Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsprogrammet skaber viden om fagdidaktik i skolens fag, der kvalificerer undervisningen og styrker elevernes læring. Vi forsker i udvikling af fagenes identitet, indhold og metoder til gavn for elever, lærerstuderende og lærere – både i fagenes og undervisningens kerneområder og den løbende faglige udvikling og nytænkning af undervisningen i fagene.
Hvad forsker vi i?
Mange børn og unge får for lidt ud af undervisningen i skoleforløbet. Det fører bl.a. til, at en stor gruppe elever forlader skolen uden tilstrækkelige faglige kompetencer i skolens fag, samtidig med at kun få elever opnår rigtig gode resultater i skolen.
Der mangler empirisk forskning i skolens fag og faglige undervisning, som videreudvikler fagdidaktikken, så vi sikrer en relevant, motiverende og virkningsfuld undervisning for eleverne. I forskningsprogrammet bidrager vi til denne udvikling i fagene:
Kontakt
Annette Søndergaard Gregersen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig for fagdidaktik i sprogfagene engelsk, tysk og fransk
[email protected]
Tlf.: 41 89 76 32
Tom Steffensen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig for danskdidaktik
[email protected]
Tlf.: 41 89 71 33
Bjørn Friis Johannsen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig for STEM-didaktik
[email protected]
Tlf.: 29 44 05 04
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
RCT SYKL: Support within reach - An effect study of systematized reciprocal peer tutoring in mathematics
Schmidt, M. C. S. (Projektleder), Falkenberg, L. L. (Projektdeltager), Overgaard, S. (Projektdeltager), Ulvseth, H. (Projektdeltager), Thygesen, S. (Projektdeltager), Rasch, S. K. (Projektdeltager), Eickhoff, N. K. (Projektdeltager), Mortensen, U. C. (Projektdeltager) & Poulsen, T. L. (Projektdeltager)
01/08/24 → 31/12/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
Klima, ligestilling og SRSR i Kenya - Et samarbejde mellem Sex & Samfund, FN-Byen YOUNG og KP.
Svarstad, L. (Projektdeltager)
01/08/24 → 01/08/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Kortlægning af natur/teknologi i Danmark. Rammer, praksis og professionel identitet.
Johannsen, B. F. (Projektleder), Wøhlk, E. B. (Projektleder), Andersen, M. F. (CoPI) & Olsen, M. B. S. (CoPI)
01/08/24 → 31/07/26
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
A cycle model of intercultural learning: educating the global citizen
Svarstad, L. & Risager, K., 2024, I: Language, Culture and Curriculum. 37, 2, s. 155-170 16 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
A reconceptualisation of mathematical reasoning competency from a Kindergarten Class perspective
Bundgaard, M. A., 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Bæredygtig dannelse og historie
Jensen, M. E. & Axelsen Leth, M., 15 maj 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Formidling
-
UNVEILING SCIENCE CAPITAL IN EVERYDAY LIFE: EXPLORING THE POTENTIAL OF FAMILY EVERYDAY LIFE IN SHAPING PRIMARY AND LOWER SECONDARY DANISH STUDENTS’ SCIENCE CAPITAL
Nielsen, S. S. (Oplægsholder), Blomgreen, C. B. (Oplægsholder) & Christiansen, N. M. (Oplægsholder)
7 jun. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
Stil spørgsmål, der aktiverer eleverne i undervisningen og til prøven
Francke, M. S. (Oplægsholder), Langhoff, J. H. (Oplægsholder) & Jensen, N. T. (Oplægsholder)
19 mar. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Empowering Educators for Sustainable Development: A Collaborative ESD Week and Study Trip Experience
Langhoff, J. H. (Chairman), Wejdling, T. (Arrangør), Conrad, D. (Arrangør) & Vocilka, A. (Arrangør)
2 sep. 2024 → 6 sep. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
Priser
-
Officier dans l'ordre des palmes académiques
Gregersen, A. S. (Modtager), 24 jun. 2024
Pris: Udnævnelse
Presse/medier
-
Her er de 21 fagudvalg, som skal udvikle nye fagplaner
Rønberg, L.F.-J., Olsen, H. F., Gregersen, A. S., Eychenne, D. E., Sigurdsson, L., Andersen, U., Langhoff, J. H., Overgaard, S., Hansen, B. K., Jensen, J. J. & Andersen, L. B.
26/09/24
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Kan børn lære at skrive gennem en app? Ja, det gør skriveprocessen legende og social
22/08/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-