Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogram for Professionsdidaktik og Professionel Vejledning
Velkommen til Program for Professionsdidaktik og Professionel Vejledning. Vi arbejder med forskning og udvikling relateret til professionel læring i profession og uddannelse og professionel vejledning. Visionen er at udforske, udvikle og udvide forståelsen af læring som professionel i et livslangt perspektiv. Der er et stort behov for, at forskningen skaber viden om professionelle udviklings- og vejledningsforløb og indsatser, som baggrund for at skabe bedst mulige rammer for læring, udvikling, valg og transitioner hos børn/unge, studerende, professions- og erhvervsudøverne.
Forskningsprogrammet er en del af Center for Professionsstudier.
Hvordan og med hvad arbejdes der i Program for Professionsdidaktik og Professionel Vejledning?
Professionsdidaktik og professionel vejledning er felter med mange aktørgrupper. Vores tilgang er eksplorativ og dialogorienteret - med et kritisk konstruktivt samt analytisk blik på uddannelser og professioner. Forskningen anvender forskellige design og metoder med en hovedvægt på kvalitative og participatoriske tilgange. Programmets forskere bidrager til professionsrettet og praksisrelevant forskning i en lang række projekter. Tæt samarbejde med undervisere, studerende og professionens praksis prioriteres. Det samme gør vidensflow, der involverer uddannelserne, efter- og videreuddannelsesområdet, og VIAs Uddannelsesakademi.
Centrale forskningsområder i programmet:
- Undervisning og læring i professionsuddannelse og efter-videreuddannelse
- Livslang læring, mentoring og karrierevejledning
- Praktik og praktikvejledning
- Erhvervspædagogik og lærerkvalificering
- Kompetenceudvikling for professionsuddannere
- Overgange og transitioner i et professionsperspektiv, herunder introforløb for nye professionelle
- Professionel identitet og agency
Forskningsleder i programmet er Birgitte Lund Nielsen.
Programmet samler i en fremadrettet satsning på dette forskningsområde tidligere indsatser indenfor hhv. professionsdidaktik og vejledning & mentorskab (links er til disse programmers hjemmesider, en opdateret fælles hjemmeside følger snarest).
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Udvikling af prøver i læreruddannelsen (Musikfaget)
Madsen, M. T. (Projektleder), Hansen, H. V. (Projektleder) & Jensen, J. J. (Projektleder)
24/04/24 → 29/11/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil -
Brobyggeres tværprofessionelle læring i et sammenhængende sundhedsvæsen
Nielsen, C. S. (Projektleder), Skjødeberg Toftegaard, B. (Projektleder), Kramer, T. (Projektdeltager), Kirkeby, L. (Projektdeltager), Binow Kjær, L. (Projektdeltager) & Frederiksen, L. (Projektdeltager)
01/03/24 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Vejledning i integreret praktik.
Lunde Frederiksen, L. (Projektleder)
08/01/24 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Afdækning af viden om overgange fra FGU til EUD: Bidrag til projektet "Bedre overgange fra FGU til EUD"
Poulsen, S. H., Dyrendal, R., Skovhus, R. B. & Poulsen, B. K., jan. 2024, 28 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Åben adgangFil -
Career Education in the final years of Compulsory School in Denmark
Thomsen, R., Tybjerg, G. & Skovhus, R. B., 2024, I: Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance. 5, 1, s. 15-30Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Clinical Supervisors’ Views on Strengthening Theory-Practice Coherence: A Sociology of Knowledge Perspective
Højbjerg, K., Bukhave, E. B., Sand Nielsen, C., Engelsen, S. & Lehn, S., jun. 2024, I: Professions and Professionalism. 14, 2, s. e5652 21 s., e5652.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
-
Paneldebat til LMS, Levende musik i skolen, Showcase 2024
Madsen, M. T. (Deltager)
25 sep. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Reviewer af paper abstracts. Nera Conference 2021. Track mentoring Guidance and Counceling.
Lunde Frederiksen, L. (Ekspert)
15 mar. 2023 → 17 mar. 2023Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
-
Bæredygtige lærerstartsordninger. Oplæg ved konference Nyutdannede lærere - helhetlig strategi for videre profesjonell utvikling
Lunde Frederiksen, L. (Oplægsholder)
24 mar. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
-
Nu kan du (endelig) få inspiration til den kollektive vejledning
12/03/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Afviser kritik: Ansvaret for lektorbedømmelser ligger i institutionerne
Hohwü, L. & Lunde Frederiksen, L.
27/11/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie