Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Professionshøjskolen Absalon er en af Danmarks seks professionshøjskoler. Vi uddanner fremtidens lærere, pædagoger, sygeplejersker, ingeniører, socialrådgivere og mange flere.
I Region Sjælland udbyder Absalon de fleste af regionens mellemlange videregående uddannelser - også kaldet professionsbacheloruddannelser. Vores uddannelser er tæt forbundet med en praktisk virkelighed, fordi de er tæt knyttet til de professioner, vi uddanner til - både gennem praktikordninger og i udviklingen af uddannelsernes indhold. Men også gennem praksisnær forskning, udvikling og videreuddannelse.
På en professionshøjskole bliver man professionel. Med alt, hvad der ligger af kompetence, forberedelse og faglighed i det begreb. Men man bliver også en god kollega, fordi man lærer i - og af - et tæt fællesskab.
Forskning og Udvikling på Professionshøjskolen Absalon
Professionshøjskolen Absalon uddanner til job i både den offentlige og private sektor – job som har en stor betydning for det enkelte menneske og for samfundet som helhed, og som samtidig er i hastig forandring. Forskning på Professionshøjskolen Absalon skal bidrage til at styrke vores nyuddannedes viden og kompetencer. Det skal udvikle praksis i de professioner og erhverv, vi uddanner til.
Vores forsknings- og udviklingsaktiviteter er centrale i realisering af Absalons strategi om at bidrage til velfærd og vækst i Region Sjælland gennem stærke faglige samspil mellem uddannelser og forskning med studerende og aftagere i centrum.
Absalons forskning og udvikling er organiseret i forskningsmiljøer, der er forankret sammen med vores uddannelser i syv faglige centre. På den måde sikrer vi den tætte kobling mellem vores forsknings- og uddannelsesaktiviteter, som er en central forudsætning for, at vi kan realisere vores strategiske målsætninger.
Forskningsmiljøer:
- Bevægelse, kreativitet og æstetik i pædagogisk arbejde
- Forskningsprogram for Digital teknologi, læring og design
- Forskningsprogram for Fagdidaktik
- Fødevare- og sundhedsinnovation
- Hverdagsliv og Sundhed
- Ledelse og organisering af velfærdsinnovation
- Psykiatri, handicap og psykisk mistrivsel på det sociale område
- Pædagogisk arbejde med familier, børn og udsathed
- Rehabilitering og bevægelse
- Forskningsprogram for Specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Den dobbelte omstilling i grænselandet
Hald, A. M. D. (Projektleder)
01/04/25 → 31/03/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
TEACOP: Teacher Core Practices for Engaging Learning for All
Graf, S. T. (Projektleder), Skott, C. K. (Projektdeltager), Nielsen, B. L. (Projektdeltager), Jensen, M. P. (Projektdeltager), Engsig, L. (Projektdeltager) & Kristiansen, H. (Projektdeltager)
01/04/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Flere unge skal med - udvikling af fritidsfællesskaber og tværorganisatorisk samarbejde
Bjergkilde, D. (Projektleder)
07/01/25 → 30/06/29
Projekter: Projekt › Forskning
-
Håndbog om arts-based research
Knudsen, L. E. D. & Rold, M. (Redaktør), 2026, (Accepteret/In press) Håndbog om arts-based research. Knudsen, L. E. D. & Rold, M. (red.). Unge PædagogerPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Introduktion til arts-based research – et landskab af muligheder
Knudsen, L. E. D., Rold, M. & Høybye, M., 2026, (Accepteret/In press) Håndbog om arts-based research. Knudsen, L. E. D. & Rold, M. (red.). Unge PædagogerPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Når jeg lytter indefra når jeg langt ud: om at blive til som professionel med perceptionens rumlige modaliteter i undersøgelse af egen praksis
Rold, M., 2026, (Accepteret/In press) Håndbog om arts-based research. Knudsen, L. E. D. & Rold, M. (red.). Unge PædagogerPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Forskningsdatasæt
-
OPER – a questionnaire about quality in outpatient rehabilitation
Lindahl, M. P. (Ophavsmand), Hartwell, S. (Bidrager), Macaree, G. (Bidrager), McLaughlin, A. (Bidrager), Petersen, B. (Bidrager) & Jensen, L. (Bidrager), Figshare, 30 mar. 2024
DOI: 10.6084/m9.figshare.25511989
Datasæt
-
Data for the paper entitled: Enjoyment of spinning exercise performed in a group session as compared to an individual session.
Hansen, E. A. (Ophavsmand), Beck, K. T. (Ophavsmand), Lowater, K. S. (Ophavsmand) & Rafn, J. (Ophavsmand), Figshare, 27 jan. 2025
DOI: 10.6084/m9.figshare.26968864.v1
Datasæt
-
PROTOCOL The effects of crafts-based interventions on mental health and well-being: A systematic review
Bukhave, E. B. (Ophavsmand), Creek, J. (Ophavsmand), Kirketerp, A. (Ophavsmand) & Frandsen, T. F. (Ophavsmand), Zenodo, 2024
DOI: https://zenodo.org/records/10458007
Datasæt
-
Teknologiforståelse - en faglig teenager? Docentiltrædelsesforelæsning
Andersen, B. L. (Oplægsholder)
15 jan. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Big Bang 2025 - Bæredygtighed i makerspace
Hjuler, K. N. (Oplægsholder) & Fuglø, R. R. (Oplægsholder)
18 mar. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Big Bang-konferencen
Kofod-Hansen, K. (Deltager)
19 mar. 2025 → 20 mar. 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Priser
-
-
-
3. præmie, posterkonkurrence ved Forskningens Dag, Region Sjælland 2023
Steenfeldt, V. Ø. (Modtager), 13 nov. 2023
Pris