• PostadresseVis på kort

    Svinget 5, Læreruddannelsen og HF i Nr. Nissum

    7620 Nr. Nissum

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Forskningsprogram for outdoorpædagogik

Velkommen til program for outdoorpædagogik. I program for outdoorpædagogik arbejder vi bredt med betydningen af at inddrage omverdenen i pædagogiske processer og læringsaktiviteter i uderummet.

Program for outdoorpædagogik arbejder med at styrke udviklingen inden for udeskole, naturbørnehaver- og daginstitutioner, læring i naturen og friluftsliv bredt forstået. Programmet arbejder dermed med at inddrage omverdenen i pædagogiske processer og at undersøge betydningen heraf. Programmet vil i samarbejde med andre aktører tilstræbe at sætte en dagsorden inden for arbejdet med børn og unge i dagtilbud og skole i Danmark.

Det pædagogiske arbejde med natur med elever i skolen og i miljøer uden for klasseværelset samt med børn i daginstitutioner har fået fornyet fokus. Både som en del af folkeskolereformen fra 2013, og som en del af en generel udviklingstendens i retning af mere ’grønne’ institutioner og aktiviteter, og i forbindelse med genåbningen af skoler og institutioner efter Covid19. Den viden, der udvikles, og som medarbejderne i programmet har, er efterspurgt både direkte ude på skoler, i institutioner og blandt lærere og pædagoger, men også hos skolebestyrelser, i kommuner og i ministerier.

Programmet forsker blandt andet i:

  • Daginstitutioners brug af naturen
  • Udbredelsen af udeskole
  • Bæredygtighedsperspektiv i ude-aktiviteter
  • Betydningen af naturaktiviteter for udsatte børn

 

Forskningsleder i programmet er Karen Seierøe Barfod.

Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information om programmet på dets hjemmeside her.

Fingerprint

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Program for outdoorpædagogik er aktive. Disse emneetiketter kommer fra arbejder fra denne organisations medlemmer. Sammen danner de et unikt fingerprint.

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller