Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Program for professionspolicy
Programmet forsker i professionernes og professionsuddannelsernes institutionelle og politiske roller samt professionelles identiteter.
Sådan arbejder vi
I programmet stiller vi kritiske spørgsmål til de uddannelses- og arbejdsmæssige praksisser, som de professionelle er engageret i. Vi undersøger, hvordan professionalisme formes af traditioner og samfundsmæssige rammer, og vi afsøger muligheder for fornyelse.
Forskningsområder
Programmets forskningsområder udgør blandt andet:
- Professionernes og professionsuddannelsernes videngrundlag.
- Forholdet mellem teori og praksis i professionerne.
- Professionshøjskolesektorens udvikling og politiske styring.
- Samspillet mellem forskning, uddannelse og praksis.
- Magt, etik og politik i professionelles uddannelser og arbejde.
- Professionelles læring og socialisering.
Programmet ledes af forskningsleder, docent, ph.d. Anders Buch.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Bedre overgange fra FGU til EUD
Dyrendal, R. (Projektdeltager), Skovhus, R. B. (Projektleder), Poulsen, B. K. (Projektleder) & Poulsen, S. H. (Projektleder)
01/09/23 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Andet
-
Uddannelse og job. Karrierelæring i skolen
Skovhus, R. B. (Projektdeltager), Poulsen, B. K. (Projektdeltager), thomsen, R. (Projektleder) & Buhl, R. (Projektdeltager)
01/03/23 → 01/10/24
Projekter: Projekt › Andet
-
Norwegian labour inclusion of young people at risk of exclusion (NO-LINC) - Study reference group
Skovhus, R. B. (Projektdeltager), Poulsen, B. K. (Projektdeltager) & H Thoresen, S. (Projektleder)
01/01/23 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Afdækning af viden om overgange fra FGU til EUD: Bidrag til projektet "Bedre overgange fra FGU til EUD"
Poulsen, S. H., Dyrendal, R., Skovhus, R. B. & Poulsen, B. K., jan. 2024, 28 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Åben adgangFil -
Ethics After the ‘Turn to Practice’
Buch, A., 2024. 3 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Fil -
Exploring a practice theoretical tool-kit approach for studying professional and organisational learning processes: a pragmatist interpretation
Walker, R. & Buch, A., 27 mar. 2024, (E-pub ahead of print) I: Studies in Continuing Education. 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
-
Københavns Universitet (Ekstern organisation)
Buch, A. (Censor)
jan. 2024 → feb. 2024Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
-
Oslo Metropolitan University (Ekstern organisation)
Buch, A. (Medlem), Havnes, A. (Formand) & Kenny, A. (Medlem)
maj 2024 → sep. 2024Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
-
Trivsel ind i uddannelserne: 3 bud på hvordan
Poulsen, B. K. (Oplægsholder)
16 jun. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Nu kan du (endelig) få inspiration til den kollektive vejledning
12/03/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Ny ph.d. i vejledning: Skolen kan åbne elevers øjne for flere uddannelser - uden at stopfodre
10/11/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Ny doktoravhandling om karrierelæring, veiledning og profesjonsutvikling
02/11/23
1 Mediebidrag
Presse/medie