Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogram for professionsdidaktik
Velkommen til program for professionsdidaktik. Vi forsker i og bidrager til udvikling af forskningsinformerede tilgange til professionsuddannelse og professionelles læring og samarbejde. Herunder er der et særligt fokus på samspillet mellem profession og uddannelse
Hvad arbejdes der med i Program for Professionsdidaktik?
- Programmets genstandsfelt er professionsdidaktik, i såvel professionsuddannelserne som i den fortsatte kompetenceudvikling efter endt uddannelse. I disse år sker der store forandringer i professionsuddannelser og i professioner og erhverv. Livslang læring med kontinuerlig kompetenceudvikling og betydningen af de professionelles bidrag til fortsat udvikling inden for professionerne anerkendes i stigende grad.
- Programmets hensigt er på et forskningsbaseret grundlag at bidrage til udvikling af professionsdidaktiske tilgange, der medtænker disse forandringer, har reference til forskellige vidensformer og læringsarenaer, og tematiserer co-creation og co-production i samarbejde mellem uddannelse og professionens praksis.
- I programmet arbejdes med at udvikle, nytænke og undersøge undervisnings- og læringsformer i professionsuddannelserne, herunder aktive og kollaborative tilgange i spændningsfeltet mellem mål om studerendes udvikling af konkrete færdigheder og mere overordnede kompetencer til refleksivt at analysere og vurdere professionsfaglige problemstillinger. I den forbindelse kan udvikling af nye evaluerings, feedback og prøveformer være et perspektiv.
- I relation til fortsat kompetenceudvikling er der fokus på professionelles læring over tid, herunder kompetenceudvikling for undervisere i professionsuddannelserne.
- Et særligt undersøgelsesfelt handler om implementering og transitioner i forbindelse med forandringsprocesser, både i professionens praksis og i uddannelserne.
- Vidensproduktion er rettet mod og har relevans for både undervisere i professionsuddannelse og efteruddannelse, professionens praksis samt eksterne forskere og tværsektorielle samarbejdspartnere. Endvidere er der fokus på inddragelse af - og videnspredning blandt studerende.
Forskningsleder i programmet er Birgitte Lund Nielsen.
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
21st Century European Teachers
Buus, L., Hjorth, M., Basballe, D. A., Lottrup, L., Wiskerchen, M., Rasmussen, R. & Duch, G.
01/06/23 → 01/06/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
En professionsrettet prøve på 1 år af læreruddannelsen
01/02/23 → 30/06/24
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Jeg har set det selv
Madsen, C. D. & Pallesen, L. N.
03/01/23 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Democracy at VET – thoughts and challenges from an organisational and didactical approach
Duch, H., 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
-
Demokrati på erhvervsuddannelser med afsæt i social- og sundhedsuddannelser
Duch, H. & Skov, T. K., 2023, I: Nordic Journal of Vocational Education and Training. 13, 1, s. 1-27 27 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil -
Demokrati på SOSU
Duch, H., 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning
Priser
-
Lancering af bog
Henriette Duch (Oplægsholder), Birgitte Lund Nielsen (Oplægsholder), Verner Larsen (Oplægsholder) & Mikkel Wiskerchen (Oplægsholder)
2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
At høre til — vejlederkonference 2023
Charlotte Troelsen (Foredragsholder)
1 feb. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Netværksdag Sporskifte og merit
Mette H. Beck (Deltager), Charlotte Troelsen (Deltager) & Bodil Husted (Deltager)
7 feb. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
Fil
Presse/medier
-
Evaluering: Efteruddannelse giver undervisningen i naturfag et løft
15/02/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
Lektorer om erhvervsuddannelser: Stereotypt at opdele erhverv i ‘håndens’ og ‘åndens’ arbejde
Karen Andreasen & Henriette Duch
17/01/23
1 Mediebidrag
Presse/medie