Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Program for uddannelseskvalitet
I Program for uddannelseskvalitet har vi fokus på, hvordan vi kan forstå, undersøge, udvikle og fremme uddannelseskvalitet på videregående uddannelser.
Sådan arbejder vi
Vi forsker i undervisningsformer og didaktik, deltagelse og læring samt studieliv og trivsel. Vi har et særligt fokus på professionsuddannelserne og arbejder tæt sammen med VIA’s egne grund- og efter-videreuddannelser for at producere viden, der kan bidrage til udvikling af bedre uddannelser.
Forskningsområder
Programmets forskningsområder udgør blandt andet:
- Uddannelseskvalitet som begreb og som empirisk genstandsfelt.
- Studentercentreret læring og undervisning på videregående uddannelser.
- Betydningen af studieaktivitetsmodellen og forskellige undervisningsformer for de studerendes deltagelse, læring og professionelle udvikling.
- Udvikling af pædagogisk- og didaktisk praksis på de videregående uddannelser.
- De studerendes faglige og sociale trivsel.
- Værkstedspædagogik og helhedsorienteret undervisning på vekseluddannelser.
Programmet ledes af forskningsleder, ph.d. Johanne Grøndahl Glavind.
Fingerprint
Netværk
Profiler
-
Student-centered learning and student agency in unprecedented times
01/01/23 → 01/01/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Social ulighed på professionsuddannelser
Glavind, J. G., Bang-Kristjansen, S. & Hansen, D. G.
01/01/23 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
ProBe: Professional Belonging in education and work
Glavind, J. G., Noer, V. R., Iskov, T., Hansen, D. G., Beck, A. & Bang-Kristjansen, S.
01/09/22 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Helhedsorienteret undervisning på FGU
Wolfsberg, A. & Glavind, J. G., 2023, I: Specialpaedagogik. 43, 1, s. 4-21 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Læringsdesign og didaktisk råderum i videregående uddannelse: manual eller inspirationskatalog
Larsen, V., Lunde Frederiksen, L., Iskov, T. & Henriksen, J., 2023, I: Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab. 2, s. 2-19 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Professional belonging in education and work
Glavind, J. G., Iskov, T., Noer, V. R. & Hansen, D. G., 16 mar. 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Dedikert til utdanning og yrke - hvilken betydning har profesjonell identitet?
Johanne Grøndahl Glavind (Arrangør), Vibeke Røn Noer (Arrangør), Thomas Iskov (Arrangør) & Ditte Graversgård Hansen (Arrangør)
7 feb. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
-
Professionsworkshop
Johanne Grøndahl Glavind (Arrangør), Ditte Graversgård Hansen (Arrangør), Vibeke Røn Noer (Arrangør) & Thomas Iskov (Arrangør)
8 feb. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
-
Self-improving schools
Anne Krøger (Oplægsholder)
2 mar. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Debat: Grænsesætning og dømmekraft har for længe haft trange kår på læreruddannelsen
15/08/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Docent: Efterlad rum til fortolkning i ny læreruddannelse
08/08/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
»Pædagogik er blevet noget, vi må smugle ind mellem linjerne på læreruddannelsen«
03/07/22 → 04/07/22
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie