Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Program for videnformer og videnomsætning
Program for videnformer og videnomsætning fokuserer i samarbejde med uddannelser og professioner på videnformer, videnomsætning samt vilkår og processer knyttet til videnproduktion.
I programmet undersøger vi, hvordan professionshøjskolerne forstår sig selv som videninstitutioner, hvilke ambitioner de har for skabelse af FoU-viden, samt hvilke forventninger der er til omsætningen af denne viden i samspil med andre videnformer. Det gælder på organisatorisk niveau, på uddannelsesniveau, på underviserniveau samt i praksis. Tilgangen er primært empirisk og komparativ med sigte på at analysere hvordan forskellige positioner, forståelser og forventninger balanceres og prioriteres i specifikke faglige kontekster.
Programmets forskningsområder omfatter blandt andet følgende spørgsmål:
- Hvordan defineres FoU-viden og hvilken rolle og legitimitet tilskrives denne viden i forskellige faglige kontekster og på forskellige organisatoriske niveauer?
- Hvad forstår vi ved FoU-kvalitet i en praksisnær kontekst og hvilke kvalitetssikringsmekanismer kan understøtte den?
- Hvilke krav og forventninger er der til underviseres FoU-kompetencer?
- Hvilke FoU-forståelser indgår i arbejdet med uddannelsernes videngrundlag?
- Hvad er forsknings-/videnbaseret uddannelse i en professionshøjskolekontekst?
- Hvilke relationer er der mellem evidensbaseret viden og professionel autonomi?
- Hvad forstår vi ved ansvarlig FoU-praksis og hvordan kan den sikres og understøttes
Programmet er forankret i VIAs Forskningscenter for uddannelseskvalitet, professionspolicy og praksis. Programmet ledes af forskningsleder Kaare Aagaard.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Evaluering af Fri for Mobberi
Hansen, L. A. (Projektdeltager) & Poulsen, S. H. (Projektleder)
01/05/23 → 01/12/24
Projekter: Projekt › Andet
-
Maker-miljøer og handlingsorienteret didaktik - kompetenceudvikling gennem samarbejde om undervisning
Kaspersen, S. (Projektleder), Schou, R. O. (Projektleder), Andersen, M. A. K. (Projektdeltager) & Hansen, L. A. (Projektdeltager)
01/09/21 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Andet
-
Makerspaces i folkeskolen
Buus, L. (Projektleder), Hjorth, M. (Projektdeltager), Pilgaard, M. (Projektdeltager), Pechmann, P. (Projektdeltager), Kjeldsen, C. C. (Projektdeltager), Nørgård, R. T. (Projektdeltager), Madsen, S. R. (Projektdeltager), Overgaard Sørensen, J. (Projektdeltager), Basballe, D. A. (Projektdeltager) & Skaalum Bargaisen, T. (Projektdeltager)
03/01/21 → 30/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
-
Det farlige spørgsmål: Identitetsudfordringer for nye studerende ved en ung professionsuddannelse
Frandsen, M. K., Kokholm, T. & Aagaard, K., 15 aug. 2023, I: Tidsskrift for professionsstudier. 19, 36, s. 26-37 12 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Evaluering af Lejerbos økonomi- og gældsrådgivning i Holstebro
Gjørup, J. B. & Joensen, R. R., 12 dec. 2023, VIA University College. 26 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Fil -
Forskningsleder: Professionshøjskolernes forskning og udvikling kræver en bredere forståelse af viden og anvendelse
Aagaard, K., 29 jun. 2023, I: Altinget.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Kommentar/debat
Åben adgang
Forskningsdatasæt
-
Litteraturdatabase på wiki om socialt arbejde
Gjørup, J. B. (Ophavsmand), Pbworks.com, 2018
http://socialtarbejde.pbworks.com
Datasæt
-
Fremtidens administrationsbachelor - de hidtidige fund
Frandsen, M. K. (Oplægsholder)
18 mar. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
Spændingsforhold i professionsdannelsen for en administrationsbachelor
Frandsen, M. K. (Oplægsholder)
8 maj 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
Social investments in Nordic Countries
Gjørup, J. B. (Deltager)
14 nov. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Seminar
Presse/medier
-
Forskningsleder: Professionshøjskolernes forskning og udvikling kræver en bredere forståelse af viden og anvendelse
Aagaard, K.
29/06/23 → 03/07/23
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Forskning i ældres sygdomme bliver underprioriteret
Aagaard, K.
24/09/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Forsidehenvisning: Forskning i ældres sygdomme bliver underprioriteret
Aagaard, K.
08/08/22 → 09/08/22
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie