Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Program for professionspolicy
Programmet forsker i professionernes og professionsuddannelsernes institutionelle og politiske roller samt professionelles identiteter.
Sådan arbejder vi
I programmet stiller vi kritiske spørgsmål til de uddannelses- og arbejdsmæssige praksisser, som de professionelle er engageret i. Vi undersøger, hvordan professionalisme formes af traditioner og samfundsmæssige rammer, og vi afsøger muligheder for fornyelse.
Forskningsområder
Programmets forskningsområder udgør blandt andet:
- Professionernes og professionsuddannelsernes videngrundlag.
- Forholdet mellem teori og praksis i professionerne.
- Professionshøjskolesektorens udvikling og politiske styring.
- Samspillet mellem forskning, uddannelse og praksis.
- Magt, etik og politik i professionelles uddannelser og arbejde.
- Professionelles læring og socialisering.
Programmet ledes af forskningsleder, docent, ph.d. Anders Buch.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Rebekka Rughave Joensen
- VIA University College, Socialrådgiveruddannelsen Holstebro
- VIA University College, Forskningscenter for uddannelseskvalitet, professionspolicy og praksis
- VIA University College, Program for professionspolicy
- VIA University College, Program for udsathed og socialt arbejde
- VIA University College, Program for social teknologi
Person: VIP
-
Bedre overgange fra FGU til EUD
Dyrendal, R., Skovhus, R. B., Poulsen, B. K. & Poulsen, S. H.
01/09/23 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Andet
-
Bildung for Engineering Education and Practice: A new Agenda.
Buch, A., Hyldgaard Christensen, S., Mitcham, C., Didier, C., Conlon, E. & Newberry, B.
03/10/22 → 02/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Uddannelse af reflekterende praktikere til socialrådgiverprofessionen
03/01/22 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Forskning
-
A career guidance for social justice must include many voices
Poulsen, B. K., 31 okt. 2023, I: Journal of the National Institute for Career Education and Counselling. 51, 1, s. 4-14 11 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Automation Is Coming! Exploring Future(s)‑Oriented Methods in Education
Cerratto-Pargman, T., Lindberg, Y. & Buch, A., 2023, I: Postdigital Science and Education. 5, 1, s. 171-194 24 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Forskning- og udviklingsbaserring af professioner og uddannelser i den danske professionshøjskolesektor
Larsen, V. & Buch, A., nov. 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
EARLI 2023 The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) is an international networking organisation for junior and senior researchers in education. Representing over 2000 members in more than 60 countries, EARLI is the ...
Anders Buch (Deltager)
21 aug. 2023 → 27 aug. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil -
Professionelles identitet og lærling i en mangfoldig verden - perspektiver og indsigter fra social læringsteori
Anders Buch (Oplægsholder)
31 okt. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Lancering af bog
Henriette Duch (Oplægsholder), Birgitte Lund Nielsen (Oplægsholder), Verner Larsen (Oplægsholder) & Mikkel Wiskerchen (Oplægsholder)
2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil
Presse/medier
-
Ny doktoravhandling om karrierelæring, veiledning og profesjonsutvikling
02/11/23
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-