Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogram for outdoorpædagogik
Velkommen til program for outdoorpædagogik. I program for outdoorpædagogik arbejder vi bredt med betydningen af at inddrage omverdenen i pædagogiske processer og læringsaktiviteter i uderummet.
Program for outdoorpædagogik arbejder med at styrke udviklingen inden for udeskole, naturbørnehaver- og daginstitutioner, læring i naturen og friluftsliv bredt forstået. Programmet arbejder dermed med at inddrage omverdenen i pædagogiske processer og at undersøge betydningen heraf. Programmet vil i samarbejde med andre aktører tilstræbe at sætte en dagsorden inden for arbejdet med børn og unge i dagtilbud og skole i Danmark.
Det pædagogiske arbejde med natur med elever i skolen og i miljøer uden for klasseværelset samt med børn i daginstitutioner har fået fornyet fokus. Både som en del af folkeskolereformen fra 2013, og som en del af en generel udviklingstendens i retning af mere ’grønne’ institutioner og aktiviteter, og i forbindelse med genåbningen af skoler og institutioner efter Covid19. Den viden, der udvikles, og som medarbejderne i programmet har, er efterspurgt både direkte ude på skoler, i institutioner og blandt lærere og pædagoger, men også hos skolebestyrelser, i kommuner og i ministerier.
Programmet forsker blandt andet i:
- Daginstitutioners brug af naturen
- Udbredelsen af udeskole
- Bæredygtighedsperspektiv i ude-aktiviteter
- Betydningen af naturaktiviteter for udsatte børn
Forskningsleder i programmet er Karen Seierøe Barfod.
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
PRIMA: Picture book Reading to Improve Mathematics Awareness
Sunde, P. B., Bjerre, M., Christiansen, M., Tybjerg, H., Daugaard, L. M. & Andrews, P. R.
03/04/23 → 31/03/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Netværk af læreruddannere der arbejder med udeskole
Barfod, K. S., Hald, M., Sørensen, D., Brandt, B. & Lundager, L.
20/09/22 → 30/06/29
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Publikation
-
An operational action competency approach to transforming education for sustainable development by action based in-situ interventions
Hansen, M. H. H., Barfod, K. S., Vogt, M. J., Villumsen, N. & Clausen, S. W., 2023.Bidragets oversatte titel :En operationel handlekompetencetilgang til tranformativ didaktisk udvikling af undervisnings i bæredygtig udvikling gennem handlebaserede in-situ interventioner Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Da udelivspædagogikken ikke var til diskussion: faglige strømme og drømme i pandemiens efterdønninger
Christiansen, M., Møller-Jensen, K. & Barfod, K. S., 2023, I: Pædagogisk extrakt. 22, s. 28-31 4 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
Åben adgang -
Efficacy and mechanisms of an education outside the classroom intervention on pupils’ health and education: the MOVEOUT study protocol
Bølling, M., Mygind, L., Elsborg, P., Melby, P., Barfod, K. S., Christian Brønd, J., Demant Klinker, C., Bentsen, P. & Nielsen, G., 2023, I: BMC Public Health. 23, 1, s. 1-14 14 s., 1825.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Priser
-
Novo Nordisk Fondens underviserpris til Læreruddannere i Naturfag
Barfod, Karen Seierøe (Modtager), 6 apr. 2022
Pris
-
-
National Læreruddannelseskonference
Karen Seierøe Barfod (Deltager)
1 mar. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Social educators practice on Sustaniable development in Scandinavian Outdoor kindergarten
Karen Møller-Jensen (Oplægsholder), Astrid Kidde Larsen Nørgaard (Anden rolle) & Jette Maibritt Vestergaard (Paneldeltager)
27 apr. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Skoven i Skolen – Inspiration til udeskole i natur og kultur
Karen Seierøe Barfod (Oplægsholder) & Malene Bendix (Oplægsholder)
23 mar. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil
Presse/medier
-
Debat: Trivsel, natur og byens fremtid ligger i skolegården
Mads Bølling, Andreas Rasch-Christensen & Karen Seierøe Barfod
30/07/23 → 31/07/23
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
-