Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogram for Professionsdidaktik og Professionel Vejledning
Velkommen til Program for Professionsdidaktik og Professionel Vejledning. Vi arbejder med forskning og udvikling relateret til professionel læring i profession og uddannelse og professionel vejledning. Visionen er at udforske, udvikle og udvide forståelsen af læring som professionel i et livslangt perspektiv. Der er et stort behov for, at forskningen skaber viden om professionelle udviklings- og vejledningsforløb og indsatser, som baggrund for at skabe bedst mulige rammer for læring, udvikling, valg og transitioner hos børn/unge, studerende, professions- og erhvervsudøverne.
Forskningsprogrammet er en del af Center for Professionsstudier.
Hvordan og med hvad arbejdes der i Program for Professionsdidaktik og Professionel Vejledning?
Professionsdidaktik og professionel vejledning er felter med mange aktørgrupper. Vores tilgang er eksplorativ og dialogorienteret - med et kritisk konstruktivt samt analytisk blik på uddannelser og professioner. Forskningen anvender forskellige design og metoder med en hovedvægt på kvalitative og participatoriske tilgange. Programmets forskere bidrager til professionsrettet og praksisrelevant forskning i en lang række projekter. Tæt samarbejde med undervisere, studerende og professionens praksis prioriteres. Det samme gør vidensflow, der involverer uddannelserne, efter- og videreuddannelsesområdet, og VIAs Uddannelsesakademi.
Centrale forskningsområder i programmet:
- Undervisning og læring i professionsuddannelse og efter-videreuddannelse
- Livslang læring, mentoring og karrierevejledning
- Praktik og praktikvejledning
- Erhvervspædagogik og lærerkvalificering
- Kompetenceudvikling for professionsuddannere
- Overgange og transitioner i et professionsperspektiv, herunder introforløb for nye professionelle
- Professionel identitet og agency
Forskningsleder i programmet er Birgitte Lund Nielsen.
Se også programmets hjemmeside: https://www.via.dk/forskning/professionsstudier/professionsdidaktik-og-professionel-vejledning
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Henriette Duch
- VIA University College, EVU Ungdomsuddannelse, erhvervspædagogik og vejledning
- VIA University College, Efter- og videreuddannelse - Underviser
- VIA University College, Forskningscenter for Professionsstudier
- VIA University College, Program for professionsdidaktik og professionel vejledning
Person: VIP
-
MindBoost - fællesskaber og mental styrke
Poulsen, S. H. (Projektleder), Jensen, L. K. (Projektdeltager), Overvad, E. T. (Projektdeltager), Stouby, P.-E. (Projektdeltager) & Madsen, C. D. (Projektdeltager)
01/05/25 → 01/10/27
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Noticing relational perspectives
Prilop, C. N. (Projektleder), Nielsen, B. L. (Projektleder), Beck, M. H. (Projektdeltager), Rosholm, K. (Projektdeltager), Kvols, A. M. (Projektdeltager), Søndberg, A. (Projektdeltager), Balzarsen, C. H. (Projektdeltager), Clausen, C. H. (Projektdeltager), Errebo-Hansen, D. (Projektdeltager), Thygesen, J. (Projektdeltager), Abildtrup, M. (Projektdeltager), Pedersen, P. K. (Projektdeltager), Pedersen, J. R. (Projektdeltager) & Gregersen, R. M. (Projektleder)
01/04/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
TEACOP: Teacher Core Practices for Engaging Learning for All
Graf, S. T. (Projektleder), Nielsen, B. L. (Projektleder), Skott, C. K. (Projektleder), Prilop, C. N. (Projektleder), Brandt, H. (Projektleder), Andersen, P. U. (Projektleder) & Vibild, L. (Projektleder)
01/04/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
Publikation
-
Adult learners in transition: New Careers through Merit-Based Education
Troelsen, C. & Beck, M. H., 2025, I: PLAIO. PLA Inside Out: An International Journal on Theory, Research and Practice in Prior Learning Assessment. 2025, 11, 14 s.Bidragets oversatte titel :Voksne studerendes nye karriereveje ind i merituddannelserne: Om voksen meritstuderendes transitionsprocesser via lærer- og pædagogprofessioner Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
A literature review on value creation and anchoring of professional development on children’s mental well-being
Poulsen, S. H. & Madsen, C. D., 2025. 1 s.Bidragets oversatte titel :Et litteraturstudie af værdiskabelse og forankring af kompetenceudvikling inden for børns mentale trivsel Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
-
Being an educator in vocational and professional education: Knowledge, identity and values
Nielsen, B. L., 2025.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
Fil
-
Refleksionscirkler
Balzarsen, C. H. (Oplægsholder) & Rosholm, K. (Oplægsholder)
20 mar. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
Praksisapproksimationer og rollespil i undervisningen
Nielsen, B. L. (Oplægsholder) & Hansen, B. D. (Oplægsholder)
20 mar. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
Transition Pedagogy as a New Concept in Professional Education
Lang, N. R. (Oplægsholder) & Nielsen, C. S. (Oplægsholder)
5 mar. 2025 → 7 mar. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Priser
Presse/medier
-
Forskere fra Norden samles i Aarhus til konference om erhvervsuddannelser
03/06/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
Nye digitale læringsformater skal styrke efteruddannelse af en række faggrupper
14/01/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie