (Projektleder), Mygind, E. (Projektleder), Hald, M. (Projektdeltager) & Præstegaard Hendriksen, K. (Projektdeltager)
01/05/25 → 01/05/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
At arbejde ude på professionsuddannelserne
Pedersen, J. R. (Projektleder), Barfod, K. S. (Projektdeltager) & Pedersen, S. H. (Projektdeltager)
01/05/25 → 05/05/28
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Kompetenceudvikling af folkeskoler i Vordingborg Kommune i udeskole
Bølling, M. (Projektleder) & Hansen, D. (Projektdeltager)
01/03/24 → 29/08/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Publikation
-
Cli-fi og handlemod
Eggersen, D. & Nielsen, R. L., feb. 2025, I: Klods-Hans. 1, s. 10-11 2 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
-
Debat: Skriv udeskole ind i den almene del af fagfornyelsen
Barfod, K. S., Eriksen, T., Gryning, L., Bendix, M., Bølling, M., Præstholm, S., Ravnborg, B., Otte, C. R. & Simonsen, J., maj 2025Publikation: Andet › Indlæg i netbaserede medier
Åben adgang -
Education Outside the Classroom at the Teacher Education: a double-sided didactic approach
Barfod, K. S. & Bølling, M., apr. 2025. 1 s.Bidragets oversatte titel :Udeskole på læreruddannelserne: en dobbelsidigt didaktisk tilgang Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
-
Fil
-
Vild viden til prominente professioner
Barfod, K. S. (Oplægsholder), Bang, A. L. (Oplægsholder) & Højerslev, M. (Oplægsholder)
20 mar. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
Netværk for læreruddannere der arbejder med udeskole (Begivenhed)
Barfod, K. S. (Medlem), Eggersen, D. V. (Medlem), Garne, H. (Medlem) & Frederiksen, S. O. (Medlem)
10 jun. 2025Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af nationalt netværk
Fil
Priser
-
Novo Nordisk Fondens underviserpris til Læreruddannere i Naturfag
Barfod, K. S. (Modtager), 6 apr. 2022
Pris
-
Presse/medier
-
Uteskole påvirker barns hjernemodning og motvirker biologisk stress
Dettweiler, U. & Bølling, M.
07/06/23
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Forskere: Hvis skolemad skal blive en succes, skal det være mere end blot et måltid
Bølling, M. & Rasch-Christensen, A.
13/03/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-